Letní slunce umí rozpálit auto na 80 stupňů. Škvíra v okně nepomáhá

aktualizováno 
Moderní klimatizované vozy umožňují i v extrémně teplých dnech poměrně pohodlnou jízdu, ale v zaparkovaném voze se pak situace může změnit během pár minut. Rakouský autoklub ÖAMTC varuje řidiče, aby věnovali pozornost zejména malým dětem a interiér vozidla chránili reflexními fóliemi.

Teploměr v autě i při jízdě s otevřenými okénky ukazoval 40 stupňů. (9. června 2014) | foto: Martin Veselý, MAFRA

 Delší pobyt ve voze, kde je 40 stupňů Celsia, už totiž může být pro člověka velice nebezpečný. V zavřeném voze, do kterého praží slunce, přitom teplota stoupne na tuto kritickou úroveň už po několika minutách. Zvláště pro děti a domácí mazlíčky to může být extrémně riziková situace.

Speciální test rakouského automobilového klubu (ÖAMTC) probíhal za letního dne, kdy byla naměřena ve stínu celkem průměrná letní teplota 25 stupňů. V první fázi test potvrdil, že černá nebo tmavší auta absorbují více slunečního svitu a oproti světlejším vozům se tak zahřívají mnohem rychleji. „Černá střecha se během jedné hodiny rozpálí na 80 stupňů. Pouhý několikasekundový dotek tak může způsobit nepříjemnou popáleninu,“ popisují experti klubu. Rozdíl oproti světlé střeše byl podle jejich měření 20 stupňů.

V rozpáleném autě upečete pizzu, ukazuje varovný spot:

Čtyřicet stupňů, což je podle ÖAMTC pro člověka ve voze kritická teplota, v interiéru naměřili po 45 minutách testu. Teploměr ve výšce hlavy řidiče v tu chvíli ukazoval ještě o 15 stupňů více.

Jak se před přehřátím chránit?

Mnoho řidičů zkouší před slunečními paprsky chránit zaparkované vozidlo fólií na předním skle. Test rakouského autoklubu potvrdil, že je to účinné a smysluplné. Pokud přístrojovou desku před sluncem nijak nechráníte, za hodinu se její teplota může vyšplhat až na 77 stupňů, jak se stalo během testování.

S ochranou fólií měření za stejnou dobu ukázalo jen 35 stupňů. To už je velmi znatelný rozdíl. Celková teplota uvnitř automobilu byla nižší o 10 stupňů. Aby se dosáhlo takového výsledku, ochranná fólie musí být lesklá a schopna dostatečně sluneční paprsky odrážet.

Východ slunce na Jihlavou (6. července 2015)

Východ slunce na Jihlavou (6. července 2015)

Přes léto je k vidění na parkovištích velké množství vozidel s lehce pootevřeným oknem, řidiči doufají, že tím pomohou teplotu snížit. Realita je však taková, že při okénku otevřeném na tři centimetry, což bývá u většiny aut z důvodu možného vloupání maximum, je teplota po třiceti minutách jen o dva stupně menší.

Jak na klimatizaci

Jak správně nastavit v horku klimatizaci, aby to neskončilo angínou

Ilustrační snímek

Doporučení autoklubu jsou jasná a logická: Uvnitř zavřeného auta zaparkovaného na přímém slunci bychom ze zdravotních důvodů zůstávat neměli, speciálně to platí pro malé děti a zvířata, které v zavřených vozech vidíme často před supermarketem na parkovišti. Když k autu po delší době dorazíte, dávejte si velký pozor na možné popáleniny. Řadící páka, volant nebo sedadla vám mohou snadno ublížit. Před odjezdem je také doporučeno nechat pár minut naplno otevřené dveře, aby se vozidlo alespoň trochu provětralo.

Podle doporučení odborníků by v ideálním případě neměl být rozdíl mezi venkem a vnitřkem vozu větší než šest stupňů, jelikož organismus nemusí razantní změnu teploty snést a poté to vede k nachlazení. Přečtěte si: Jak v horkých dnech správně nastavit klimatizaci.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Nový Opel Corsa nejprve ve verzi do zásuvky. Vyvinuli ji za dva roky

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

V Rüsselsheimu začínají dobu elektrickou. Opel se do nového dobrodružství pouští se zázemím koncernu PSA. Jeho...

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Pneumatiky pro rallye se vybírají podle teploty vzduchu i pořadí na startu

Pneumatiky se vybírají podle teploty vzduchu i pořadí na startu

Druhý letošní start Jana Kopeckého se soutěžním speciálem Škoda Fabia R5 evo v seriálu mistrovství světa automobilových...

Najdete na iDNES.cz