Rychlokurz pro zimní řidiče: nasazení sněhových řetězů

aktualizováno 
Řetězy jsou vám v předsíni na skříní nebo zahrabané ve sklepě k ničemu. Při cestě na hory je raději přibalte do auta. Při nákupu je vybírejte podle rozměru pneumatik a jejich nasazování si nacvičte.

Nasazování sněhových řetězů si nacvičte. | foto: iDNES.cz

Řetězy po dědečkovi na jeho Škodu Favorit vám budou asi k ničemu, je třeba mít řetězy s rozměrem vhodným pro vaše auto. Když se pro řetězy vypravíte do prodejny, je potřeba znát přesný rozměr obuté zimní pneumatiky.

Správně mají řetězy "sedět" na pneumatice, nikoliv na ráfku. V případě nouze lze použít řetěz o něco málo větší, když vám ho spřátelený motorista v případě nouze půjčí, je to lepší než nic. Jako třeba na našem videu. U plastových poklic se moc neděje, pokud ale máte hliníkové ráfky, může přesahující řetěz kolo poškrábat.

Pozor i na to, zda automobilka povoluje na daný typ auta použít vybrané řetězy. Stále častěji se totiž prodávají vozy, jimž se standardní řetězy do podběhů nevejdou a vyžadují speciální provedení s tenčími články.

Nejčastěji se dnes prodávají řetězy s H stopou. V nabídce jsou i s Y stopou, ale ty se hodí hlavně pro pracovní stroje.

Rozdíl mezi řetězy spočívá také v jejich montování. Všechny se dnes na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět. U běžných modelů se však po nasazení a ujetí několika desítek metrů musí zastavit, vystoupit a ještě je dotáhnout. K dostání jsou však i dražší provedení, která se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou.

Látkové řetězy se neosvědčily

Klasické řetězy lze nyní nahradit látkovými. Prodávají se za 1 500 až 2 500 korun a jejich hlavní výhodou oproti klasickým řetězům je snazší nandavání. Problémem je však jejich trvanlivost. Prakticky vůbec se s nimi nesmí vyjet na asfalt, protože se ihned ničí.

Test řetězů provedený rakouským autoklubem ÖAMTC prokázal, že po 16 kilometrech jízdy na asfaltu byly na vyhození a oproti běžným řetězům nedopadly dobře ani při porovnávání jízdních kvalit na sněhu a ledu. Ze sedmi testovaných řetězů byly čtyři klasické a tři látkové. A právě všechny látkové v celkovém hodnocení skončily poslední. Výsledky testu sněhových řetězů ZDE

Jak spoutat kolo do řetězů

Řetěz rozložíme před hnacím kolem. Upravíme případné překroucení řetězových částí. "Obvodové lanko zasuneme za kolo zprava doleva a oba konce lanka přitáhneme k sobě," vysvětluje Martin Šimoník, vedoucí autoparku ÚAMK Jinonice. Oba konce lanka pak zvedneme nahoru na dezén pneumatiky a spojíme je.

Spojené lanko položíme nahoru na dezén. Spojíme boční řetěz spojovacím háčkem do koncového článku bočního řetězu. Znovu zkontrolujeme, zda řetězy nejsou překroucené. Lanko zasuneme za pneumatiku a celý řetěz na pneumatice symetricky urovnáme.

"Musíme řetěz usadit rovnoměrně na celou pneumatiku, tak aby nikde neplandal," popisuje Šimoník.

Napínací řetěz s pryžovým napínačem pevně utáhneme. Přebývající část napínacího řetězu provlékneme kolem bočního řetězu a pryžový napínač zaklesneme do vhodného článku na něm. Zkontrolujeme rovnoměrnost řetězu.

Při jízdě pak po třiceti až padesáti metrech ještě překontrolujeme a v případě potřeby dotáhneme," upozorňuje vedoucí pražské flotily žlutých andělů ÚAMK.

Nacvičte si to!

Při natáčení v desetistupňovém mrazu se potvrdilo, že opravdu stojí za to mít nasazování řetězů nacvičené. Rozhodně příjemnější je také celou operaci provádět v rukavicích.

Pokud to tedy jen trochu jde, vyzkoušejte si celou operaci v klidu a teple. Pokud nemáte vlastní garáž, zkuste to třeba v garážích nákupního centra, než manželka před cestou na hory nakoupí.

O řetězy je také třeba se starat. Stačí je po použití opláchnout studenou vodou, aby se smyla sůl. Poté by se měly vytřít hadrem a nechat pořádně oschnout. Je hloupost je hned dávat do plastové krabičky. Když ji otevřete za rok, najdete v ní cosi rezavého, co sněhové řetězy bude připomínat jen vzdáleně.

Po skončení sezony výrobci zpravidla doporučují řetězy prohlédnout a zhodnotit opotřebení článků. Pokud používáním ubylo už 40 procent tloušťky materiálu jednotlivých článků, doporučuje se řetěz při dalším použití obrátit.

Obrácený řetěz je možno použít až do stejných hodnot opotřebení. Pokud zjistíte opotřebení oboustranně vyšší (to je případ především časté jízdy na vozovce bez sněhu), řetěz již dále nepoužívejte.

KDY PŘIŠEL ČAS ŘETĚZŮ

Sněhové řetězy lze použít jen na silnicích se souvislou sněhovou vrstvou. Při jízdě s nimi se doporučuje čtyřiceti-, maximálně padesátikilometrová rychlost. Řetězy je třeba demontovat, jakmile se povrch zlepší.

Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Další z rubriky

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Zlatý volant 2019

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Najdete na iDNES.cz