Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Tragických nehod o stromy přibývá, přitom je mnoho soušek u silnic zbytečně

Pro více než dva a půl tisíce řidičů skončila v minulém roce jejich jízda nárazem do stromu u silnice. I když počty takových nehod postupně klesají, především kvůli tomu, že od silnic stromy kvůli svému stáří mizí, počty mrtvých začínají znovu stoupat.

Potvrzuje to i mluvčí policejního prezídia Irena Pilařová. „Za poslední čtyři roky zaznamenáváme nárůst těchto dopravních nehod, při kterých jen v minulém roce zemřelo 93 lidí,“ uvedla Pilařová s tím, že dalších 168 pasažérů bylo zraněno těžce a 1409 lehce. Podstatně se zvýšila i hmotná škoda na havarovaných vozidlech. Tu policisté odhadli na téměř 242 milionů korun, což je o zhruba 7 milionů víc než v roce předchozím.

Příčin je mnoho, nejčastěji jde ale o rychlou jízdu, kdy řidiči neudrží vůz na silnici. Nejhorší situace je podle policejních statistik na silnicích třetích tříd. Jen v minulém roce tam došlo k 861 nehodám, při kterých 28 lidí zemřelo a 582 se zranilo. V roce předchozím na stejném typu silnic zemřelo při 944 nehodách 24 lidí a 620 jich bylo zraněno.

Co se počtu nehod týká, druhé místo patří silnicím druhé třídy, kde se v roce 2019 stalo 787 nehod, ovšem následky byly tragičtější – zemřelo při nich 34 lidí a zhruba 530 jich pak utrpělo různě těžká zranění. Pozadu ale nezůstávají ani silnice prvních tříd. Ač se tam stalo „jen“ 420 nehod, smrtelná zranění při nich utrpělo 24 lidí. Jeden člověk také zemřel i po nárazu do stromu u dálnice.

Nebezpečné stromy zůstávají u silnic

Není téměř silnice, podél které by se nenacházely žádné stromy. Ty jsou prakticky všechny v majetku správců komunikace, kteří se o ně také mají starat. Ovšem ve většině případů se tak neděje s takovou intenzitou, jakou by bylo potřebné. Stromy proto stárnou, usychají často mohutné větve, ale i celé stromy. Ty tam přitom mnohdy zůstávají bez povšimnutí i několik let, dokud se samovolně nerozpadnou, nebo je někdo nepodřízne a neukradne.

Několik poměrně vysokých a uschlých bříz se nacházelo v těsné blízkosti dálnice D10 těsně před Mladou Boleslaví. Postupně ze stromů upadávaly větší větve, přitom stačil jen silnější vítr a zcela uschlý strom se mohl kdykoliv zřítit přímo do dálnice. Přitom tyto uschlé vysoké břízy stály u frekventované komunikace několik let. Proč tomu bylo tak dlouho, jsme chtěli vědět i od správce komunikace, tedy Ředitelství silnic a dálnic.

Jenže ani po více než týdnu jsme se žádné odpovědi nedočkali. A co víc, za dva dny silničáři vytáhli motorové pily a stromy, na které jsme se Ředitelství silnic a dálnic ptali, okamžitě pokáceli. Že rozhodně nešlo o náhodu, svědčí například i to, že všechny ostatní uschlé stromy u dálnice, na které se redakce iDNES.cz už nedotazovala, zůstaly na místě.

Stromy se samy rozpadají

Uschlé a polorozpadlé stromy už většinou neplní žádnou svoji funkci. Jen čekají, kdy je silničáři odstraní nebo někdo jiný ukradne jako palivo do krbu. I když je jasné, že stromy za dopravní nehodu nemohou, jejich přítomnost v době, kdy už jsou zcela suché, je irelevantní. Takových stromů jsou po celé republice desetitisíce.

Do jednoho takového téměř zcela uschlého stromu narazila před několika dny i řidička u Jabkenic na Mladoboleslavsku. Kvůli vyšší rychlosti nezvládla průjezd pravotočivou zatáčkou, vyjela do protisměru a v příkopu narazila čelně do stromu. Skončila v nemocnici.

Ale to není jediné, čím mohou být uschlé stromy u silnice nebezpečné. Upozorňuje na to jiná z řidiček Jiřina Kloučková. „Tady za vesnicí máme několik uschlých švestek. Stačí, když trochu víc zafouká a uschlé větve padají do silnice. A tak je to tam každou chvíli, přitom stromy jsou uschlé už minimálně pět let a nikoho to netrápí,“ popisuje zkušenosti se stromy, o které se silničáři nestarají, dlouholetá řidička.

Námi oslovení silničáři v krajích, kteří se starají o silnice druhých a třetích tříd, ale připouštějí, že nemají moc času se o všechny stromy postarat. Na jejich pokácení je potřeba často i povolení. Když už k jejich kácení a likvidaci dochází, jde většinou o celé aleje. Okamžité pokácení například jen jednoho stromu, je prakticky výjimečné.

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Bentley přelstí zácpy na hranicích po brexitu. Součástky dodá obřími letadly

Britský výrobce luxusních automobilů Bentley, který spadá pod koncern Volkswagen, si rezervoval pět nákladních letadel...

Ojeté elektromobily jsou vzácné. Fenomén Citigo si skvěle drží cenu

Ceny ojetých elektromobilů padají rychle. Nejmenší škodovka se ovšem vymyká: skoro vůbec neztrácí cenu, právě naopak....

Mezi 139 tisíci letos dovezenými ojetinami jsou octavie, rollsy i trabanty

Počet dovezených ojetých osobních aut poklesl za 11 měsíců meziročně o 16,3 procenta na 138 960 vozů. Jejich průměrné...

Británie zakáže kamionům a autobusům jízdu na starých gumách

Velká Británie plánuje úplný zákaz používání starších pneumatik na vybraných motorových vozidlech. Počítá s tím novela...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...