Rada Edinburghu podpořila během posledního zasedání návrh politické strany Skotští zelení a výzvu občanských aktivistů a nyní zvažuje zákaz vjezdu sportovně užitkových vozidel do některých částí města. Hlavní město Skotska, s půl milionem stálých obyvatel, se tak po Paříži, Florencii a Vídni dost možná stane dalším sídlem, kde SUV nejsou vítaná.
Téma zákazu SUV vnesla do Edinburghu debata o bezpečnosti silničního provozu. Řešilo se, jakými opatřeními se o ni město zasazuje. Zvyšování počtu přechodů pro chodce, vytváření zón s rychlostí jízdy omezenou na 20 kilometrů v hodině či osvětové akce pro začínající řidiče však Chasi Boothovi, radnímu ze Skotských zelených, nepřišly dostatečné. Zdůraznil, že řada vznikajících problémů se pojí spíš s velikostí a hmotností vozů, které se ulicemi města pohybují.
Slovy: „Obrovské auto se spalovacím motorem je možná dobré řešení pro farmáře z venkova, ale není vhodné, aby si takovým vozem jezdil bankéř z edinburského Bruntsfieldu,“ zahájil svou zteč proti SUV. Vytkl jim neobratnost, hlučnost, vyprodukované emise, toxický otěr z pneumatik. Při kritice neopomněl rizika plynoucí z přítomnosti SUV na bezpečnost chodců.
Citoval přitom zprávu Evropské rady pro bezpečnost dopravy – že smrtelné nehody chodců s automobily ve stále větší míře zahrnují přítomnost SUV. A také zmínil: „Ve skutečnosti už tu kdysi byla studie, která jasně ukázala, že i z amerického tanku Abrams M1 máte lepší výhled, méně slepých bodů, než z většiny těch rozměrných čmoudících krabic na našich silnicích.“
Zvláště ta poslední věta mocně zapůsobila na ostatní radní.
Doprovodil ji totiž názorným obrázkem. Patrné z něj je, že řidič šedesátitunové opancéřované armádní obludy, s průzorem ve výšce 126 centimetrů, má slepý prostor před sebou sahající až devět metrů do dálky. I tak má ale řidič tanku pořád „lepší“ výhled na vozovku před sebou než někdo za volantem pickupu GMC Sierra 2500 HD. Ten je totiž „slepý“ skoro na jedenáct metrů.
Tank není bezpečnější než SUV
Ten působivý argument, který nakonec radní z Edinburghu přiměl k podpoře návrhu zákazu vjezdu SUV do některých částí města, si rozhodně zaslouží pozornost.
Jak asi správně odtušíte, počet hlavních bitevních tanků Abrams M1, které by korzovaly historickými uličkami překrásného skotského města, se limitně blíží nule. A stejně tak minimální je i počet vozů GMC Sierra 2500 HD, Dodge Ram Power Wagon nebo tahačů Peterbilt 587.
Ten ilustrativní příklad, který Booth radním předložil, totiž nemá se Skotskem nic společného. Vznikl ve Státech, a ne v rámci nějaké analýzy nebo solidní studie. Namalovali si jej aktivisté z hnutí s názvem The War on Cars, brojící proti automobilům v amerických metropolích. A houfně jej sdílejí na sociálních sítích, kde slouží jako vynikající „tvrdý“ argument. Aktuálně třeba v kampani vedené proti pickupu Ford F-250 Super Duty.
Srovnávat tank, stroj na zabíjení, a SUV je samo o sobě dost podivné. A od skutečnosti odchýlené. Kdybychom logiku oné ilustrace obrátili, tank Abrams M1 by sice byl pořád „lepší“, protože pětileté dítě z něj bude viditelné na vzdálenost 1,3 metrů a tříleté dítě na vzdálenost tří metrů. Ale šance, že by řidič rozjetého šedesátitunového tanku dokázal na tuto vzdálenost efektivně zastavit, je stejně naprosto nulová.
Tank pro chodce bezpečnější než SUV určitě není. A pro řidiče v městském provozu bude mnohem bezpečnější tank než SUV. Tedy pokud to nebude Merkava v Gaze.
Každý druhý loni v Evropě prodaný vůz byl SUV, každý pátý elektromobil![]() |
Realitu obrázek srovnávající SUV a tank neodráží ani v tom, že nepracuje s moderními bezpečnostními prvky. Předními a zadními parkovacími senzory, brzdovými asistenty. Je to prostě malůvka bez zdroje, pocházející z arzenálu aktivistů brojících proti automobilismu.
Nic to ale nemění na tom, že ji jako poněkud přepjatý argument použil Chas Booth k tomu, aby ostatní radní v Edinburghu přesvědčil k tomu, že SUV jsou pro obyvatele města zhoubou. A ti návrh na zákaz vjezdu sportovně užitkových vozidel do některých částí města podpořili.
Je pozoruhodné, že nikdo z radnice skotského hlavního města nepřispěchal se studií, za kolik kolizí mezi automobily a lidmi jsou odpovědná sluchátka nasazená v uších a oči nevšímavých chodců zapíchnuté do obrazovek mobilních telefonů. V Edinburghu, který se už měsíce potýká s nájezdy aktivistů z hnutí The Tyre Exinguishers, vypouštějících pneumatiky stovek vozů, to ale zase možná až tak překvapivé není. Boj proti velkým 4 × 4 autům je tu v trendu.
Proti návrhu o zákazu SUV při zasedání rady v Edinburghu hlasitěji vystoupila jen radní Marie-Clair Munrová (za Konzervativce). „Jsou to jejich peníze. Jestli si někdo z Edinburghu chce koupit SUV, ať si je klidně koupí, je to jeho věc. Bude fajn, když to bude SUV elektrické, ale nemáme přeci právo našim obyvatelům zakazovat, kam smí a nesmí se svým osobním vozem jezdit.“
Ve svém projevu ale zůstala osamělá, rada Edinburghu podpořila zákaz vjezdu sportovně užitkových vozidel do některých částí města. Zválcoval je argument amerického tanku.