Sobota 4. dubna 2020, svátek má Ivana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. dubna 2020 Ivana

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

aktualizováno 
Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u Berlína novou evropskou továrnu se totiž postavili samotní ochránci přírody. Vadí jim vysoká spotřeba vody, kterou by továrna odebírala.

Automobily Tesla Model 3 sjíždějí z výrobního pásu Muskovy nové automobilky v Šanghaji. (7. ledna 2020) | foto: Reuters

Asi 250 ekologických aktivistů protestovalo v Berlíně proti plánům společnosti Tesla postavit u braniborské obce Gruenheide továrnu, která by od příštího roku měla vyrábět SUV Model Y, nejspíš také Model 3 a baterie nebo jejich součásti. Majitel Tesly Elon Musk tento plán oznámil koncem loňského roku (čtěte zde).

Fotogalerie

Politici a zástupci odborů tuto zprávu uvítali, protože investice přinese do oblasti nová pracovní místa. Továrna má zaměstnat na sedm tisíc lidí. Projekt Tesly navíc přitáhl pozornost dalších firem, které projevily zájem v oblasti investovat.

Elektromobily prosazují ekologové jako vozidla šetrná k planetě, proto překvapilo, když na 250 ekologických aktivistů proti plánu protestovalo. Podle nich je ohrožena divoká zvěř v dané lokalitě a především zásobování vodou. „Jsme tady, protože Tesla nám krade vodu,“ volali protestující.

Protest přišel poté, co Braniborská vodní asociace minulý týden varovala před „rozsáhlými a vážnými problémy se zásobováním pitnou vodou a likvidací odpadních vod“ pro navrhovanou továrnu.

Server Automotive News Europe citoval Anne Bachovou, 27letou ekologickou aktivistku, která uvedla, že plány Tesly zveřejněné začátkem tohoto měsíce ukázaly, že bude potřebovat více než 300 metrů krychlových vody za hodinu, což by údajně ohrozilo klesající rezervy oblasti. „Nejsem proti Tesle... Ale je to v lesní oblasti, která je chráněnou přírodní zónou. Je to nutné?“ tázala se aktivistka. Odlesnit by se také mělo zhruba 300 hektarů území.

Dvěma stovkám protestujících se postavila asi dvacítka oponentů s transparenty, kteří plán Tesly vítali popěvkem: „Jsme tady, jsme hlasití, protože Tesla buduje naši budoucnost.“

Levné pozemky a na nich bomby

Německé úřady už prodej tří set hektarů pozemků na hranici industriální zóny Freienbrink v Gruenheide jihovýchodně od Berlína schválily. Tesla zaplatí za pozemky pravděpodobně 40,91 milionů eur, cena ještě může doznat úprav po zhodnocení nezávislým expertem. I tak je to citelně méně, než automobilka zaplatila v Šanghaji, kde ji 86,5 hektaru terénu stálo 126 milionů eur, připomíná magazín Quattroruote.

Opozice v Braniborsku namítá hlavně to, že částka 13,5 eura za metr čtvereční plochy prodávané Tesle je podhodnocená, průměrná cena v této oblasti je podle kritiků 40 eur za metr. Administrativa ovšem namítá, že je v ceně zohledněna charakteristika pozemku. Tesla kupuje 150 hektarů zalesněné plochy a 150 hektarů pozemku, který je vně industriální zóny, a není tak zasíťován. Tesla se prý zaváže na vlastní náklady vybudovat veškerou infrastrukturu (vodovod, kanalizace, elektřina...), obstará také vykácení stromů a za každý padlý strom prý vysadí tři nové. Celý pozemek navíc bude třeba pečlivě prozkoumat a vyčistit od případné nevybuchlé munice z druhé světové války. Místní samosprávy jsou si prý skoro jisté, že se tam nějaká najde. Na pozemcích podle Quattroruote už probíhá geologický průzkum a přípravné práce.

Rekordní rychlost

Gigafactory, jak Tesla svým továrnám na elektromobily říká, má zahájit provoz už v roce 2021. Počáteční kapacita 150 tisíc aut ročně má narůst až na půlmilion. V dokumentech, které automobilka předložila úřadům, se dokonce uvádí až tři čtvrtě milionu ročně vyrobených vozů.

Projekt má mít opravdu expresní průběh. Do konce roku má být zkompletována inspekce zalesněné části pozemku. Do 5. března mohou občané okolních oblastí podávat dotazy a připomínky, 18. března pak má proběhnout veřejné shromáždění, kde se bude o projektu diskutovat. Pokud nenastanou zádrhele, v polovině letošního roku má odstartovat stavba a za rok by měl Elon Musk přestřihnout pásku nové fabriky.

Pokud to tak dopadne, bude to rekord: od oznámení místa pro evropskou továrnu uběhne méně než 24 měsíců. Nabízí se srovnání s šanghajskou fabrikou Tesly, která otevřela koncem loňského roku. Od položení základního kamene do startu výroby uběhlo deset měsíců, kapacita asijské fabriky je ovšem menší. Její stavba vyšla na dvě miliardy dolarů, německá továrna má Teslu stát dvojnásobek.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Policie i v nouzovém stavu měří rychlost a kontroluje alkohol

Policisté v České republice i v době nouzového stavu měří rychlost a kontrolují řidiče, zda například neřídí pod vlivem...

Premium

S mobilem pod polštářem: dispečerka má na povel autobusy a řidiče

Netočí volantem, přesto ve dne v noci najezdí stovky kilometrů. Se svými řidiči. Naďa Mendlová je dispečerkou...

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Žil jako nemohoucí stařec. Pak Marek zhubl 57 kilo a je z něj idol žen

Marek Láca žil v osmadvaceti letech jako nemohoucí stařec, bez energie, bez ženy, zato však s pořádnou nadváhou. Ta už...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....