Toyota Camry 2019

Toyota Camry 2019 | foto: Martin Šidlák

Toto není sportovní auto! Toyotě mají s prodejem Camry pomoci emisní limity

  • 60
Odsoudit Toyotu Camry by bylo velmi snadné. Hybridní sedan přesazený z Ameriky, kdo by si to v Česku kupoval? Ale už v městečku Twin Peaks věděli, že sovy nejsou vždy tím, čím se zdají být… Toyota sází na to, že jí s prodejem velkého sedanu v Evropě pomohou požadavky na snižování emisí.

Toyota Camry je celosvětově nejprodávanějším sedanem segmentu D, tedy střední třídy. Od roku 1982 se jí prodalo už přes devatenáct milionů kusů v sedmi generacích. Nejpopulárnější je v USA, kde si zákazníci ročně odvezou z autosalonů kolem 430 tisíc kusů. Ale v Evropě se už od roku 2004 neprodávala. Teď v aktuální osmé generaci se Toyota pokouší o návrat tohohle „Američana“ – to ale berte jako pracovní označení - pro Evropu se auto samotné bude vyrábět v Japonsku.

Camry je na českém, ale vlastně i evropském trhu tak trochu zjevením. A to v mnoha ohledech. Zatímco většina konkurentů hraje na sportovní notu, zdůrazňuje konektivitu, případně prostor, tak camry zjevně chce být jakousi oázou klidu v dnešním uspěchaném světě.

Šéf značky Akido Toyoda sice nedávno vyhlásil heslo „no more boring car“, tedy žádné další nudné auto, což bylo trochu v rozporu s tím, že nám na prezentaci dali na výběr pouze mezi bílým a šedivým vozem. A i v nabídce barev v ceníku figuruje jediný výraznější červený lak, ale ono to vlastně i charakteru auta odpovídá. V camry byste prostě měli vypnout a zapomenout na stres i tím, že na sebe nebudete strhávat pozornost.

Zástupci automobilky také na první jízdní ochutnávce, kterou jsme s autem absolvovali v okolí chorvatského Šibeniku, několikrát opakovali, že toto není sportovní auto.

Ticho, prosím

Interiér je prostý jakýchkoli designových kudrlinek a je hlavně účelný. Tam, kde ostatní sázejí na efektní stříbrné rámečky, digitální budíčky a jiné serepetičky, najdete u camry jednu výraznou dominantní stříbrnou linii v podobě vlny táhnoucí se od středového tunelu na palubní desku, jasně viditelné přístroje, velká tlačítka.

Desetipalcový centrální displej tradičně u Toyoty září hlavně modrou barvou a je v něm skrytý asi největší handicap modelu – dotyková obrazovka je poněkud nepřehledná a ne úplně ideálně citlivá na dotek. I v konektivitě jsou na tom soupeři přece jen dál. Důležité je také říct, že z auta je skvěle vidět ven ve všech směrech. Hlavní devizou interiéru je ale ticho. Při klidné jízdě v podstatě nezaznamenáte, jestli je spalovací motor v provozu nebo ne. Až když sešlápnete pořádně pedál plynu, ozve se hučení pohonné soustavy.

Toyota také zdůrazňuje prostornost vozu. Všechna sedadla jsou výborně tvarovaná a opravdu pohodlná i na delších cestách. Výrobce upozorňuje, že v podélném směru je vzadu více místa než v passatu a chce se porovnávat dokonce se superbem… Místa je tu určitě královsky, ale možná je to dáno delšími sedáky u camry. Každopádně mezi koleny a předními sedadly je u superbu určitě místa víc.

Ani kufr bohužel nepatří u Toyoty k největším. Má buď 500 nebo 524 litrů, podle toho, zda jsou zadní opěradla dělená v poměru 60:40 nebo 40:20:40. Pro druhý případ platí menší objem, ale zato jsou opěradla elektricky nastavitelná a v loketní opěrce je dotykový systém, umožňující ovládání třízónové klimatizace, audia a zmíněného sklonu opěradel. Baterie hybridního systému jsou uloženy pod zadními sedadly, takže zavazadlový prostor nijak neomezují. Litrů zde najdete určitě víc, než dostanete třeba v hybridním Fordu Mondeo nebo Passatu GTE.

Hybrid a nic než hybrid

Vybrat si můžete celkem z jedné kombinace motoru a převodovky. Na některých trzích existuje i verze pouze se spalovacím motorem, na český trh ale bude uvedeno pouze hybridní ústrojí kombinující elektromotor s benzinovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru pohánějící přední kola. Pokud bychom nepočítali Prius, je Camry prvním velkosériovým modelem značky uváděným pouze s hybridním ústrojím.

Toyota Camry 2019

Jde o stejný agregát jako má nedávno představená hybridní RAV4. Systémový výkon je 160 kW/218 koní. Důležitá je ale především spotřeba, resp. v tomto případě spíš emise. S těmi se camry homologačně dostalo na hodnotu 98 gramů CO2/km. Představuje to kombinovanou spotřebu 4,3 l/100 kilometrů. Té jsme sice nedosáhli, ale pohybovali jsme se mezi 5 a 6 litry, při klidné jízdě spíše ke spodní hranici. Což je na tak velké auto rozhodně velmi skvělý výkon. Čistě na elektriku jde krátkodobě jet rychlostí i 125 kilometrů v hodině.

Dynamika není dechberoucí, což ostatně výrobce ani neslibuje, ale hodnota zrychlení na stovku za 8,3 sekundy je vzhledem k charakteru auta dostačující. Celý systém je tak složitý (inteligentní proměnné časování ventilů ovládané elektromotorem, systém chlazené recirkulace výfukových plynů, elektricky řízené olejové čerpadlo s proměnným výkonem…), že toto si už doma v garáži opravdu neopravíte. Kupci Camry budou v showroomech Toyoty opravdu vážení, obecné servisy a garážisté se aut s elektrickým pohonem bojí, kromě opravdu nejzákladnějších oprav nechtějí mít s takovými auty nic společného. „Kdo si koupí hybrid, bude už vždycky jezdit do značkového servisu,“ mají ověřeno u Toyoty.

Hybridní systém zahrnuje i novou technologii sekvenčního řazení Shiftmatic, která řidiči umožňuje virtuálně řadit pomocí páky na středové konzole. Systém tak napodobuje velmi rychle řadící šestistupňovou automatickou převodovku.

Karoserie s vysokou tuhostí je postavena na podvozku, který má vpředu vzpěry McPherson a vzadu nové dvojité lichoběžníkové uspořádání. Na přední i zadní nápravě se využívají nově vyvinuté tlumiče s přepouštěcími ventily. Výsledkem je rozumná kombinace pohodlí a stability v zatáčkách. Vůz si v poklidu plyne krajinou a o běžných nerovnostech posádka zkrátka neví. To se zmíněným tichem na palubě dělá z jízdy skutečně pohodový zážitek.

Má to smysl? Jak pro koho

Finanční krize se z Ameriky do Evropy přenesla okamžitě, ale třeba burákové máslo na toastu si většina Evropanů k snídani nedává. Neboli ne všechno, co se chytne v Americe, funguje i v Evropě. Asi se nedá očekávat, že Toyota Camry bude mávnutím kouzelného proutku na starém kontinentu stejně populární jako v USA. Američané milují velké pohodlné sedany s benzinovými motory. Ale v České republice je dieselový passat nebo superb, zejména ve variantě kombi (tu camry nenabídne), pořád symbol úspěchu a praktický rodinný služebník. Camry je sice úporné a zajímavé auto, ale kdo by si ho kupoval?

Toyota Camry 2.5L Hybrid

  • Čtyřválcový benzinový motor + elektromotor
  • Maximální výkon: 160 kW/218 k
  • Maximální rychlost: 180 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 8,3 s
  • Převodovka: eCVT se šesti virtuálními stupni
  • Průměrná spotřeba: (výrobce): 4,3
  • Průměrná spotřeba (test):  5,5 litru
  • Délka/šířka (mm): 4885/1840
  • Výška/rozvor (mm): 1445/2825
  • Objem kufru: 525 litrů
  • Cena modelu: 920 tisíc korun

S tímhle bychom mohli hodnocení uzavřít. To by ale bylo trochu unáhlené a povrchní rozhodnutí.

Toyota asi ani sama neočekává nějaké výrazné prodeje hned od začátku po uvedení. Její plán je však jasný a logický. Camry je přesně auto pro firemního manažera, který má limit na auto milion korun a zároveň ho firemní politika nutí hledat vůz s emisemi pod 100 gramů CO2/km. A že takových firem přibývá. V ten okamžik je tu Toyota a říká mu: „Jestli se chceš odlišit a splnit podmínky, které ti zaměstnavatel dává, vykašli se na diesel a pořiď si Camry.“

Hybridy jsou momentálně tou nejlepší ekologickou volbou. Mají nízkou spotřebu, ale na rozdíl od elektromobilů nevytvářejí emise někde jinde než na výfuku (třeba v hnědouhelné elektrárně), zároveň majitele nijak neomezují v dojezdu a dlouhém nabíjení.

Ceny jsou nikoli náhodou nastaveny přesně proti dieselovému passatu a superbu. Základní cena camry je 920 tisíc korun s už poměrně bohatou výbavou, jako jsou LED světla, automatické přepínání dálkových světel, adaptivní tempomat, automatická dvouzónová klimatizace nebo multimediální systém se zadní parkovací kamerou. Toyota přesně spočítala, že v druhé nejvyšší výbavě Prestige za 950 tisíc korun stojí téměř přesně jako VW Passat 2.0 TDI s cenovkou 948 500 korun (camry v tom nabídne výbavu navíc za 130 tisíc korun, passat proti tomu disponuje navíc jinými prvky výbavy za 70 tisíc korun).

Podobně si camry stojí i pro Škodě Superb 2.0 TDI za 939 900 korun. K tomu navíc každému firemnímu zákazníkovi dá Toyota hned slevu patnáct procent (podobnou ale dostanete nejspíš i u konkurence). A sází na to, že tlaky na snižování CO2 budou sílit nejen v legislativě, ale i v povědomí zákazníků. Takže camry je auto, které si budete spíš než srdcem kupovat hlavou. Ale proč ne?

Toyota Camry 2019