Trhu vládnou malá auta

  19:41aktualizováno  19:41
Není umění prodávat, když zákazníky popadne z nějakého důvodu nákupní horečka. To se pak na prodeji živí všichni, ať už nabízejí cokoli. Naopak v krizovém období, kdy obchod vázne, vyniknou kvality dobrých obchodníků. Bez výjimky platí tyto zásady také pro trh s osobními automobily v České republice.

Počátek roku je poznamenaný citelným propadem v prodeji osobních aut. Z důvodů očekávaných změn, které nastanou po vstupu republiky do Evropské unie, hodně zájemců o koupi nového vozu váhá.

O to zajímavější je přehled nejprodávanějších a nejlevnějších osobních aut podle poslední dostupné statistiky za první dva měsíce roku 2004.

Nejlevnější stále vedou

Z pohledu značek jednoznačně "na svému dvorku" panuje na počátku roku domácí značka Škoda Auto. A to tak, že v pořadí nejprodávanějších modelů všechny tři její modelové řady obsazují pomyslné stupně vítězů. Což je o to zajímavější v případě velkého superbu, který jinak skončil v pořadí nejprodávanějších aut za celý loňský rok až za malým Peugeotem 206.

POZOR! Přehled 100 nejprodávanějších aut na našem trhu. Čtěte ZDE.

 

V České republice obecně platí, že vedle škodovek jsou zde z cizích aut nejprodávanější především malé vozy. A tak zatímco ve většině evropských zemí představují nejprodávanější kategorii auta z nižší střední třídy (například Fiat Stilo, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot, Renault Mégane, VW Golf) zpravidla s téměř čtvrtinovým podílem na trhu, v zemi škodovky je podíl vozů z nižší střední třídy na celkovém trhu proti Evropě bezmála poloviční; loni to bylo 13 procent.

Levné je malé

Na českém trhu vládnou malá auta. Typickým příkladem je kromě fabie již zmíněný Peugeot 206, dále Renault Thalia či Hyundai Getz. Loni získala tato třída společně s úplně nejmenšími autíčky kategorie mini (kam patří třeba Opel Agila, Daewoo Matiz, Renault Twingo či Fiat Seicento a Panda) přes 54 procent z celkového trhu nových osobních automobilů.

Zcela logicky se to pak promítá do statistiky: nejlevnější vozy jsou v popředí žebříčku. A to se v Česku ještě neprodává vůbec nejlevnější auto z německého trhu, Suzuki Alto, které u sousedů stojí jen 7650 eur. Tedy ještě o 50 eur méně, než kolik se platí za Daewoo Matiz, a o 100 méně, než je cena ruské lady.

Kdy dohoníme Evropu?

Kdy se dočkáme toho, že česká statistika srovná krok s evropským standardem a lidé budou mít dost peněz na koupi přece jen větších a praktičtějších vozů? "V nejdůležitějších ekonomických ukazatelích," říká analytik David Marek ze společnosti Patria Online, "jsme dnes asi na čtyřiceti procentech průměru současné patnáctky Evropské unie. Z hlediska koupěschopnosti obyvatelstva můžeme dosáhnout tohoto standardu určitě ne v horizontu roků, ale spíš desetiletí." Na žádost o upřesnění tohoto horizontu reaguje ekonom David Marek: "Náš interní odhad je pětatřicet až čtyřicet let."

TOP TEN

10 nejprodávanějších aut v ČR za leden a únor 2004

Škoda Fabia

7308
Škoda Octavia 1876
Škoda Superb 456
Peugeot 206 396
Ford Focus 394
VW Golf 379
Hyundai Getz 365
Ford Fiesta 361
VW Passat 354
Toyota Yaris 324

Autoři:

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Z autosalonu ve Frankfurtu zbyla jen ohlodaná kost

Na otevření autosalonu pro veřejnost dorazila také politická reprezentace. Před...

Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si...

Avia oslaví století koncem naftových náklaďáků, přejde na elektropohon

Avia D120 EURO 5

Avia Motors končí na podzim se sériovou výrobou nákladních aut se spalovacími motory. V Přelouči se chtějí do budoucna...

Nová Dieselgate. Německá média tvrdí, že VW stále švindluje s emisemi TDI

Turbodieselový motor řady EA 288

Koncern Volkswagen podle německé televizní a rozhlasové stanice SWR zřejmě manipuloval s měřením emisí také u novějších...

Najdete na iDNES.cz