Malé volvo z čínského gangu pořádá recyklační orgie. Překvapí i cenou

  • 36
Volvo EX30 je modelem z líhně čínského konglomerátu Geely, který se jako první dostává na český trh, a to dokonce dříve než vlajková loď EX90. Nové městské SUV má za cíl vybudovat novou zákaznickou základnu Volva, na kterou cílí i velmi zajímavou startovní cenou.

Elektrická vlajková loď EX90 loni otevřela novou kapitolu značky Volvo, ale zásadní roli při implementaci čistě elektrické strategie švédské automobilky bude plnit naopak nejmenší zástupce EX30. Ten má za cíl vybudovat novou zákaznickou základnu Volva a zvýšit prodeje značky. K zákazníkům se navíc dostane dřív, neboť výroba modelu EX90 nabrala zpoždění kvůli problémům s vývojem lidaru a zahájení jeho výroby se očekává až v polovině roku 2024.

Volvo EX30 je nejmenším přírůstkem do rodiny této švédské značky. Je založen na elektromobilní platformě SEA koncernu Geely, jehož je švédská značka stejně jako Polestar, Lotus, Zeekr, Lynk&Co a Smart (ten je z poloviny vlastněný Mercedesem), součástí. Platformová strategie kvůli usnadnění vývoje i úsporám z rozsahu, kdy základ vozu a vše, co není vidět, je v podstatě identické, funguje ve velkém i v elektromobilní době. Svůj „klobouk“ si na něj každá značka nasadí svůj.

Volvo veze z Číny městské elektroSUV, cenou se blíží spalovacím modelům

Ten od Volva je poměrně kompaktní. Stejný základ jako Volvo EX30 využívají i modely Smart #1 a Zeekr X, které se již nabízejí ve vybraných evropských zemích. Model švédské značky s délkou pouhých 4,23 metru je oproti nim kratší. Kompaktnější je dokonce i v porovnání s někdejšími modely C30 a 480.

Nové městské SUV jde po stylistické stránce ve stopách vlajkové lodi EX90, nemá však zapuštěná madla ve dveřích a podobně vypadající světlomety s charakteristickým motivem Thorova kladiva v tomto menším balení nedisponují složitou mechanikou a animačními funkcemi jeho většího vzoru. Hranaté tvary EX30 jsou vizuálním protipólem sesterského Smartu #1, zatímco Zeekr X je ještě ostřeji tvarovaný a působí dojmem, jako by ho tvarovali mačetou.

Jako staré linoleum

Kokpitu vládne minimalistický design, pro někoho možná až příliš. Páka voliče je vpravo pod volantem a tlačítka po vzoru tesel zcela zmizela a většina funkcí se ovládá přes vertikálně umístěný displej o úhlopříčce 12,3“ ve stylu tabletu, která je založena na systému Googlu. Rychlost se stejně jako u amerických modelů zobrazuje v levé horní části dotykové obrazovky. Head-up displej se však nenabízí.

U Volva jsou obzvláště hrdi na udržitelnost modelu EX30. Je tam použito 17 procent recyklovaných plastů. Koberec v interiéru je obligátně vyrobený z recyklovaných PET lahví a základem pro podlahové rohože se staly pro Volvo již téměř tradiční vyřazené rybářské sítě.

Volvo bude auta vylepšovat přes internet, o data řidič nepřijde

Na některých materiálech v interiéru jsou však bohužel „recyklační orgie“ až příliš patrné. Zejména ozdobná lišta „Particle“ tak trochu připomíná kuchyňské linoleum z doby dávno minulé. K prémiovému pocitu má toto řešení subjektivně poměrně daleko. Základní EX30 využívá tkaného lnu či certifikované vlny, plastu z rámů vyřazených oken nebo vlákna ze staré džínoviny.

Zadní dveře jsou relativně malé, ale na zadním sedadle je na tak krátký vůz stále solidně místa pro kolena. Sedí se bohužel dost nízko, a posaz tak není zrovna příjemný. EX30 je bez reproduktorů ve dveřích, místo toho má nejmenší volvo pod čelním sklem velký soundbar. Ve dveřních výplních dokonce nejsou ani ovládací prvky pro stahování oken, zato tam najdete velké odkládací prostory.

Zavazadelník tak má objem jen 318 l, z čehož 61 l je pod podlahou. Kabely tam však nepřekážejí, lze je uložit pod přední kapotou do sedmilitrového frunku v přídi.

Nejbezpečnější auto světa podle Volva pozná, když ho řídí opilý řidič

Zrychluje jako supersport

Pojem prémiovost v případě modelu EX30 Volvo reinterpretovalo na design, bezpečnost a také udržitelnost. Švédové se chlubí nejmenší uhlíkovou stopou ze všech svých modelů, která kdy byla vyrobena. A to i přesto, že se bude vozit z čínské továrny. Jistě tedy u Volva pozorně sledují snahy EU o represi vůči čínské produkci, a to zejména podporovanou z Francie.

EX30 je k dispozici s pohonem zadních nebo všech kol, s elektromotorem jen vzadu nebo i vpředu. Na výběr jsou tři konfigurace pohonu. Ta základní si vozí onen lithium-železo-fosfátový (LFP) akumulátor s kapacitou 51 kWh (využitelnou 49 kWh). Ten nepotřebuje kobalt a navíc je i stabilnější, a proto je u něj menší nebezpečí vzniku požáru. Má i více nabíjecích cyklů, než se jeho kapacita sníží, a obecně stojí méně, protože materiály použité v katodě jsou levnější. Hlavní nevýhodou tohoto řešení je energetická hustota na kilogram. Elektromotor o výkonu 200 kW (272 k) v tomto případě pohání jen zadní kola. Dojezd je dle WLTP 344 km a dobíjení stejnosměrným proudem je možné výkonem až 134 kW. V případě střídavého proudu je možné využít 11kW palubní nabíječku.

Evropská komise zahájila vyšetřování čínských dotací pro elektromobily

Další v pořadí je provedení se zadním pohonem a NMC baterií (nikl-mangan-kobalt), která disponuje celkovou využitelnou kapacitou 64 kWh (celková je 69 kWh). V tomto případě je možné nabíjet výkonem až 153 kW, přičemž z 10 na 80 % kapacity lze u DC nabíječky doplnit akumulátor za 28 minut. Celkový dojezd na plnou baterii je v tomto případě již velmi slibných 476 km. Nabíjení střídavým proudem je možné výkonem až 22 kW, což není obvyklé ani u mnohem dražších aut.

Top verze s dvěma elektromotory se systémovým výkonem 315 kW (428 k) a pohonem všech kol ujede na jedno nabití až 450 km. Jeho hodnota zrychlení z 0 na 100 km za 3,6 sekundy je dokonce nejlepší hodnotou, jaké kdy sériové volvo dosáhlo. Nejvyšší rychlost je však u všech variant – stejně jako u ostatních modelů značky – omezena na 180 km/h.

Volvo XC40 Recharge Twin. Elektromobil, který strhne i zaryté petrolheady

Bezpečnost je tradičně na výši. V kabině si malé volvo vozí nový typ airbagu integrovaný do vnitřní strany sedadla řidiče, který má při bočním nárazu lépe chránit jeho hlavu a hrudník. Model EX30 využívá zadní radary k detekci cyklistů a skútrů přijíždějících zezadu a vydá upozornění, pokud se cestující pokusí otevřít dveře. Při jízdě po dálnici umí Pilot Assist měnit jízdní pruhy.

Cenou překvapí

Cenově nejdostupnější Volvo EX30 nabízí velmi solidní standard. V základu jsou LED světlomety, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, zadní parkovací senzory a couvací kamera, ale i tepelné čerpadlo. Se základní cenou 869 tisíc Kč se jedná o nejdostupnější elektromobil značky. I v obecném srovnání se jedná o zajímavou nabídku. S motorem o výkonu 200 kW, a 51kWh baterií v základní výbavě Core, jejíž součástí je i tepelné čerpadlo, přijde na 869 tisíc Kč. To je dokonce o 16 tisíc Kč méně, než kolik stojí MG4 se 150kW elektromotorem a 64kWh baterií. Dražší je i Peugeot e-2008 se 115kW elektromotorem, který nejlevněji pořídíte za 895 tisíc Kč.

Volvo plánuje v Česku prodat v příštím roce 500 kusů modelu EX30, již okolo stovky aut si lidé objednali, největší zájem je údajně o verzi se zadním pohonem a větší baterií, která stojí 994 tisíc Kč. Volvo má navíc v rukávu pro příští rok ještě zvýšenou verzi EX30 Cross Country, které dostane větší světlost než 165 mm u běžné EX30.

Platforma SEA: Líheň čínského gangu

Modulární platforma SEA (Sustainable Experience Architecture) byla představena v roce 2021, umožňuje rozvor mezi 2,65 a 3,02 metru. K dispozici jsou tři verze, které splňují potřeby vozů různých segmentů, ale také verze SEA-S pro sportovní auta a verze SEA-C pro užitkové vozy o hmotnosti od 3,5 do 5,5 tuny. Platforma se poprvé představila v modelu Zeekr 001 a využívá ji celá řad značek koncernu Geely, jako je Volvo, Polestar, Smart a dokonce i Lotus. Volvo EX30 využívá nejkompaktnější verzi s rozvorem pouze 2,65 metru.