Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Toto není sportovní auto! Toyotě mají s prodejem Camry pomoci emisní limity

Odsoudit Toyotu Camry by bylo velmi snadné. Hybridní sedan přesazený z Ameriky, kdo by si to v Česku kupoval? Ale už v městečku Twin Peaks věděli, že sovy nejsou vždy tím, čím se zdají být… Toyota sází na to, že jí s prodejem velkého sedanu v Evropě pomohou požadavky na snižování emisí.
Toyota Camry 2019

Toyota Camry 2019 | foto: Martin Šidlák

Toyota Camry je celosvětově nejprodávanějším sedanem segmentu D, tedy střední třídy. Od roku 1982 se jí prodalo už přes devatenáct milionů kusů v sedmi generacích. Nejpopulárnější je v USA, kde si zákazníci ročně odvezou z autosalonů kolem 430 tisíc kusů. Ale v Evropě se už od roku 2004 neprodávala. Teď v aktuální osmé generaci se Toyota pokouší o návrat tohohle „Američana“ – to ale berte jako pracovní označení - pro Evropu se auto samotné bude vyrábět v Japonsku.

Camry je na českém, ale vlastně i evropském trhu tak trochu zjevením. A to v mnoha ohledech. Zatímco většina konkurentů hraje na sportovní notu, zdůrazňuje konektivitu, případně prostor, tak camry zjevně chce být jakousi oázou klidu v dnešním uspěchaném světě.

Šéf značky Akido Toyoda sice nedávno vyhlásil heslo „no more boring car“, tedy žádné další nudné auto, což bylo trochu v rozporu s tím, že nám na prezentaci dali na výběr pouze mezi bílým a šedivým vozem. A i v nabídce barev v ceníku figuruje jediný výraznější červený lak, ale ono to vlastně i charakteru auta odpovídá. V camry byste prostě měli vypnout a zapomenout na stres i tím, že na sebe nebudete strhávat pozornost.

Zástupci automobilky také na první jízdní ochutnávce, kterou jsme s autem absolvovali v okolí chorvatského Šibeniku, několikrát opakovali, že toto není sportovní auto.

Ticho, prosím

Interiér je prostý jakýchkoli designových kudrlinek a je hlavně účelný. Tam, kde ostatní sázejí na efektní stříbrné rámečky, digitální budíčky a jiné serepetičky, najdete u camry jednu výraznou dominantní stříbrnou linii v podobě vlny táhnoucí se od středového tunelu na palubní desku, jasně viditelné přístroje, velká tlačítka.

Desetipalcový centrální displej tradičně u Toyoty září hlavně modrou barvou a je v něm skrytý asi největší handicap modelu – dotyková obrazovka je poněkud nepřehledná a ne úplně ideálně citlivá na dotek. I v konektivitě jsou na tom soupeři přece jen dál. Důležité je také říct, že z auta je skvěle vidět ven ve všech směrech. Hlavní devizou interiéru je ale ticho. Při klidné jízdě v podstatě nezaznamenáte, jestli je spalovací motor v provozu nebo ne. Až když sešlápnete pořádně pedál plynu, ozve se hučení pohonné soustavy.

Toyota také zdůrazňuje prostornost vozu. Všechna sedadla jsou výborně tvarovaná a opravdu pohodlná i na delších cestách. Výrobce upozorňuje, že v podélném směru je vzadu více místa než v passatu a chce se porovnávat dokonce se superbem… Místa je tu určitě královsky, ale možná je to dáno delšími sedáky u camry. Každopádně mezi koleny a předními sedadly je u superbu určitě místa víc.

Ani kufr bohužel nepatří u Toyoty k největším. Má buď 500 nebo 524 litrů, podle toho, zda jsou zadní opěradla dělená v poměru 60:40 nebo 40:20:40. Pro druhý případ platí menší objem, ale zato jsou opěradla elektricky nastavitelná a v loketní opěrce je dotykový systém, umožňující ovládání třízónové klimatizace, audia a zmíněného sklonu opěradel. Baterie hybridního systému jsou uloženy pod zadními sedadly, takže zavazadlový prostor nijak neomezují. Litrů zde najdete určitě víc, než dostanete třeba v hybridním Fordu Mondeo nebo Passatu GTE.

Hybrid a nic než hybrid

Vybrat si můžete celkem z jedné kombinace motoru a převodovky. Na některých trzích existuje i verze pouze se spalovacím motorem, na český trh ale bude uvedeno pouze hybridní ústrojí kombinující elektromotor s benzinovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru pohánějící přední kola. Pokud bychom nepočítali Prius, je Camry prvním velkosériovým modelem značky uváděným pouze s hybridním ústrojím.

Toyota Camry 2019

Jde o stejný agregát jako má nedávno představená hybridní RAV4. Systémový výkon je 160 kW/218 koní. Důležitá je ale především spotřeba, resp. v tomto případě spíš emise. S těmi se camry homologačně dostalo na hodnotu 98 gramů CO2/km. Představuje to kombinovanou spotřebu 4,3 l/100 kilometrů. Té jsme sice nedosáhli, ale pohybovali jsme se mezi 5 a 6 litry, při klidné jízdě spíše ke spodní hranici. Což je na tak velké auto rozhodně velmi skvělý výkon. Čistě na elektriku jde krátkodobě jet rychlostí i 125 kilometrů v hodině.

Dynamika není dechberoucí, což ostatně výrobce ani neslibuje, ale hodnota zrychlení na stovku za 8,3 sekundy je vzhledem k charakteru auta dostačující. Celý systém je tak složitý (inteligentní proměnné časování ventilů ovládané elektromotorem, systém chlazené recirkulace výfukových plynů, elektricky řízené olejové čerpadlo s proměnným výkonem…), že toto si už doma v garáži opravdu neopravíte. Kupci Camry budou v showroomech Toyoty opravdu vážení, obecné servisy a garážisté se aut s elektrickým pohonem bojí, kromě opravdu nejzákladnějších oprav nechtějí mít s takovými auty nic společného. „Kdo si koupí hybrid, bude už vždycky jezdit do značkového servisu,“ mají ověřeno u Toyoty.

Hybridní systém zahrnuje i novou technologii sekvenčního řazení Shiftmatic, která řidiči umožňuje virtuálně řadit pomocí páky na středové konzole. Systém tak napodobuje velmi rychle řadící šestistupňovou automatickou převodovku.

Karoserie s vysokou tuhostí je postavena na podvozku, který má vpředu vzpěry McPherson a vzadu nové dvojité lichoběžníkové uspořádání. Na přední i zadní nápravě se využívají nově vyvinuté tlumiče s přepouštěcími ventily. Výsledkem je rozumná kombinace pohodlí a stability v zatáčkách. Vůz si v poklidu plyne krajinou a o běžných nerovnostech posádka zkrátka neví. To se zmíněným tichem na palubě dělá z jízdy skutečně pohodový zážitek.

Má to smysl? Jak pro koho

Finanční krize se z Ameriky do Evropy přenesla okamžitě, ale třeba burákové máslo na toastu si většina Evropanů k snídani nedává. Neboli ne všechno, co se chytne v Americe, funguje i v Evropě. Asi se nedá očekávat, že Toyota Camry bude mávnutím kouzelného proutku na starém kontinentu stejně populární jako v USA. Američané milují velké pohodlné sedany s benzinovými motory. Ale v České republice je dieselový passat nebo superb, zejména ve variantě kombi (tu camry nenabídne), pořád symbol úspěchu a praktický rodinný služebník. Camry je sice úporné a zajímavé auto, ale kdo by si ho kupoval?

Toyota Camry 2.5L Hybrid

  • Čtyřválcový benzinový motor + elektromotor
  • Maximální výkon: 160 kW/218 k
  • Maximální rychlost: 180 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 8,3 s
  • Převodovka: eCVT se šesti virtuálními stupni
  • Průměrná spotřeba: (výrobce): 4,3
  • Průměrná spotřeba (test):  5,5 litru
  • Délka/šířka (mm): 4885/1840
  • Výška/rozvor (mm): 1445/2825
  • Objem kufru: 525 litrů
  • Cena modelu: 920 tisíc korun

S tímhle bychom mohli hodnocení uzavřít. To by ale bylo trochu unáhlené a povrchní rozhodnutí.

Toyota asi ani sama neočekává nějaké výrazné prodeje hned od začátku po uvedení. Její plán je však jasný a logický. Camry je přesně auto pro firemního manažera, který má limit na auto milion korun a zároveň ho firemní politika nutí hledat vůz s emisemi pod 100 gramů CO2/km. A že takových firem přibývá. V ten okamžik je tu Toyota a říká mu: „Jestli se chceš odlišit a splnit podmínky, které ti zaměstnavatel dává, vykašli se na diesel a pořiď si Camry.“

Hybridy jsou momentálně tou nejlepší ekologickou volbou. Mají nízkou spotřebu, ale na rozdíl od elektromobilů nevytvářejí emise někde jinde než na výfuku (třeba v hnědouhelné elektrárně), zároveň majitele nijak neomezují v dojezdu a dlouhém nabíjení.

Ceny jsou nikoli náhodou nastaveny přesně proti dieselovému passatu a superbu. Základní cena camry je 920 tisíc korun s už poměrně bohatou výbavou, jako jsou LED světla, automatické přepínání dálkových světel, adaptivní tempomat, automatická dvouzónová klimatizace nebo multimediální systém se zadní parkovací kamerou. Toyota přesně spočítala, že v druhé nejvyšší výbavě Prestige za 950 tisíc korun stojí téměř přesně jako VW Passat 2.0 TDI s cenovkou 948 500 korun (camry v tom nabídne výbavu navíc za 130 tisíc korun, passat proti tomu disponuje navíc jinými prvky výbavy za 70 tisíc korun).

Podobně si camry stojí i pro Škodě Superb 2.0 TDI za 939 900 korun. K tomu navíc každému firemnímu zákazníkovi dá Toyota hned slevu patnáct procent (podobnou ale dostanete nejspíš i u konkurence). A sází na to, že tlaky na snižování CO2 budou sílit nejen v legislativě, ale i v povědomí zákazníků. Takže camry je auto, které si budete spíš než srdcem kupovat hlavou. Ale proč ne?

Toyota Camry 2019
Autoři:
  • Nejčtenější

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

15. května 2024

Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

15. května 2024

Premium „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

14. května 2024,  aktualizováno  14:30

Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...