Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

Lidé z evropské lobbistické skupiny Transport and Environment předpokládají, že vám leasingová společnost automaticky nabídne jako první, nejlepší a jedinou volbu elektromobil. V rámci svého „tajného“ průzkumu se přesvědčili o opaku. A půjčovny aut nyní obviňují z pokrytectví.

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale nevyužívají ho. | foto: Transport and Environment (T&E)

Každé drama si zaslouží aspoň krátké představení hlavních postav. V tomto případě se titulní role zhostila Evropská federace pro dopravu a životní prostředí, v krátkosti nazývaná Transport and Environment (T&E). Co jsou zač?

Nadnárodní nevládní neziskovka, která od roku 1989 zastřešuje agendu šesti tuctů dalších environmentálních neziskovek. Kdekoli se v Evropě bude řešit znečištění ovzduší dopravou, překročení hlukových limitů vozidel, biopaliva, pravidla pro vjezd dodávek do center měst, regulace silničního provozu, emise nebo Dieselgate, narazíte dřív nebo později na T&E. Že vám přitom svými postoji a argumentací budou připomínat aktivisty z Greenpeace, není náhoda – většina jejich manažerů odtud skutečně vzešla.

T&E je na své rebelské kořeny náležitě hrdá, byť se tedy sama soustředí na trochu jinou formu ekologického aktivismu. Prezentuje pozitivní příklady dobré praxe, diskutuje aktuální situaci, produkuje studie proveditelnosti a vede též podpůrné informační kampaně. A taky všestranně lobbuje. Třeba za prosazení evropské elektromobility a bezuhlíkového silničního provozu.

Hlavní město Skotska nasadilo do boje proti SUV tanky

Když už známe hlavního hrdinu, můžeme si posvítit i na zápletku. Tu vytváří situace kolem velkých leasingových firem v Německu, Itálii a ve Francii. Podle T&E zaujaly k elektromobilitě rozpačitá stanoviska. Kvůli tlaku kampaní v posledních letech sice navenek deklarovaly, že k ní do roku 2030 přistoupí a začnou téměř výhradně nabízet svým klientům auta na baterky, ale v praxi prý dosud učinily jen málo pro to, aby se k tomuto cíli přiblížily.

Pronájem vozů má být eko

Leasingové společnosti jako Arval, ALD-LeasePlan, Athlon, Mobilize Financial Services, Volkswagen Financial Services, Leasys a Alphabet – které dohromady drží kolem deseti milionů vozů – prý nedostatečně referují o ekologizaci svého podnikání.

Pokud se chcete dozvědět, jakým tempem přesně ta která firma odstavuje z provozu své vozy se spalovacími motory nebo jaký je jejich současný početní poměr mezi elektromobily a konvenčními vozy v jejich flotile, většinou se to z veřejně dostupných informací nedozvíte.

„Nedostatečná transparentnost, slabě nastavené klimatické cíle, poměrně nízké rozšíření bateriových elektromobilů, to jsou velmi chabé výsledky,“ komentuje to Stef Cornelis, ředitel sekce T&E pro elektrické vozové parky.

„Automobiloví giganti by se měli mnohem rychleji odklonit od fosilní éry a plně se věnovat éře elektrické. Teprve pak se stanou těmi zelenými lídry, za které se vydávají.“

„Svět se postupně zbavuje fosilních paliv,“ pokračuje Cornelis. „Proč ne tedy leasingové společnosti? S takovou silou a zdroji mají možnost přejít na elektromobilitu mnohem rychleji, než se to zatím daří zbytku Evropské unie. Pokud do roku 2028 přestanou pronajímat auta na fosilní paliva, mají skvělou šanci. Proč by ji chtěly propásnout?“

Ilustrace Evropské federace pro dopravu a životní prostředí znázorňující minerály obsažené lithium-iontové baterii elektromobilu s kapacitou 65 kilowattů. Lobbisté z T&E se netají tím, že ani přechodem na elektromobilitu pro ně boj neskončí.

Lidé z T&E zkrátka pojali důvodné podezření, že to největší evropské leasingové společnosti „hrají“ na obě strany. Slibují jim změnu, ale nepracují na ní. A v T&E se rozhodli to prokázat.

Práce pro zelenou rozvědku

Proto těm sedmi největším evropským leasingovým společnostem, na dvou klíčových trzích – ve Francii a Německu – zavolali.

Vydávali se přitom za manažery fiktivních firem, shánějících se po nových autech. Uvedli svou představu o výkonu, dojezdu, celkových zajetých kilometrech, cenách. A pochopitelně přitom očekávali – v souladu s tím, co leasingové společnosti veřejně deklarují – že jim budou jako první a nejlepší možné řešení automaticky nabídnuty elektromobily.

Jenže – to už se konečně dostáváme k pointě – zrovna toto nenastalo.

Téměř ve všech hovorech realizovaných ve Francii prodejci leasingových společností propagovali potenciálním zákazníkům spíš znečišťující technologie, jako jsou plug-in hybridy nebo spalovací motory.

Francouzští reprezentanti leasingových společností až na výjimky těm fiktivním klientům elektromobily výslovně nedoporučovali. V Německu to bylo podle T&E lepší – dealeři elektromobily klientům jako možnou variantu představili – ale pořád velmi neutrální, chladnou formou.

Však jim to také ve zprávě Stuck in the fossil age, kterou k tomu T&E publikovala, spočítali.

„Polovina nových automobilů v EU se dnes nekupuje, ale pronajímá. Leasingové společnosti, spoluvlastněné bankami nebo výrobci automobilů, jsou tajnými giganty automobilového světa,“ píše se ve zprávě. „Přesto leasingový sektor není hnací silou přechodu na elektromobilitu. Na rozdíl od jejich tvrzení zaostávají, i když mohou rozhodnout o dekarbonizaci celého odvětví osobní dopravy.“

Vždycky to jde ještě lépe. O bezemisním provozu by se evropské leasingové společnosti měly nejspíš podle neziskovky T&E poučit v Pekingu.

A to je vlastně celé. Na jednačtyřiceti stránkách zprávy lobbistů z Evropské federace pro dopravu a životní prostředí – doufejme, že tištěné na recyklovaném papíru – toho vlastně víc není.

T&E konstatuje, že jim ty největší evropské leasingové společnosti doporučily často jiné vozy než elektromobily. A že ty samé leasingové společnosti, které se zavázaly přejít na elektromobilitu v roce 2030, k ní nechtějí přistoupit už o dvě léta dřív. Což má být podle T&E jasným dokladem pokrytectví a nezájmu o řešení klimatické krize.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla svolává téměř 3900 cybertrucků kvůli opravě pedálu plynu

Tesla Cybertruck

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla svolává ke kontrole 3878 svých pick-upů Cybetruck. Důvodem je...

Elektromobily by mohly v Norsku vytlačit z vrcholu diesely už do dvou let

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

V Norsku, které je průkopníkem v odklonu od automobilů se spalovacími motory, se mohou...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Čínský elektrovůz vytlačí z Polska fiátky. Bateriovou pětistovku přestaví na benzin

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Malé fiaty často skvěle ilustrují vývoj automobilismu v Evropě. A i nyní bestseller značky – slavná...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...