ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volkswagen

Šílené ceny mladých ojetin: tříletý golf zdražil za dva roky o 60 procent

  • 50
Zánovní ojeté vozy do tří let stáří nabízené na českém trhu v lednu meziročně zdražily o téměř 26 procent. Ve srovnání s rokem 2020 jsou ceny vyšší o 42 procent. Vyplývá to z analýzy trhu skupiny Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto.

Meziroční míra inflace podle Českého statistického úřadu v lednu vystoupila na 9,9 procenta. Výraznou měrou k tomu podle výkonného ředitele AAA Auto v ČR Luboše Vorlíka přispívá zdražení na automobilovém trhu, který se stále potýká s nedostatkem nových vozů. To ovlivňuje i ceny ojetých aut, zejména zánovních. Stejný trend je patrný v Polsku, kde zánovní auta meziročně zdražila o 22 procent. Na Slovensku se ceny zvýšily o 13 procent.

„Inflace se v poslední době dotýká nás všech a automobilový sektor, který dlouhodobě táhne českou ekonomiku, není výjimkou. Výrobcům se rapidně zvýšily vstupy v podobě cen energií, které pochopitelně promítají do cen pro koncové zákazníky. Do toho stále ještě vstupují problémy s dodávkami čipů, které doposud zpomalují výrobu, čímž je na primárním trhu nedostatek aut. To ve svém důsledku zdražuje i ojetá auta, a nejvíce pak ta zánovní. U žádaných modelů proto teď na trhu sledujeme zdražení, které od začátku pandemie dosáhlo mnohdy přes 30 procent,“ uvedl Vorlík.

Zdražení zánovních vozů ve stáří do tří let na českém trhu v letech 2020 až 2022.

Na trhu jsou podle AAA Auto i modely, které během posledních dvou let zdražily téměř o 60 procent. Největší zdražení za dva roky zaznamenal VW Golf, jehož střední hodnota ceny je aktuálně 630 tisíc korun, zatímco v roce 2020 to bylo 399 tisíc korun. Ze škodovek nejvíce zdražila Octavia z 489 tisíc korun na současných 679 tisíc korun.

Nejčastěji nabízenými zánovními vozy byly v lednu v Česku modely automobilky Škoda Auto, které zabírají prvních sedm pozic. Osmé až desáté místo obsadily Hyundai i30, Toyota Corolla a Dacia Duster. Tachometr nabízených zánovních aut nejčastěji ukazoval 17 286 km.

Výroba nových osobních aut v Česku v lednu klesla meziročně o 11,4 procenta na 92 657 vozů. Jde o nejhorší lednový výsledek od roku 2010. Důvodem je stále nedostatek čipů, ale i změna výrobního programu v kolínské Toyotě po ukončení produkce pro Citroën a Peugeot, oznámilo ve čtvrtek Sdružení automobilového průmyslu.

,