Tesla Model Y, nejprodávanější elektromobil v Evropě v roce 2022, začíná v ČR...

Tesla Model Y, nejprodávanější elektromobil v Evropě v roce 2022, začíná v ČR na 1,16 mil. Kč. Je tak mnohem levnější než všichni konkurenti a většinou nabízí větší výkon i dojezd. | foto: Tesla

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

  • 87
Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo poškozují přechod na elektromobilitu, a to svými vysokými cenami splátek. Firmy se brání, že nabízejí srovnatelné ceny a důvod malého zájmu o elektroauta je jinde.

Nabídky evropských leasingových společností na elektromobily jsou předražené, tvrdí analýza trhu s ojetými vozy, kterou provedla vlivná ekoaktivistická organizace bojující za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy. V Evropě jsou leasingové nabídky na bateriová vozidla v průměru o 57 % dražší než na ekvivalentní benzinové modely. Například leasing elektrického Peugeotu 208 stojí přibližně 574 eur měsíčně, zatímco benzínový Peugeot 208 je nabízen za 371 eur.

KOMENTÁŘ: Elektropokrytectví, centrální plány a hraběcí rady zelené fúrie

Podle ekologů mají přitom elektromobily podobnou hodnotu při opětovném prodeji jako vozy s naftovým a benzinovým motorem. Leasingové společnosti obvykle účtují zákazníkům očekávanou ztrátu hodnoty vozidla v průběhu tří až čtyřletého leasingu, takže vyšší ceny leasingu znamenají, že očekávají větší ztrátu hodnoty těchto vozů.

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Vyšší ceny leasingu bateriových elektromobilů jsou neopodstatněné, tvrdí společnost T&E. Analýza 2,7 milionu cen ojetých vozů podle ní ukazuje, že bateriové vozy se neznehodnocují více než jiné typy vozů. Studie konstatuje, že BEV vozy si v průběhu času zachovávají větší část své hodnoty, což odráží důvěru spotřebitelů v novější modely se zdokonalenou technologií. Poptávka spotřebitelů po bateriových elektromobilech, nových i ojetých, je na historickém maximu.

Stef Cornelis, ředitel elektrických vozových parků ve společnosti T&E, uvedl: „Leasingové společnosti jsou při stanovování měsíčních cen příliš konzervativní. Jejich sazby odrážejí stav před pěti lety. Díky této cenové strategii jsou jejich zisky samozřejmě vysoké a zákazníci za přechod na elektrický pohon přeplácejí. Zároveň tím poškozují přechod na elektromobilitu.“

Tesla Model 3

vzorová kalkulace operativního leasingu

  • předpokládaný nájezd: 15 000 (km/rok)
  • doba pronájmu: 5 let / 60 měsíců
  • měsíční splátka: 20 073 Kč bez DPH, 24 288 Kč s DPH

zdroj: LeasePlan

Jenže samotné leasingovky to vidí jinak. Tvrdí, že nabízejí srovnatelné ceny, navíc na sebe berou řadu rizik, protože neexistuje dostatečně velký trh ojetých elektromobilů a odhadovat, jaké budou ceny za tři roky, je velmi nejistá disciplína. Jestli se podle ekologů prodává elektroaut málo, je to kvůli nezájmu zákazníků, rozhodně ne kvůli výši leasingových splátek.

„Zvláště nadnárodní leasingové společnosti jsou na poli elektromobility velmi aktivní a výrazně přispívají k jejímu rozvoji,“ komentuje pro iDNES.cz generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika Martin Brix. „Pokud se podíváme na aktuální nabídku operativního leasingu elektromobilů, tak už se cenově blíží kalkulacím operativního leasingu srovnatelných vozidel s konvenčním pohonem. Cenově se pohybujeme někde mezi tradičními vozy střední třídy, jakými jsou Škoda Superb nebo Volkswagen Passat, a zástupci vyšší střední třídy.“

Velké otazníky jsou při výpočtu splátek samozřejmě spojeny se sekundárním trhem, tedy s tím, jak se bude vyvíjet cena ojetých elektromobilů. Pro poskytovatele operativního leasingu je to klíčový parametr při výpočtu měsíční splátky, protože po konci pronájmu zákazník vůz vrací.

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

„Podle posledního, prosincového vydání mezinárodního průzkumu Car Cost Index, který každoročně vydává centrála LeasePlanu, jsou už celkové náklady na pořízení a provoz elektromobilu ve většině evropských zemí stejné nebo dokonce nižší než u srovnatelného vozu se spalovacím motorem, a to navzdory vysokým cenám elektrické energie,“ tvrdí Brix. „Česká republika patří mezi několika málo zeměmi, kde je pořízení a provoz elektromobilu prozatím nákladnější než provoz srovnatelného konvenčního vozidla, což je dáno zejména velmi omezenou nabídkou vládních pobídek.“

Euro 7 se nedá stihnout, auta zdraží, vysvětluje šéf VW dohlížející na Škodu

„Leasingové společnosti jsou největšími odběrateli elektromobilů v Evropě. Berou na sebe riziko propadu cen ojetých elektromobilů na značně turbulentním trhu, kde se díky rychlému rozvoji technologií špatně predikuje zůstatková hodnota z historických dat,“ konstatuje rovněž konzultant leasingové společnosti Arval pro elektromobilitu Tomáš Kadeřábek.

„Nedávné rekordní ceny ojetých vozidel byly zapříčiněny nedostatečnými dodávkami nových aut. Nyní již vidíme na trhu několikátý měsíc pokles cen ojetých vozidel a za dva až tři roky může být situace s ojetinami úplně jiná. Přesto Arval aktivně podporuje elektromobilitu skrze agresivně nastavené zůstatkové hodnoty, minimalizované náklady na údržbu těchto vozidel, odborné poradenství s přechodem na novou technologii a komplexní zajištění elektromobilu i jeho nabíjení. Z celkového globálního počtu 1,6 milionu aut je již 300 tisíc elektrifikovaných. Aktuálně je elektrifikovaná každá třetí nová objednávka.“

KOMENTÁŘ: Auta vykucháme, elektro zavedeme! Budoucnost mobility dle Cimrmana


Elektromobil