Mercedes má na frankfurtském výstavišti svůj vlastní pavilon. Stojí hned vedle hlavního vchodu a mercedesář se v něm zabaví celý den. Za prosklenou halou, kde jsou v diváckém obležení veselé smarty, je v zadní obří hale několik pater naplněno mercedesy. Z ochozů vidíte dolů na hlavní pódium s novinkami. Když se chcete dostat nahoru, musíte po jezdicích schodech, jsou tam hned dvoje vedle sebe.
A mezi nimi připomenutí celé životní dráhy automobilky. Začíná to Benzovým Patent Motorwagenem. Důležité letopočty a k nim příslušné mercedesy zastupují modýlky. Začíná to rokem 1886, jedete vzhůru, míjíte slavné "meďáky", až dorazíte k roku 1997, a tam sedí vykulený plyšový los.
Losí test totiž pěkně pošramotil kariéru geniálně vymyšleného Mercedesu A. Je prostorný, praktický, díky chytré konstrukci se sendvičovou podlahou chrání dobře posádku při nehodě. V roce 1997 se ale ukázalo, že automobilka, která paradoxně stála u začátků péče o bezpečnost aut, pozapomněla na základní poučku, která říká, že auto je bezpečné, jen když má bezpečné jízdní vlastnosti. Áčko totiž pohořelo v losím testu. Na rozdíl třeba od vysmívaného trabantu.
Losa proslavil u aut Mercedes
Losí testZkouška se provádí na suché vozovce. Dopravní kužely nahrazují překážku a tvoří koridor, kterým auto projíždí. Vůz najíždí do losího testu plně zatížen. Auto se rozjede proti kuželům, prudce se jim vyhne a vrací se do původního pruhu. Zkouška se opakuje ve vyšší rychlosti. Rychlost se zvyšuje do doby, než auto shodí krajní kužely. To se obvykle stává při rychlosti 80 až 100 km/h. Zdroj: wikipedia.cz |
Losí test vymysleli ve Švédsku. A právě tam v roce 1997 novinář Robert Collin z automagazínu Teknikens Värld převrátil ve vyhýbacím testu tehdy nový Mercedes třídy A na střechu.
Automobilka proto musela svolat 130 tisíc aut do servisu, náprava spočívala v instalaci stabilizačního systému ESP, dnes běžné výbavy většiny aut prodávaných v Evropě.
Když pak Collin vysvětloval, proč test prováděl, dával za příklad situaci, kdy se na silnici objeví los. Vyhýbacímu manévru se od té doby říká "losí test". Až šestimetrákových losů evropských se potulují tisíce právě podél skandinávských dálnic.
Dnes mají stabilizační systém ve výbavě téměř všechna osobní auta prodávaná v Evropě. Auta bez ESP bude zakázáno prodávat od 1. ledna 2014.
ESP mají ale také autobusy a náklaďáky. Součástí elektronického stabilizačního programu totiž bývá i systém dynamické stabilizace přívěsu, který zabraňuje jeho nebezpečnému rozkmitání.