Trhu vládnou malá auta

  • 18
Není umění prodávat, když zákazníky popadne z nějakého důvodu nákupní horečka. To se pak na prodeji živí všichni, ať už nabízejí cokoli. Naopak v krizovém období, kdy obchod vázne, vyniknou kvality dobrých obchodníků. Bez výjimky platí tyto zásady také pro trh s osobními automobily v České republice.

Počátek roku je poznamenaný citelným propadem v prodeji osobních aut. Z důvodů očekávaných změn, které nastanou po vstupu republiky do Evropské unie, hodně zájemců o koupi nového vozu váhá.

O to zajímavější je přehled nejprodávanějších a nejlevnějších osobních aut podle poslední dostupné statistiky za první dva měsíce roku 2004.

Nejlevnější stále vedou

Z pohledu značek jednoznačně "na svému dvorku" panuje na počátku roku domácí značka Škoda Auto. A to tak, že v pořadí nejprodávanějších modelů všechny tři její modelové řady obsazují pomyslné stupně vítězů. Což je o to zajímavější v případě velkého superbu, který jinak skončil v pořadí nejprodávanějších aut za celý loňský rok až za malým Peugeotem 206.

POZOR! Přehled 100 nejprodávanějších aut na našem trhu. Čtěte ZDE.

 

V České republice obecně platí, že vedle škodovek jsou zde z cizích aut nejprodávanější především malé vozy. A tak zatímco ve většině evropských zemí představují nejprodávanější kategorii auta z nižší střední třídy (například Fiat Stilo, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot, Renault Mégane, VW Golf) zpravidla s téměř čtvrtinovým podílem na trhu, v zemi škodovky je podíl vozů z nižší střední třídy na celkovém trhu proti Evropě bezmála poloviční; loni to bylo 13 procent.

Levné je malé

Na českém trhu vládnou malá auta. Typickým příkladem je kromě fabie již zmíněný Peugeot 206, dále Renault Thalia či Hyundai Getz. Loni získala tato třída společně s úplně nejmenšími autíčky kategorie mini (kam patří třeba Opel Agila, Daewoo Matiz, Renault Twingo či Fiat Seicento a Panda) přes 54 procent z celkového trhu nových osobních automobilů.

Zcela logicky se to pak promítá do statistiky: nejlevnější vozy jsou v popředí žebříčku. A to se v Česku ještě neprodává vůbec nejlevnější auto z německého trhu, Suzuki Alto, které u sousedů stojí jen 7650 eur. Tedy ještě o 50 eur méně, než kolik se platí za Daewoo Matiz, a o 100 méně, než je cena ruské lady.

Kdy dohoníme Evropu?

Kdy se dočkáme toho, že česká statistika srovná krok s evropským standardem a lidé budou mít dost peněz na koupi přece jen větších a praktičtějších vozů? "V nejdůležitějších ekonomických ukazatelích," říká analytik David Marek ze společnosti Patria Online, "jsme dnes asi na čtyřiceti procentech průměru současné patnáctky Evropské unie. Z hlediska koupěschopnosti obyvatelstva můžeme dosáhnout tohoto standardu určitě ne v horizontu roků, ale spíš desetiletí." Na žádost o upřesnění tohoto horizontu reaguje ekonom David Marek: "Náš interní odhad je pětatřicet až čtyřicet let."

TOP TEN

10 nejprodávanějších aut v ČR za leden a únor 2004

Škoda Fabia

7308
Škoda Octavia 1876
Škoda Superb 456
Peugeot 206 396
Ford Focus 394
VW Golf 379
Hyundai Getz 365
Ford Fiesta 361
VW Passat 354
Toyota Yaris 324