Auto je stále oblíbenější zbraň. Teroristy inspiruje Olga Hepnarová

aktualizováno 
Dnes tak rozšířená teroristická taktika, kdy někdo vjede autem do skupiny lidí, byla poprvé použita před 45 lety v Československu. Čím to, že je dnes tak populární? A dá se s tím něco dělat?

Dne 10. července 1973 najela Olga Hepnarová s vypůjčeným nákladním automobilem Praga RN do lidí čekajících na tramvajové zastávce na pražském Strossmayerově náměstí. Zabila osm lidí, dvanáct zranila a její čin jí vynesl provaz. Bylo to také poprvé, kdy někdo podobným způsobem použil automobil ke spáchání hromadné vraždy. Více o případu čtěte zde.

Auto jako zbraň teroristů

Osobní nebo nákladní auta do té doby sloužila především jako řízené mobilní bomby, jakási pozemní obdoba vzdušných kamikaze z druhé světové války. První autobomba byla podle Jalopniku použita již v roce 1905, kdy se lidé napojení na arménské separatisty pokusili vyhodit do povětří auto otomanského sultána Abdula Hamida II., v roce 1914 pak přišel i nám velice dobře známý atentát na arcivévodu Františka Ferdinanda d’Este, který rozpoutal druhou světovou válku. I v něm hrál automobil svoji roli.

Automobily naložené výbušninami stojí za těmi nejhoršími teroristickými útoky historie: používala je severoirská IRA, v roce 1981 explodovalo auto u iráckého velvyslanectví v libanonském Bejrútu, kde zabilo 61 lidí, 63 obětí si vyžádal podobný útok na ambasádu USA rovněž v Bejrútu. I dnes tento typ útoku teroristé zejména na Blízkém východě používají. Ale auto samotné, nenaložené výbušninami, se jejich zbraní stalo až na začátku 21. století.

V roce 2001 najel Palestinec Khalil Abu Alba do skupiny izraelských vojáků na autobusové zastávce, zabil sedm příslušníků armády a jednoho civilistu. Další podobné útoky se začaly objevovat kromě Izraele i v USA a postupně se dostaly do Evropy. Zintenzivnily ovšem až v posledních letech, poprvé v roce 2006, následně 2011. Do té doby byly používány jen sporadicky k útokům na vládní nebo vojenské cíle. V roce 2010 se v online magazínu Inspire organizace Al-Káida objevil podrobný návod, jenž popsal auto jako zbraň a přinesl průvodce, jak ho co nejúčinněji použít k zabíjení.

Policejní vyšetřovatelé ohledávají místo teroristického útoku v Nice. V pozadí...

Policejní vyšetřovatelé ohledávají místo teroristického útoku v Nice. V pozadí je vidět bílý nákladní automobil, který útočník použil. (15. července 2016).

Zatímco mezi lety 1970 a 2010 zemřelo po nájezdu aut do lidí 87 obětí, v posledních osmi letech to bylo 328. Velká část připadá na nejkrvavější incident ze 14. července 2016 v Nice, při oslavách Dne pádu Bastilly bylo zabito 84 lidí. Ne všechny podobné útoky se navíc dají svést na muslimské teroristy, v USA zabíjel na shromáždění proti rasismu v Charlottesville sympatizant nacistů.

Důvod nárůstu podobných útoků je paradoxní: může za něj to, že se policie a tajné služby naučily proti teroristům účinně bojovat. „Naše protiteroristické jednotky se vyvinuly,“ říká Beth Altierová z New York University. „Dnes je výrazně těžší unést dopravní letadlo, protože se naše bezpečnostní služby posunuly dále. Stejně tak se ovšem vyvinuli i teroristé,“ říká Altierová. Nejenže auto je symbolem západní civilizace a svobody, je také jednoduše dostupné a jeho pořízení je víceméně nevystopovatelné. Na teroristický útok s jeho pomocí navíc nemusíte být ani nijak školení, ani nijak zvlášť dobrý řidič.

Nárůstu počtu podobných útoků nahrává i decentralizovaná struktura současných teroristických organizací. „Takzvaný Islámský stát vlastně ani nemá žádného vůdce, spoléhá na kohokoli, jakéhokoli sympatizanta dostatečně šíleného nebo zfanatizovaného na to, aby zaútočil. Takoví lidé nemají žádné speciální schopnosti, neumí sestavit bombu. Auto je pro ně ideální prostředek ke spáchání jejich činu,“ říká Beth Altierová.

Útoky navíc mají velký psychologický efekt – mohou se stát kdykoli a kdekoli, kde je zrovna více lidí (v policejní terminologii měkké cíle). Města se proto snaží přijít i s fyzickými zábranami, které by podobným útokům zamezily. Například v Severním Irsku úřady běžně regulují pohyb různých shromáždění nebo okolo nich pomocí hasičských vozů usměrňují dopravu. V Praze a dalších městech se objevila různá betonová svodidla.

Taková opatření pochopitelně nemohou ochránit všechny, teroristé prostě přesunou svoji pozornost jinam. Co se dá dělat jiného? Zakázat auta? Pomohou nám autonomní vozy? Nic podobného nám nepomůže. Po odzbrojení Irské republikánské armády v roce 1996 všichni v nadšení očekávali konec všech teroristických útoků. Jeden nejmenovaný policista tehdy prohlásil: „Dva muži s lopatou dokážou vyrobit 500kg bombu za pár hodin v kravíně, a když jejich činnost odhalíte, mohou s ní za pár hodin začít jiní jinde. Potřebují k tomu jen ty lopaty a ty nemůžete zakázat. Co musíte udělat, je změnit lidské hlavy.“ Terorismus zastavíme až ve chvíli, kdy se podaří odstranit jeho příčiny: ať už jde o náboženskou nenávist, spory o území, nebo, jak se ukázalo při nedávných útocích v Torontu, chorobnou nenávist k ženám.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Nová Toyota Yaris je menší, ale dospělejší. Prozkoumali jsme ji

Japonská značka pevně usazená v Evropě ukázala světu novou generaci tradičního malého modelu Yaris. Auto šité podle...

Najdete na iDNES.cz