Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vel Satis: nekonvenční luxus od Renaultu

  11:13
Po několika leté pauze přichází francouzská automobilka opět s manažerským vozem, který by měl především zvýšit prestiž značky. Automobil se objeví koncem jara i na českém trhu, kde plánuje dovozce ročně umístit okolo 350 kusů. Vel Satis, jehož cena v tuzemsku ještě není známá, by se měl na českých silnicích střetnout především s Audi A6 či Peugeotem 607.

Manažeři centrály Renaultu prohlašují jednoznačně: "Vel Satis by měl zvýšit image značky na všech evropských trzích a to i na těch, kde prodeje budou minimální." Již byly stanoveny i cíle, na první pohled nijak odvážné. Novinku od Renaultu by si měly dle francouzského vedení zvolit tři procenta méně konformních Evropanů kupujících limuzínu tzv. E1-segmentu, tedy skupiny manažerských vozů zahrnujících BMW řady 5, Audi A6 či Mercedes Benz E. Více než 70 procent z 300 tisíc vozů, které hodlá Renault v letech 2002-2008 prodat, prý vyjede na německé, francouzské a britské silnice.

O nástupci zestárlého Safranu začali v Renaultu přemýšlet již v roce 1995. To se na autosalonech blištila odvážná studie Initiale. O tři roky později to byl již model se současným názvem Vel Satis, ale šlo jen o koncept bez konkrétní budoucnosti. Krátce na to se Francouzi rozhodli a začali pod vnitřním označením X73 připravovat sériové auto, které si buď oblíbíte nebo mu na chuť prostě nikdy nepřijdete. Je to kontroverze a rána německé striktní stylistice - i takto zástupci Renaultu světu neobvyklý produkt představují.

Vůz působí neotřele nejen v záři světel na autosalonu, ale i v běžném provozu. Pokud se k vozu přiblížíte, doslova vás šokuje jeho výška. Vel Satis je o 13 centimetrů vyšší než například mnichovský konkurent BMW řady 5. Tento rozdíl se zúročí především při nastupování, kdy posádku nečeká obvyklé ohýbání či skok do sedadla.

Maximální komfort vnukli Francouzi i do interiéru novinky. První znatelnou výhodou je již zmíněný prostor, v dané třídě dosud nepoznaný. Místa je dostatek nejen nad hlavou, ale i pro nohy, včetně zadních sedadel. Tímto kritériem Vel Satis prý atakuje i třídu nejluxusnějších prodloužených limuzín.

Novinku budou pohánět čtyři motory. Zákazníci si budou moci zvolit mezi zážehovým čtyřválcovým dvoulitrem (120 kW, 250 Nm) a benzínovým motorem z produkce Nissanu o objemu 3,5 litru (177 kW, 330 Nm). Nejslabší dieselový motor 2,2 litru s výkonem 85 kW časem získá i výkonnější verzi s 110 kW, točivý moment u obou verzí vrcholí na 320 Nm. V nabídce se pravděpodobně později ještě objeví vznětový třílitrový agregát s 130 kW a 350 Nm točivého momentu.

Francouzi si pečlivě hlídali náklady na vývoj, které by mohly Vel Satisu hned zpočátku přidělit "černého Petra." Novinka spoliká prý maximálně 550 miliónů eur, z čehož 267 miliónů půjde do výrobního závodu v Sandouville, o patnáct miliónů méně stál prý 42měsíční vývoj a zhruba ještě dalších 30 miliónů eur si vyžádají náklady na samotný březnový rozjezd výroby.

O měsíc později se již začnou první vozy distribuovat k vybraným západoevropským dealerům Renaultu. Ti budou nejlevnější Vel Satis nabízet s benzínovým dvoulitrem ve výbavě Expression průměrně za 30 200 eur, naopak nejdražšími modely se stane jak vůz se zážehovým agregátem 3,5 litru, tak i třílitrový diesel. Oba dva ve spojení s automatickou převodovkou ve výbavě Initiale budou v zemích EU stát okolo 46 700 euro. Cena zahrnuje již například navigační systém s aktuálními dopravními informacemi, 18-ti palcová kola z lehkých slitin či metalízu.

Autor:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...