Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hlavní město Skotska nasadilo do boje proti SUV tanky

Když jde o vítězství, je každá zbraň dobrá. Do boje tak vyrážejí tanky Abrams M1. Podle aktivistů brojících proti osobní mobilitě ve městech je i z šedesátitunových opancéřovaných obrů lepší výhled na vozovku, a jsou tudíž bezpečnější hrajícím si dětem, než z vozů SUV. Kuriózní argument ožívá v Edinburghu.
Uvedení pickupu Ford F-250 Super Duty na trh vyvolalo mezi protiautomobilovými...

Uvedení pickupu Ford F-250 Super Duty na trh vyvolalo mezi protiautomobilovými aktivisty v USA zemětřesení. A jeho otřesy dorazily až do Skotska. | foto: Ford

Rada Edinburghu podpořila během posledního zasedání návrh politické strany Skotští zelení a výzvu občanských aktivistů a nyní zvažuje zákaz vjezdu sportovně užitkových vozidel do některých částí města. Hlavní město Skotska, s půl milionem stálých obyvatel, se tak po Paříži, Florencii a Vídni dost možná stane dalším sídlem, kde SUV nejsou vítaná.

Téma zákazu SUV vnesla do Edinburghu debata o bezpečnosti silničního provozu. Řešilo se, jakými opatřeními se o ni město zasazuje. Zvyšování počtu přechodů pro chodce, vytváření zón s rychlostí jízdy omezenou na 20 kilometrů v hodině či osvětové akce pro začínající řidiče však Chasi Boothovi, radnímu ze Skotských zelených, nepřišly dostatečné. Zdůraznil, že řada vznikajících problémů se pojí spíš s velikostí a hmotností vozů, které se ulicemi města pohybují.

Slovy: „Obrovské auto se spalovacím motorem je možná dobré řešení pro farmáře z venkova, ale není vhodné, aby si takovým vozem jezdil bankéř z edinburského Bruntsfieldu,“ zahájil svou zteč proti SUV. Vytkl jim neobratnost, hlučnost, vyprodukované emise, toxický otěr z pneumatik. Při kritice neopomněl rizika plynoucí z přítomnosti SUV na bezpečnost chodců.

Proti pickupu Ford F-250 Super Duty se rozjela ve Státech kampaň, která operuje i s bitevními tanky.

Citoval přitom zprávu Evropské rady pro bezpečnost dopravy – že smrtelné nehody chodců s automobily ve stále větší míře zahrnují přítomnost SUV. A také zmínil: „Ve skutečnosti už tu kdysi byla studie, která jasně ukázala, že i z amerického tanku Abrams M1 máte lepší výhled, méně slepých bodů, než z většiny těch rozměrných čmoudících krabic na našich silnicích.“

Zvláště ta poslední věta mocně zapůsobila na ostatní radní.

Doprovodil ji totiž názorným obrázkem. Patrné z něj je, že řidič šedesátitunové opancéřované armádní obludy, s průzorem ve výšce 126 centimetrů, má slepý prostor před sebou sahající až devět metrů do dálky. I tak má ale řidič tanku pořád „lepší“ výhled na vozovku před sebou než někdo za volantem pickupu GMC Sierra 2500 HD. Ten je totiž „slepý“ skoro na jedenáct metrů.

Z šedesátitunového stroje je prý lepší výhled než z nákladního tahače nebo SUV.

Otázku, zda by opravdu raději viděli na ulicích chodcům bezpečnější tanky než SUV, si aktivisté nejspíš nekladou.

Tank není bezpečnější než SUV

Ten působivý argument, který nakonec radní z Edinburghu přiměl k podpoře návrhu zákazu vjezdu SUV do některých částí města, si rozhodně zaslouží pozornost.

Jak asi správně odtušíte, počet hlavních bitevních tanků Abrams M1, které by korzovaly historickými uličkami překrásného skotského města, se limitně blíží nule. A stejně tak minimální je i počet vozů GMC Sierra 2500 HD, Dodge Ram Power Wagon nebo tahačů Peterbilt 587.

Ten ilustrativní příklad, který Booth radním předložil, totiž nemá se Skotskem nic společného. Vznikl ve Státech, a ne v rámci nějaké analýzy nebo solidní studie. Namalovali si jej aktivisté z hnutí s názvem The War on Cars, brojící proti automobilům v amerických metropolích. A houfně jej sdílejí na sociálních sítích, kde slouží jako vynikající „tvrdý“ argument. Aktuálně třeba v kampani vedené proti pickupu Ford F-250 Super Duty.

Srovnávat tank, stroj na zabíjení, a SUV je samo o sobě dost podivné. A od skutečnosti odchýlené. Kdybychom logiku oné ilustrace obrátili, tank Abrams M1 by sice byl pořád „lepší“, protože pětileté dítě z něj bude viditelné na vzdálenost 1,3 metrů a tříleté dítě na vzdálenost tří metrů. Ale šance, že by řidič rozjetého šedesátitunového tanku dokázal na tuto vzdálenost efektivně zastavit, je stejně naprosto nulová.

Tank pro chodce bezpečnější než SUV určitě není. A pro řidiče v městském provozu bude mnohem bezpečnější tank než SUV. Tedy pokud to nebude Merkava v Gaze.

Každý druhý loni v Evropě prodaný vůz byl SUV, každý pátý elektromobil

Realitu obrázek srovnávající SUV a tank neodráží ani v tom, že nepracuje s moderními bezpečnostními prvky. Předními a zadními parkovacími senzory, brzdovými asistenty. Je to prostě malůvka bez zdroje, pocházející z arzenálu aktivistů brojících proti automobilismu.

Nic to ale nemění na tom, že ji jako poněkud přepjatý argument použil Chas Booth k tomu, aby ostatní radní v Edinburghu přesvědčil k tomu, že SUV jsou pro obyvatele města zhoubou. A ti návrh na zákaz vjezdu sportovně užitkových vozidel do některých částí města podpořili.

Masivní pickupy a sportovní užitkové vozy, stejně jako vozy 4 × 4 anebo stroje se spalovacím motorem, do ulic nepatří. Vlastně, podle aktivistů do ulic měst nepatří žádná auta.

Je pozoruhodné, že nikdo z radnice skotského hlavního města nepřispěchal se studií, za kolik kolizí mezi automobily a lidmi jsou odpovědná sluchátka nasazená v uších a oči nevšímavých chodců zapíchnuté do obrazovek mobilních telefonů. V Edinburghu, který se už měsíce potýká s nájezdy aktivistů z hnutí The Tyre Exinguishers, vypouštějících pneumatiky stovek vozů, to ale zase možná až tak překvapivé není. Boj proti velkým 4 × 4 autům je tu v trendu.

Proti návrhu o zákazu SUV při zasedání rady v Edinburghu hlasitěji vystoupila jen radní Marie-Clair Munrová (za Konzervativce). „Jsou to jejich peníze. Jestli si někdo z Edinburghu chce koupit SUV, ať si je klidně koupí, je to jeho věc. Bude fajn, když to bude SUV elektrické, ale nemáme přeci právo našim obyvatelům zakazovat, kam smí a nesmí se svým osobním vozem jezdit.“

Ve svém projevu ale zůstala osamělá, rada Edinburghu podpořila zákaz vjezdu sportovně užitkových vozidel do některých částí města. Zválcoval je argument amerického tanku.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Putinovi ukázali elektrickou ladu a tajný prototyp, pojmenovali ho po tanku

Ruský prezident Vladimir Putin navštívil automobilku AvtoVAZ v Togliati, kde se vyrábějí vozy značky Lada. Ukázali mu chystané novinky a prototypy. Ruský diktátor také pohovořil s pracovníky státního...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

6. února 2025,  aktualizováno  10:30

Poničil vám auto sníh ze střechy domu? Na výmluvu na vyšší moc jste krátcí

Jakmile se i jen po pár mrazivých dnech začne oteplovat, je až příliš snadné setkat se hlavně ve městech s padajícím ledem nebo nánosy sněhu ze střech. V takovém případě může jít jak o život, tak o...

6. února 2025

Nissan se rozhodl zastavit rozhovory o spojení s Hondou

Japonská automobilka Nissan Motor se rozhodla zastavit rozhovory o spojení s domácím konkurentem Honda Motor. Informují o tom japonský list Nikkei a další média s odvoláním na své zdroje. Automobilky...

5. února 2025  15:30

Proč jsou Američané nespokojení? Diagnóza je jasná, mohou za to auta

Premium

Citát: „Všechno ve vašem životě je někde jinde – a vy se tam dostanete autem,“ odhaluje nové hloubky. Stává se diagnózou. Toto moudro, které vyřkl spisovatel Elwyn B. White, teď vystihuje příčinu...

5. února 2025

Byl to s tebou strašně krásnej kus života, Třeštík poděkoval Decastelo

Tomáš Třeštík (46) a Eva Decastelo (46) se rozešli. Fotograf na sociálních sítích poděkoval moderátorce a herečce za...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...