Pátek 15. ledna 2021, svátek má Alice
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 15. ledna 2021 Alice

Auto je stále oblíbenější zbraň. Teroristy inspiruje Olga Hepnarová

Dnes tak rozšířená teroristická taktika, kdy někdo vjede autem do skupiny lidí, byla poprvé použita před 45 lety v Československu. Čím to, že je dnes tak populární? A dá se s tím něco dělat?

Dne 10. července 1973 najela Olga Hepnarová s vypůjčeným nákladním automobilem Praga RN do lidí čekajících na tramvajové zastávce na pražském Strossmayerově náměstí. Zabila osm lidí, dvanáct zranila a její čin jí vynesl provaz. Bylo to také poprvé, kdy někdo podobným způsobem použil automobil ke spáchání hromadné vraždy. Více o případu čtěte zde.

Auto jako zbraň teroristů

Osobní nebo nákladní auta do té doby sloužila především jako řízené mobilní bomby, jakási pozemní obdoba vzdušných kamikaze z druhé světové války. První autobomba byla podle Jalopniku použita již v roce 1905, kdy se lidé napojení na arménské separatisty pokusili vyhodit do povětří auto otomanského sultána Abdula Hamida II., v roce 1914 pak přišel i nám velice dobře známý atentát na arcivévodu Františka Ferdinanda d’Este, který rozpoutal druhou světovou válku. I v něm hrál automobil svoji roli.

Automobily naložené výbušninami stojí za těmi nejhoršími teroristickými útoky historie: používala je severoirská IRA, v roce 1981 explodovalo auto u iráckého velvyslanectví v libanonském Bejrútu, kde zabilo 61 lidí, 63 obětí si vyžádal podobný útok na ambasádu USA rovněž v Bejrútu. I dnes tento typ útoku teroristé zejména na Blízkém východě používají. Ale auto samotné, nenaložené výbušninami, se jejich zbraní stalo až na začátku 21. století.

V roce 2001 najel Palestinec Khalil Abu Alba do skupiny izraelských vojáků na autobusové zastávce, zabil sedm příslušníků armády a jednoho civilistu. Další podobné útoky se začaly objevovat kromě Izraele i v USA a postupně se dostaly do Evropy. Zintenzivnily ovšem až v posledních letech, poprvé v roce 2006, následně 2011. Do té doby byly používány jen sporadicky k útokům na vládní nebo vojenské cíle. V roce 2010 se v online magazínu Inspire organizace Al-Káida objevil podrobný návod, jenž popsal auto jako zbraň a přinesl průvodce, jak ho co nejúčinněji použít k zabíjení.

Policejní vyšetřovatelé ohledávají místo teroristického útoku v Nice. V pozadí...

Policejní vyšetřovatelé ohledávají místo teroristického útoku v Nice. V pozadí je vidět bílý nákladní automobil, který útočník použil. (15. července 2016).

Zatímco mezi lety 1970 a 2010 zemřelo po nájezdu aut do lidí 87 obětí, v posledních osmi letech to bylo 328. Velká část připadá na nejkrvavější incident ze 14. července 2016 v Nice, při oslavách Dne pádu Bastilly bylo zabito 84 lidí. Ne všechny podobné útoky se navíc dají svést na muslimské teroristy, v USA zabíjel na shromáždění proti rasismu v Charlottesville sympatizant nacistů.

Důvod nárůstu podobných útoků je paradoxní: může za něj to, že se policie a tajné služby naučily proti teroristům účinně bojovat. „Naše protiteroristické jednotky se vyvinuly,“ říká Beth Altierová z New York University. „Dnes je výrazně těžší unést dopravní letadlo, protože se naše bezpečnostní služby posunuly dále. Stejně tak se ovšem vyvinuli i teroristé,“ říká Altierová. Nejenže auto je symbolem západní civilizace a svobody, je také jednoduše dostupné a jeho pořízení je víceméně nevystopovatelné. Na teroristický útok s jeho pomocí navíc nemusíte být ani nijak školení, ani nijak zvlášť dobrý řidič.

Nárůstu počtu podobných útoků nahrává i decentralizovaná struktura současných teroristických organizací. „Takzvaný Islámský stát vlastně ani nemá žádného vůdce, spoléhá na kohokoli, jakéhokoli sympatizanta dostatečně šíleného nebo zfanatizovaného na to, aby zaútočil. Takoví lidé nemají žádné speciální schopnosti, neumí sestavit bombu. Auto je pro ně ideální prostředek ke spáchání jejich činu,“ říká Beth Altierová.

Útoky navíc mají velký psychologický efekt – mohou se stát kdykoli a kdekoli, kde je zrovna více lidí (v policejní terminologii měkké cíle). Města se proto snaží přijít i s fyzickými zábranami, které by podobným útokům zamezily. Například v Severním Irsku úřady běžně regulují pohyb různých shromáždění nebo okolo nich pomocí hasičských vozů usměrňují dopravu. V Praze a dalších městech se objevila různá betonová svodidla.

Taková opatření pochopitelně nemohou ochránit všechny, teroristé prostě přesunou svoji pozornost jinam. Co se dá dělat jiného? Zakázat auta? Pomohou nám autonomní vozy? Nic podobného nám nepomůže. Po odzbrojení Irské republikánské armády v roce 1996 všichni v nadšení očekávali konec všech teroristických útoků. Jeden nejmenovaný policista tehdy prohlásil: „Dva muži s lopatou dokážou vyrobit 500kg bombu za pár hodin v kravíně, a když jejich činnost odhalíte, mohou s ní za pár hodin začít jiní jinde. Potřebují k tomu jen ty lopaty a ty nemůžete zakázat. Co musíte udělat, je změnit lidské hlavy.“ Terorismus zastavíme až ve chvíli, kdy se podaří odstranit jeho příčiny: ať už jde o náboženskou nenávist, spory o území, nebo, jak se ukázalo při nedávných útocích v Torontu, chorobnou nenávist k ženám.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda má připravené nové SUV, jmenuje se Kushaq

Jméno začínající na „K“ a končící na „Q“ je pokračováním názvosloví SUV české značky. Ke triu Kodiaq, Karoq a Kamiq se...

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Výrobu aut po celém světě komplikuje nedostatek čipů, přednost mají mobily

Víc než rok od vypuknutí pandemie si nemoc covid-19 stále hledá způsoby, jak zasáhnout výrobce aut. Nejprve nový typ...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Sto padesát sedm propadnutí. Brit se přesto nevzdal a dostal řidičák

Urputnost se mu rozhodně nedá upřít, ovšem tohoto Brita byste za volantem asi nepotkali rádi. Drží rekord v počtu...

Nové regule pro motoristy v zahraničí: v Německu je za focení nehody vězení

Těžko říct, kolik toho letos nacestujeme po Evropě. Přesto je dobré vědět, že se začátkem nového roku změnila některá...

Hledáme 50 rodin, které s námi otestují hotové polévky SALVEST Prestó
Hledáme 50 rodin, které s námi otestují hotové polévky SALVEST Prestó

Ochutnejte s námi lahodné polévky Prestó. Stačí je jen otevřít a ohřát, takže jsou na stole raz dva. Přihlaste se do velkého testování a poznejte...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...