Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pan kompakt slaví padesátku. Ikona jménem VW Golf ovšem málem vůbec nevyjela

Dlouhodobě nejúspěšnější evropský model a letitý král kategorie kompaktních hatchbacků si drží fazonu, pomalu ovšem ustupuje do pozadí na úkor vozů SUV. Nadkastovní auto, za jehož volantem bylo možné vidět uklízečky i ředitele, se málem do výroby vůbec nedostalo. Aby nakonec Volkswagen zachránilo.

Když první exempláře modelu Golf sjely koncem března 1974 z linek wolfsburského závodu, ještě nikdo ve Volkswagenu netušil, že se ho do dnešních dnů po celém světě prodá více než 37 milionů kusů.

Volkswagen potřeboval moderní náhradu za zastarávajícího brouka, a právě golf její obrodu nastartoval. Mimořádně úspěšný příběh ovšem byl málem zmařen v samém zárodku. Jak totiž po letech prozradil tvůrce jeho úspěšného designu, Ital Giorgetto Giugiaro, tak Volkswagen Golf málem nevznikl, neboť se nelíbil tehdejšímu šéfovi wolfsburské značky Rudolfu Leidingovi. „V průběhu vývoje se změnilo vedení firmy a tomu se můj návrh nelíbil,“ popsal Giugiaro v jednom z rozhovorů. „Rozhodlo se, že se bude pokračovat, ale jen proto, že už do něj investovali tolik peněz, a nebyl čas projekt měnit.“

Původní projekt počítal s mnohem větším autem. „Měl to být jakýsi passat hatchback, zadání se měnilo na poslední chvíli. Auto mělo být mnohem menší,“ popisoval Giugiaro před lety v jednom rozhovoru. Volkswagen objednal dva návrhy, jeden menší a druhý větší. Vybrali ten první, a z druhého nakonec vznikl passat.

VW Golf málem nevznikl, nelíbil se šéfovi. Ikona dnes slaví čtyřicítku

Na náklady se prý hledělo už tehdy. Projekt se kvůli tomu několikrát upravoval. Kvůli bezpečnostním normám muselo mít auto čelní sklo více skloněné než v původním návrhu a také dostalo delší kapotu, než chtěl Giugiaro. V původním návrhu byla přední světla obdélníková, ale levnější byly kruhové lampy. „Když jsem protestoval, že se pak bude golf podobat Alfě Romeo Giulii GT, odpověděli: Jestli se podobá alfě, tím líp,“ popisuje slavný designér. A kvůli úspoře nákladů bylo nutné zmenšit i koncová světla.

Ale strach rychle opadl, neboť lidé se do golfa rychle zamilovali. Není divu, ve srovnání v té době s již zastaralým předchůdcem svojí koncepcí s motorem vpředu a pohonem předních kol, ale i výklopným zadním víkem přístupným zavazadlovým prostorem byl výraznou kvalitativní změnou. A udělal i generační skok oproti všem ostatním autům této velikosti. Nebyl však prvním volkswagenem, který vyznával pojetí „všechno vpředu“. O rok jej předběhl o třídu větší model Passat.

Svezení Golfem GTI první generace je radost až na kost

Tradiční rivalem se stal golfu zejména Opel Kadett a jeho nástupce Opel Astra. Tyto dva modely se vzájemně hlídaly jako řevniví sousedé a nic si nedarovali. Oba však v poslední době museli trochu ustoupit domácím rivalům v podobě stále oblíbenějších crossoverů a SUV.

Jednička s palubní deskou z fabie

První sériově vyráběný golf sjel z výrobní linky ve Wolfsburgu 29. března 1974. Tam, kde po celá desetiletí dominoval brouk s motorem vzadu, začala nová epocha vpředu napříč uloženého motoru a pohonu předních kol. Navázat na nesmrtelný model se podařilo a již v říjnu 1976 byl oslavován miliontý golf.

Ve stejném roce se představila nejen sportovní verze GTI, ale i první diesel. Inženýři ve Wolfsburgu použili blok z osvědčené benzinové „patnáctistovky“, ke kterému přidali novou hlavu, klikovou hřídel či písty. Vše samozřejmě doplněné vstřikovacím čerpadlem. Následoval Golf Cabriolet (1979), přezdívaný „koš na jahody“, a rovněž naftový Golf GTD (1982).

Jedničkový golf se stal základem pro sedan Jetta, kupé Scirocco a pick-up Caddy. První generace se vyráběla dlouhých 35 let, v Německu na linkách skončila v roce 1983, ale nakonec až v roce 2009 skončila její kariéra v Jihoafrické republice. To už se však auto jmenovalo City Golf a bylo v upraveném provedení s palubní deskou ze Škody Fabia první generace. „Jedničky“ vzniklo rekordních 6,9 milionu kusů.

Génius Giugiaro pro iDNES.cz: K autům jsem se dostal náhodou

Na následujících golfech už Giugiaro nepracoval. Tvary pokračovatelů už vznikly v designcentrech Volkswagenu. Poté, co se Italdesign stal součástí koncernu Volkswagen, se mistr podílel na tvorbě golfu číslo osm.

Ve druhé generaci z roku 1983 se poprvé představila verze s pohonem všech kol (syncro, 1986). Z ní vycházel i zvýšený terénní Golf Country (1990–1991). Ke speciálním verzím patřil i sportovní Golf G60 s přeplňováním řemenem poháněným G-dmychadlem, a to v provedení homologačního speciálu Golf Rallye G60. Třešničku na dortu vždy představovala sportovní verze GTI. Po dlouhou dobu nechyběl ani kabriolet, přezdívaný „koš na jahody“, jehož design vznikl v karosárně Karmann. Objevila se i varianta golfa s digitální palubní deskou DigiFiz. První kombík dorazil ve třetí generaci představené v srpnu 1991, která se o rok později dočkala ocenění Evropské auto roku.

Čtvrtá generace následovala v roce 1997. Byla přelomová, neboť stanovila výrobní a kvalitativní standardy. Tehdejší šéf VW Ferdinand Piëch osobně dohlížel na to, aby mezery mezi jednotlivými karosářskými díly byly co nejmenší.

Bez Italů by nebylo Volkswagenu. Vyrobili brouky, vymysleli golf

Tato generace ale excelovala i provedením interiéru, který svými kvalitními materiály a provedením nastavil nové standardy ve své třídě, a i dnes fascinuje svou bytelností a nádechem prémiovosti. Jednalo se o první z řady golfů, která byla součástí nové platformové strategie koncernu VW. Jezdil na stejném podvozku jako první novodobá Škoda Octavia či Audi A3.

Chvála konzervatismu

Na páté (2003) a šesté generaci (2008) se již začal projevovat tlak na výrobní náklady. Jako zdařilá je považována ta sedmá, která měla světovou premiéru 4. září 2012. Wolfsburský bestseller získal cenu Světové auto roku 2013 a jako první auto z dovozu získal titul Japonské auto roku 2013–2014.

Šílené ceny mladých ojetin: tříletý golf zdražil za dva roky o 60 procent

V létě 2013 překonala sedmá generace hranici 30 milionů vyrobených vozů a dodnes vzniklo v továrnách po celém světě více než 37 milionů kusů. Před deseti lety došlo k představení první velkosériové plně elektrické verze e-Golf. Volkswagen ale experimentoval s elektřinou již od roku 1976 a v průběhu let vzniklo několik malých pilotních sérií.

Osmá generace golfu se představila v říjnu 2019 a její modernizované provedení právě představuje své novoty. Model e-Golf byl nahrazen modelem ID.3.

Volkswagen Golf je stále sázka na jistotu. V bazaru se skoro nemůžete splést

Golf je dnes tak trochu symbolem designového konzervatismu. Jedna generace navazuje na druhou a během jednotlivých generací se prakticky nic nemění. Tedy až na světelnou techniku. Charakteristickým prvkem první generace byly od počátku kruhové světlomety, a také velký C-sloupek, který vymyslel Giorgetto Giugiaro začátkem sedmdesátých let. Ten zůstal zachován dodnes, stejně jako silueta klasického hatchbacku, která již neodmyslitelně patří k DNA tohoto modelu.

Tlačítka k jubileu

Dlouholetý král evropského trhu loni obsadil na starém kontinentě až sedmé místo, což je pro něj tak trochu výprask. V roce 2022 ukončil jeho čtrnáctiletou evropskou nadvládu Peugeot 208. Na domácím trůnu ale sedí pevně. V Německu loni slavil své 48. prvenství za posledních 49 let. S výjimkou sezony 1980, kdy ho předběhl Mercedes W123, je jedničkou každoročně od roku 1975.

Řidiči si podle VW chtějí s autem povídat. Golf dostane umělou inteligenci

K 50. výročí dostal golf modernizované provedení. Z nabídky vypadl litrový tříválec, ale i tak je hodně široká. Kromě šestice benzinových motorů nechybí ani dva dieselové, dva mild-hybridy, dva plug-in hybridy, ale ani sportovní verze GTI, která navíc posílila na 265 koní.

Design golfu se nezměnil, na přídi se objevily tenčí LED světlomety a nově může zářit do tmy podsvícené logo. Nové provedení dostala ale i koncová LED světla.

Hlavní změny jsou v interiéru. Kritizovaný infotainment se dočkal vylepšení se snazším ovládáním. Dotykové posuvníky jsou nyní podsvícené a snáze se používají. Na volantu se opět objevila fyzická tlačítka místo dotykových s haptickou zpětnou vazbou. Novinkou u modernizované verze je inteligentní hlasový asistent s integrací ChatGPT, ale například i asistent pro vzdálené parkování prostřednictvím smartphonu.

S ohledem na elektromobilitu měl být wolfsburský bestseller upozaděn na úkor modelů řady ID, a výhledově měl i zcela skončit. Slabé prodeje a nevalná image modelu ID.3 ale nakonec přivedly Volkswagen k přehodnocení strategie. Zatímco „ídetrojka“ se již nástupce nedočká, tak golf bude dále pokračovat i v elektrické éře.

A to je asi ten nejlepší dárek k narozeninám!

Rallye Dakar 2025

37. ročník Rallye Dakar 2025 se koná v Saudské Arábii od 3. do 17. ledna.

  • Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Prezident Pavel na dovolené na Dakaru bivakoval ve stanu a fotil

Petr Pavel je velký motoristický nadšenec. Český prezident vyrazil ve svém volnu na první dny slavné dakarské rally. Se závodníky bivakoval na trase nejslavnější dálkové rally, která se letos pošesté...

Enyaq má aerodynamický čumák a zaparkujete ho mobilem, zase stojí přes milion

Škoda Enyaq letos oslavuje páté narozeniny, první čistě elektrický model mladoboleslavské značky měl premiéru prvního září 2020 v Praze. Je tedy čas na jeho občerstvení. Škoda zahajuje letošní oslavy...

Další skandál Volkswagenu. Unikla data 800 tisíc elektroaut od VW i Škody

Automobilky shromažďují informace o majitelích jimi vyrobených aut, a mnohdy to bohužel dělají bez potřebného zabezpečení. V plné nahotě to opět ukázal čerstvý případ koncernu Volkswagen, kdy jeho...

Architekti Green Dealu: Bohatí pomohou chudým, aby byli zelenými

Wopke Hoekstra opět odmítl jakoukoli hypotézu revize současných evropských předpisů o emisích oxidu uhličitého a fakticky potvrzuje pokuty pro výrobce za překročení limitů, které vstoupí v platnost v...

Dvoukolové skútr-SUV je po právu bestsellerem Hondy. Král dálnic i polňaček

Skútry se těší velké oblibě především proto, že na ně nepotřebujete „motorkářský“ řidičák, jsou lehké a ve srovnání s motocykly jsou i levné. Honda X-ADV je skútr, který překvapivě nesplňuje žádnou z...

Bazarová Mazda 6 na benzin je poklad. Auto pro nadšené řidiče, co se nekazí

Premium

Třetí generace japonského zástupce segmentu D přišla na trh už na konci roku 2012 a skoro by se dalo říct, že za těch 12 let vůbec nezastarala. Pořád je to hezké a aktuální auto, snad jen interiér...

13. ledna 2025

VeRuna skončila. Volkswagen po 34 letech zastavil výrobu svého cik-cak motoru

Řadový šestiválec, nebo radši ten do V? Volkswagen se v osmdesátých letech rozhodl pro vlastní řešení. Výsledkem byl vidlicově-řadový šestiválec VR6, jehož kompaktní formát umožňoval příčnou zástavbu...

13. ledna 2025

CES na kolech: Řízení je jako počítačová hra se zapojením umělé inteligence

Na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas se v oblasti aut točilo vše okolo inovativního řešení palubních desek. Od hlasových asistentů umělé inteligence spárovaných s informačními a zábavními...

13. ledna 2025

Auta Mr. Beana. Rowan Atkinson jezdil nejen mini, ale i mclarenem a superbem

Nesmírně úspěšný herec a komik vydělával spoustu peněz, která utrácel za výjimečná auta. Za maskou nemluvného poplety se totiž skrývá petrolhead. Čerstvě sedmdesátiletý Rowan Atkinson vlastnil i...

12. ledna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Miluna ze Slunce, seno nestárne. Schmalzová oslavila 30 let po boku milionáře

Petra Schmalzová (57), za svobodna Pyšová, se proslavila jako nezapomenutelná hostinská Miluna v trilogii Zdeňka Trošky...

Pro své děti jsem zrádce. Vysoká cena za lásku k jiné ženě, říká režisér Adamec

Premium Jeho život je jako horská dráha. Nahoru, dolů, nahoru, dolů. Režisér jiří Adamec točil kdysi seriály a pohádky, jež se...

Sporťák Jan Smetana už má po odchodu z České televize novou práci

Na konci prosince oznámil, že po 23 letech končí v České televizi. Moderátor Jan Smetana (42) se stane novou posilou...

Jako znásilnění, říká Shieldsová o intimní operaci, kterou si nepřála

Herečka, spisovatelka a modelka Brooke Shieldsová (59) se ve svém právě vycházejícím životopise svěřila mimo jiné se...

Harmonický vztah? Prázdný pytlík a plné břicho, radí žena trenéra Růžičky

Manželka hokejové legendy Vladimíra Růžičky (61), Marie Růžičková (37), promluvila o psychických problémech. Poté, co...