Vyhýbací test ve vyšších rychlostech simuluje situaci, kdy se v jízdní dráze náhle objeví překážka. Testy zkoumající stabilitu vozu při náhlé výrazné změně směru se provádějí až do devadesátikilometrové rychlosti.
Superb vysvlékl pneumatiku
Aby se pneumatika vysvlékla z ráfku při objíždění losa, testeři podle Teknikens Värld nikdy nezažili. Dlouhatánský kombík Superb Combi 2,0 TDI na osmnáctipalcových litých kolech najel do "vyhýbací" dráhy vytyčené kužely sedmdesátikilometrovou rychlosti. Pneumatika ale vlivem velké síly, působící na bočnici pneumatiky přední nápravy v druhé fázi testu, vyskočila z patky ráfku a vysvlékla se. Kromě poničeného ráfku to znamená nebezpečí pro posádku. Teknikens Värld provedl test s tímto kombíkem pětkrát a pneumatika se vysvlékla pokaždé.
losí test superbu combiKompletní video test sledujte ZDE |
Průběh testu začali podle zjištění iDNES.cz zkoumat škodováčtí vývojáři ve spolupráci s redakcí švédského časopisu. "Zjistili jsme, že to byl test s plně naloženým modelem superb kombi s 18palcovými litými koly, který však byl během testu výrazně přetížen. A sice o 103 kg," vysvětluje mluvčí mladoboleslavské automobilky Evžen Krauskopf.
"Při dodržení maximální celkové hmotnosti a správného tlaku v pneumatikách je vznik popsaného jevu zcela vyloučen," dodal.
Šéfredaktor švédského automagazínu Daniel Frodin pro iDNES.cz vysvětlil, že při testech zatížili superb podle informací od švédských techniků Škody. Ti udali špatnou maximální hmotnost, kterou lze naložit, a vůz tak byl při testu přetížený.
"Za účelem zvýšení bezpečnostní rezervy i v zcela extrémních situacích vydala Škoda Auto v závislosti na konkrétních motorizacích doporučení na úpravu tlaku vzduchu v pneumatikách superbu," doplňuje Evžen Krauskopf. S ráfky jiných velikostí podle informací iDNES.cz superb problémy při vyhýbacím testu nemá. Škoda Auto tedy odlaďuje huštění pneumatik pro superb. Pro kombík s dvoulitrovým turbodieselem na osmnáctipalcových ráfcích nově doporučuje přední kola foukat na 2,7 baru a zadní na 3,2 baru. Znamená to tedy zvýšení tlaku v předních kolech o 0,3 a vzadu o 0,2 baru.
Losí test proslavil mercedes
Losí test vymysleli ve Švédsku. V roce 1997 novinář Robert Collin z automagazínu Teknikens Värld převrátil ve vyhýbacím testu na střechu tehdy nový Mercedes třídy A. Automobilka proto musela svolat 130 tisíc aut do servisu, náprava spočívala právě v instalaci stabilizačního systému ESP, dnes běžné výbavy většiny aut prodávaných v Evropě. Stojí za zmínku, že jednoduchý a vysmívaný trabant prošel testem bez problémů.
Když pak Collin vysvětloval proč test prováděl, dával za příklad situaci, kdy se na silnici objeví los. Vyhýbacímu manévru se od té doby říká "losí test".
Losí crash test
Kromě losího testu existuje ale i losí crash test. I ten vymysleli ve Švédsku. Na tamních silnicích jsou totiž časté střety aut a těchto obrovských zvířat přecházejících silnici. Saab a Volvo si zvykly stavět auta tak, aby srážka s losem neohrozila posádku. Švédský institut zabývající se bezpečností dopravy vyrobil speciální testovací figurínu losa, má podobnou hmotnost, rozměry a umístění těžiště, jako živé zvíře. Na té pak střety s velkým zvířetem simulují.