Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

MG veze novou vlnu obyčejných elektroaut. První kombík na baterky je v Česku

MG patří mezi nejdravější z čínských značek, které se hrnou do Evropy. Letošní nával novinek korunuje model, který má velkou šanci zaujmout široké publikum. MG5 je totiž kombík, to je mezi elektromobily výjimečné.
MG5

MG5 | foto: MG

Nadšenci do elektromobility a natěšení „zkoušeči“ všeho nového a neotřelého už jsou nasyceni, bateriová auta už si nakoupili, nebo aspoň vyzkoušeli a prošmejdili. Teď jsou na řadě ostatní, ta anonymní většina, která chce hlavně jezdit, a je jí tak trochu jedno čím, hlavně to musí fungovat, dovézt do cíle. A ideálně být praktické.

A asi taky ne tak ulítlé, jako byla první generace elektroaut, kterou často tvarovali designéři tak, aby zaujala, třeba trochu dráždila.

MG5 je oproti tomu absolutně konvenční kombík pro běžné zákazníky (milionářské Porsche Taycan Sport Turismo nepočítáme). Spíš šedivě usedlý, než frajersky rozevlátý. Obyčejné je na něm snad všechno, i když má v útrobách techniku, o které se teď mluví.

MG5
MG5

MG to popisuje jako filozofii ‚evolučního designu‘, který má spojovat praktické zaměření s high-tech estetikou. „Výsledkem je automobil s moderním vzhledem, který přitom působí střízlivým dojmem, poskytuje maximální pohodlí a neodvádí tolik pozornost,“ popisuje Marek Vodička, mluvčí MG v Česku.

Je to výhradně elektromobil. I když výhradně. Po chvilce pátrání odhalíte, že jeho základem je Roewe i5, model představený v Číně v roce 2017 s benzinovými motory. Pro Evropu jej ovšem jeho výrobce, čínský koncern SAIC, přejmenoval na MG5 a nabízí ho tu jen v bateriovém provedení (v Číně elektrická verze jezdí jako Roewe Ei5). To znamená, že do spalovacího auta museli vetknout elektrický pohon. Robin Babický, technický guru českého importéra MG tomu říká smíšená platforma. Elektropohon převzala „pětka“ z bateriového provedení malého crossoveru MG ZS EV.

Elektrický kombík doplňuje v nabídce MG v Česku bateriového dravce MG4, který je za letošek čtvrtým nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Jenže ten dynamicky zašpičatělý kompakt je stále trochu víc futurista, „technologický demonstrátor“. Marek Vodička ovšem naopak při prezentaci „pětky“ zdůrazňuje „normálnost“ a střízlivost a vyzdvihuje kombíkové discipliny přesčtyřapůlmetrového modelu – 479litrový kufr, schopnost utáhnout na tažném zařízení půl tuny a uvézt na tři čtvrtě metráku na střeše.

„Řada firem dlouhodobě oceňuje výhody plynoucí z karoserie kombi. S MG5 Electric nyní mohou využívat výhody obou světů. Velký prostor a jízdní komfort kombi je zde spojen s dynamickými vlastnostmi, nízkými nároky na údržbu a návykovým jízdním projevem elektromobilu,“ popisuje Marek Vodička.

„K dispozici je celá řada funkcí, které vám usnadní cestování – včetně naší inovativní jízdní a bezpečnostní technologie MG Pilot, aplikace iSMART nebo propojení s Android Auto nebo Apple Carplay. Dalším přesvědčivým argumentem ve prospěch MG5 je naše sedmiletá záruka.“

MG5

MG si začíná dělat ambice proniknout se svými modely do firemních flotil a státní správy. Právě takový obyčejný kombík, který anonymně splyne s davem, by mohl být lákadlem. Základní cena atakující devět set tisíc (od 889 940 Kč, za větší a lepší baterii se připlácí 110 tisíc) odpovídá trochu vybavenější podobně velké octavii, takže to ve firemním účtování může dávat některým smysl. Prodej startuje 16. října.

Nákup podle baterie

MG se snaží u svých elektromobilů držet nízkou hmotnost, „pětka“ váží o nějaké dva metráky méně než by bylo obvyklé – pohotovostních 1 546 kilogramů odpovídá trochu vypasenějšímu autu se spalovákem. MG5 za to vděčí moderní technice a materiálům, kupříkladu přes 63 procent oceli použité na karoserii je vysokopevnostní.

Kombík délky 4 600 mm, šířky 1 818 mm a výšky 1 543 mm je k mání ve dvou provedeních. Verze s delším čtyřsetkilometrovým dojezdem má lithium-manganovou baterii (NMC) s celkovou kapacitou 61,1 kWh (využitelná je 57 kWh) a přední kola pohání elektromotor s výkonem 130 kW (177 k). Provedení s menší lithium-železo-fosfátovou baterií (LFP) s kapacitou 50,3 kWh (využitelná je 46 kWh) má elektromotor naladěný na výkon 115 kW (156 k), udávaný dojezd je 320 km. Maximální točivý moment je u obou verzí shodných 280 Nm. Synchronní motor s permanentními magnety točící až 15 tisíc otáček využívá unikátní technologii, u které klasické „náhodné“ vinutí nahrazují svařované spony z drátu s čtyřhranným průřezem. Toto řešení zajišťuje vyšší účinnost (97,5 procenta) danou větším množstvím použité mědi, díky tomu má motor vyšší tepelnou odolnost a poskytne vyšší dlouhodobý výkon a točivý moment.

Obě varianty nabízejí i shodné zrychlení z 0 na 100 km/h za solidních 8,3 s a maximální rychlost 185 km/h. Spotřeba podle oficiálního měřícího cyklu je hodně podobná. Verze s dlouhým dojezdem spotřebuje 17,5 kWh/100 km, provedení se standardním pak 17,9 kWh.

MG5

Robin Babický vysvětluje, že elektromobily se vybírají jinak než spalovací auta; ne podle výkonu motoru, ale podle charakteristiky baterie – nejen podle její kapacity, ale též podle chemie. LFP baterie je levnější (není v ní kobalt), je odolnější vůči hoření, má vysokou výkonovou zatížitelnost, a vydrží více nabíjecích cyklů, má ovšem nižší energetickou hustotu. Tu má výrazně lepší právě NMC baterie, která je ovšem dražší. U LFP baterie MG5 dodávanou společností CATL je hustota 130 Wh/kg, u NMC 170 Wh/kg. Robin Babický dodává, že kupříkladu NMC baterii škodí dlouhodobé nabíjení na sto procent.

Třífázové AC nabíjení (střídavý proud, Mode 3) umožňuje nabíjecí výkon až 11 kW. DC rychlonabíjení s konektorem CCS a maximálním nabíjecím výkonem 87 kW dobije baterii z 10 % na 80 % za 35 minut.

MG vyzdvihuje u své novinky na českém trhu systém napájení V2L (vehicle-to-load), která umožňuje používat trakční baterii vozidla k napájení externích spotřebičů o maximálním příkonu až 2,2 kW, například elektrokola nebo grilu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk

Únik informací z interního memoranda potvrzuje, jak mají servisní technici...

Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

VIDEO Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech...

Šéf Stellantisu řeší nadváhu elektroaut. Vozí půl tuny materiálu navíc

Nová platforma STLA Medium koncernu Stellantis

Automobilový průmysl bude muset v příštích deseti letech snížit hmotnost baterií pro elektromobily...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

Létající automobil AirCar Štefana Kleina

VIDEO Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...