Test sněhových řetězů: ocel je lepší než látka

aktualizováno 
Na sníh a led občas neplatí ani nejlepší zimní pneumatiky, v tu chvíli přichází na řadu řetězy. Společný test rakouského a německého autoklubu se zaměřil na sedm sad sněhových řetězů z klasického materiálu a tři z textilních.

Test sněhových řetězů | foto: ÖAMTC

Ačkoliv se v poslední době objevují textilní obaly na kola, které mají nahradit sněhové řetězy, test ukázal, že klasika má zatím před novinkami navrch. Všechny zkoušené řetězy jasně předčily své nové konkurenty z textilu.

Mnohem obvyklejší pomůcky pro jízdu na sněhu vyrobené z kovu dostaly čtyři z pěti možných hvězdiček a hodnocení "dobré".

"Pomůcky pro zlepšení trakce z textilu dopadly o poznání hůře. Sněhové řetězy zas taky brzy nenahradí. Po 16 kilometrech jízdy po asfaltu byl i ten nejlepší textilní výrobek na cucky," shrnul výsledky testu odborník na pneumatiky Steffan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC.

Jízda po asfaltu je jednou ze součástí zkoušek. Například v Alpách je při dlouhých přejezdech někdy nutné nechat řetězy na kolech, i když sněhová pokrývka na čas ustoupí. O pár kilometrů dál totiž na řidiče čeká nový příval sněhu. Sněhové řetězy se nesundávají ani při vjezdech do tunelů, které bývají dlouhé i více kilometrů.

Test sněhových řetězů

Test autoklubů se zaměřil vedle rychlosti opotřebení na asfaltu také na jednoduchost montáže, zkoušela se samozřejmě jízda na sněhu a na ledu.

Nejlépe obstály řetězy Thule CL-10. Přes celkový neúspěch textilních povlaků na kola ukázal výrobek Michelin Easy Grip, že přímo na sněhu se může rovnat klasickým řetězům.

"Když je výrobce doplní o kovové části a zapracuje na lepší odolnosti proti rychlému opotřebení, dostanou řetězy vážného konkurenta," míní Steffan Kerbl.

"Řetězy" z textilu navíc nevydávají hluk, na druhou stranu s nimi testovací technici neměli při nasazování na kola jednoduchou práci.

Naproti tomu klasické sněhové řetězy namontuje na kolo i méně technicky zdatný řidič. Avšak alespoň jedna tréninková montáž před začátkem zimy je nanejvýš vhodná.

Autoklub ÖAMTC přidává i další rady. Stále více aut je vybaveno stabilizačním systémem, nejčastěji známým pod zkratkou ESP. Jeho tlačítko je kvůli dostatečnému záběru řetězů lepší vypnout.
Sněhové řetězy nenahradí zimní pneumatiky, které by měly být v nadcházející nejchladnější části roku samozřejmostí. Na ledu pak platí, že řetězy vedou auto hůř než pláště na zimu.

Test řetězů


Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Další povinnost z EU. Auta musí přijímat i digitální rozhlas

Škoda Scala

Poslech digitálně šířeného rozhlasu DAB je pro většinu Čechů vymoženost, kterou ze svých automobilů většinou neznají....

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Najdete na iDNES.cz