Jde to i bez drátů. Toyota začíná nabíjet auta magnetickou rezonancí

aktualizováno 
Japonská automobilka Toyota začíná koncem února s praktickými testy bezdrátového dobíjení vozů poháněných elektřinou. Testovací skupina tří plug-in hybridních priusů má rok sbírat praktické zkušenosti, automobilka pak chce co nejdříve tuto technologii nabídnout koncovým zákazníkům.

Praktické testy bezdrátového dobíjení elektrických aut budou probíhat v prefektuře Aiči v Japonsku. Trojice plug-in hybridních aut bude nejen sbírat cenná data z provozu systému, ale také zjišťovat vnímání technické novinky samotnými řidiči.

K bezdrátovému dobíjení bude Toyota používat systém založený na principu magnetické rezonance. V parkovacím stání bude stejně jako v automobilu zabudována cívka. Ta ve vozovce bude sloužit jako vysílač energie, cívka v autě jako přijímač, k dobíjení bude docházet díky změně intenzity magnetického pole mezi těmito cívkami.

Fotogalerie

Toyota bude ladit ideální mód fungování systému a sledovat, jak se bude chovat například v situaci, kdy auto  bude zaparkováno tak, že cívky nebudou ve vzájemně nejvhodnější pozici proti sobě. Automobilka tvrdí, že systém je schopen automaticky potlačovat pokles účinnosti přenosu energie způsobený nesouměrným zarovnáním, nehovoří ovšem o tom jak toho dosahuje a jak velké tyto nepřesnosti mohou být.

Současně s funkcí bezdrátového dobíjení ovšem automobilka vyzkouší i novou funkci parkovacího asistentu, která by měla řidiče navést tak, aby bylo auto zaparkováno v ideální pozici vůči vysílací cívce. Právě data o způsobu parkování budou jedním z cenných výsledků testů. Zkoumána bude také případná míra elektromagnetického rušení zařízení nacházejících se v blízkosti dobíjecího systému.

Zkoušet se bude samozřejmě i trvanlivost a spolehlivost celého systému, tady však automobilka nepředpokládá žádné komplikace. Ve vozovce zabudovaná vysílací cívka by měla být dostatečně robustní vůči poškození například při přejezdu jinými (těžšími) automobily.

Toyota uvádí, že dobíjení vozu by pomocí této nové  technologie mělo trvat zhruba 90 minut, dobíjecí výkon je 2 kW, při vstupním střídavém napětí 200 V. V porovnání s běžným plug-in hybridem Toyota Prius dobíjeným z běžné domácí zásuvky by mělo jít o shodný čas. U sériového modelu totiž Toyota udává čas nabití akumulátorů 90 minut při nabíjení z běžné sítě 240 V.

I proto si automobilka od bezdrátového dobíjení slibuje, že může s rozšířením elektromobilů v praxi pomoci. Na odhadování, kdy poputuje technická novinka do sériové výroby, je zatím asi příliš brzy.

S vývojem bezdrátového dobíjení na bázi magnetické rezonance začala Toyota v roce 2011 (čtěte: Zásuvky patří do pravěku...), když investovala do společnosti WiTricity. Současná fáze testů značí, že projekt již výrazně pokročil a po ročním sbírání zkušeností by již do uvedení na trh nemuselo zbývat mnoho času.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

VIDEO U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem...

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

Toyota představila nové auto na vodík. V Česku natankuje příští rok

Toyota chystá novou generaci svého vodíkového modelu. Sedan jménem Mirai se dostane nejprve na trhy v Japonsku, v...

KOMENTÁŘ: Je tažení proti SUV ekologie, nebo třídní boj?

Auta jsou zlo. To už jste jistě slyšeli, není to nic nového. Řekne vám to kdejaký zelený aktivista. Ale v poslední době...

Špatně osvětlená auta a nevidící řidiči, to je realita českých silnic

Do poloviny listopadu si mohou řidiči na několika místech v Česku nechat zkontrolovat, jestli vidí dobře na dálku. „Z...

Audi míří k zásuvce: s hybridy dorazí elektromobily na nových základech

Elektromobily mohou mít docela jinou architekturu: baterky v podlaze, elektromotory přímo dole v nápravě mezi koly......

České porodnice nepodporují kojení tak, jak se chlubí, ukázal průzkum
České porodnice nepodporují kojení tak, jak se chlubí, ukázal průzkum

České porodnice nedokážou poskytnout rodičkám dostatečnou podporu pro úspěšné kojení. Vyplývá to z průzkumu, který poukazuje na to, že každá šestá rodička nebyla spokojená s přístupem personálu.

Najdete na iDNES.cz