Horka jsou pro řidiče nebezpečná. Nastavte si správně klimatizaci

  11:00aktualizováno  11:00
Když musíte v horku absolvovat cestu autem, dobře se zásobte pitím. Kabinu vyvětrejte, a pokud cestujete s dítětem, nezapomeňte ani na jeho bezpečí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

Za jízdy vás před horkem zachrání klimatizace, ale v zaparkovaném autě je to o život. Zavřený v zaparkovaném autě nevydrží ani dospělý, natož dítě. V letních vedrech se interiér auta rozpaluje natolik, že v poledním žáru se vnitřek černého auta vyhřeje i na více než 70 stupňů Celsia. Posádce pak hrozí úpal. Dech a tep se zrychlí, přichází bolest hlavy a pocity závratě.

Před vyjetím je nejlepší auto pořádně vyvětrat. Pokud musíte vyjet hned, jeďte aspoň prvních pár minut s otevřenými okny.

Pokud cestujete s dítětem, čekejte, že ho těžký vzduch uspí. V tom je největší nebezpečí nešťastných letních patálií. Každý rok vysvobozují záchranáři zapomenuté děti a zvířata ze zamčených aut.

Pokud vozíte dítě v sedačce na zadním sedadle, odložte si k němu také osobní věci (kabelku, mobil atd.). To vás donutí se na zadní sedadla při vystupování podívat. A naopak si u sebe vepředu nechte něco z dětského příslušenství (hračku, lahvičku, plenu). Pobyt v přehřátém interiéru vás otupí a zapomenout, že máte v autě pasažéra, se zdá neuvěřitelné jen zdánlivě.

Když naopak vidíte dítě nebo zvíře zamčené v opuštěném autě, volejte záchranku. Než dorazí, zkuste do auta bouchnout, třeba spustí alarm, který přivolá řidiče.

Horko "leze na mozek"

Lékaři, policisté i sami řidiči se shodují, že vedro za volantem hodně ovlivňuje psychiku. Vyvolává stres a ohrožuje zvláště ty řidiče, kteří mají například nemocné srdce.

Podle statistik vedro může i za zvýšení počtu nehod. Řidičům se v pomalu popojíždějících kolonách může rychle přehřát organismus, což má vliv na koncentraci. Zvyšuje se podrážděnost a agresivita. V krajním případě může dojít až k dehydrataci a bezvědomí.

Klimatizujte s rozumem

Horko z auta vyžene klimatizace, ale je třeba umět ji používat. Nastavit teplotu na minimum a nastavit výdechy na obličej, do kterého vám paří slunce, je nejlepší recept, jak si pořídit nachlazení nebo třeba bolest zad. Klimatizace totiž umí nejen pomoci, ale i uškodit. A málokdo ji umí používat správně. 

V první fázi po zapnutí klimatizace se doporučuje spustit vnitřní cirkulaci vzduchu. Kompresor pak nemusí navíc ochlazovat vzduch, který nasává zvenčí, ale na práci mu zbývá jen vnitřní, postupně chladnoucí vzduch.

Asi po pěti minutách už je lepší vnitřní cirkulaci vypnout. "V jiném případě nebude vzduch v kabině dostatečně čistý, mohou se navíc začít mlžit skla," radí Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

Během jízdy s klimatizací musí zůstat zavřená okna, jinak nebude klimatizace účinná a auto bude navíc hodně upíjet z nádrže.

Nenastavujte si nejnižší možnou teplotu, při vystupování se tělo nemusí dobře vypořádat s velkým rozdílem teplot. Právě z přechodů z vychlazeného auta do horka je nejvíc nachlazení.

"Lékaři doporučují, aby pokud možno nečinil rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou více než pět stupňů. Vhodná teplota v interiéru se pohybuje mezi 20 a 24 stupni Celsia," upřesňuje Petr Buček.

A hlavně dodržujte pitný režim. Klimatizace vysušuje vzduch a snižuje tak pocit, že se člověk potí. V takových případech hrozí dehydratace.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Nestárnoucí Yankee ukazuje budoucnost a lije do sebe hektolitry benzinu

Dodge Challenger Demon

Je to až k nevíře. Opulentní bourák představený v době propuknutí finanční krize, který dnes absolutně nevyhovuje...

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Najdete na iDNES.cz