Sobota 10. června 2023, svátek má Gita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 10. června 2023 Gita

Na Česko se žene vichr. Držte pevně volant, pozor na mostech a u kamionů

  13:41
Česko vyhlíží orkán Sabine. Nejvyšší stupeň platí od pondělního brzkého rána až do poledne. V takových chvílích je nejbezpečnější nevyjíždět. Když už musíte sednout za volant a vyrazit vstříc větru, povolte na plynu a buďte opatrní. Nejvíce ohrožená jsou vyšší auta, hlavně dodávky. Silný vítr umí velký přívěs nákladního auta převrátit.

ilustrační snímek | foto: HZS Zlínského kraje

Vítr nesmí řidiče překvapit, pak se s ním dá vypořádat. Nejdůležitější radou zkušených řidičů je jet pomalu a držet volant oběma rukama.

Orkán Sabine

ZPRAVODAJSTVÍ

ČHMÚ zvýšil stupeň nebezpečí kvůli orkánu Sabine.

Zpomalte, soustřeďte se

Jízda v silném větru vyžaduje tu nejvyšší opatrnost. Je třeba být stále ve střehu, abyste mohli včas reagovat – spadlých stromů, značek nebo popelnic se po řádění fičáku válí po cestách spousta.

Pravidlem je pevně držet volant a maximálně se věnovat řízení. Zároveň je třeba velké pozornosti v místech, kde se střídá terén: na výjezdech z lesa, v místech, kde končí zářez dálnice nebo na mostech, tedy tam, kde je možné očekávat nejvyšší možné nápory větru.

Ve větru musíte auto neustále řídit, stále korigujte volantem směr. Ležérní držení volantu jednou rukou si opravdu odpusťte, chyťte ho pevně oběma rukama! V extrémních situacích je třeba ihned zapomenout na hrdinství a co nejrychleji zastavit a vyhledat úkryt.

Pozor na dodávky

Ve velkém větru jsou nejvíce ohroženy lehké vozy s velkou plochou, tedy hlavně osobní dodávky a malé lehké nákladní vozy. Prudký vítr může snadno smést vozidlo z vozovky.

„Při jízdě za rozměrným vozidlem – kamionem či autobusem – je třeba pamatovat na extrémní víření vzduchu v jeho blízkosti, což pocítí šoféři především lehčích osobních či dodávkových vozidel. Je proto dobré zvětšit od takového vozu odstup,“ zdůrazňuje Roman Budský, dopravní experta Platformy VIZE 0.

Silný poryv větru umí rozhoupat dodávku nebo kamion tak, že pro vás může být nebezpečný, když ho budete míjet. Nejhorší jsou lehké dodávky a 3,5tunové přívěsy. Jsou vysoké, s relativně malou stabilitou.

Velký čtyřicetitunový kamion je těžký, má sice velkou boční plochu, ale když je zatížený, neměl by mít s nestabilitou způsobenou větrem problém. Prázdný kamion je na tom o poznání hůř. Do velké plochy plachty se opře vítr a s kamionem má řidič co dělat.

Pokud se rozhodneme předjíždět, vždy je třeba počítat s prudkými změnami proudění vzduchu, které dovedou s předjíždějícím vozidlem pořádně zacvičit. „Zvláště nebezpečný je silný vítr vanoucí zprava. Řidič jeho působení koriguje lehkým natáčením volantu. Jakmile se však při předjíždění dostane do zákrytu velkého předjížděného vozu, působení větru rázem ustane. V daném okamžiku je třeba se připravit na nutnost narovnat volant do přímého směru. Jakmile se ovšem předjíždějící vůz dostane ze zákrytu, do jeho boku se rázem opět opře silný vítr, v daném okamžiku je nutné bleskově začít korigovat jeho působení lehkým natočením volantu,“ popisuje Budský. Předjíždění v místech, kde je mezi vozidly malý boční odstup, je proto podle experta dobré za silného větru pečlivě zvážit. Zvlášť pokud je vozovka mokrá či dokonce namrzlá.

S přívěsem nebrzdit, ale přidat plyn

Řidič, který má velkou zkušenost s řízením dodávek, radí: „V takových případech platí víc než kdy jindy pravidlo: Před mostem a zatáčkou, do které není vidět, vždycky zpomalit!“

„Pro jistotu také překontrolujeme rozložení a upevnění nákladu: měl by být co nejblíže těžišti auta,“ radí.

Když už se do auta opře vítr, dáváme okamžitě „kontra“ (točíme volantem na druhou stranu, než kam „utíká“ auto). Když vítr „rozhodí“ přívěs, NIKDY nebrzdíme, snažíme se situaci srovnat přidáním plynu.

„Před vjetím na most je třeba se připravit na extrémní působení silného větru,“ opakuje Budský. Rozhodně je dobré snížit rychlost jízdy, uvědomit si, ze které strany bude vítr působit (třeba podle stromů, do kterých se vítr opírá), a tak se připravit na korekci jeho působení lehkým natočením volantu proti jeho směru.

U dálnic řidiče o tom, odkud vítr fičí, informují speciální ukazatele, jakési dlouhé pruhované „ponožky“. Řidič tak může být o sekundu dříve připraven, odkud ho poryv větru zasáhne.

Pozor na dveře

Opatrní buďte i při takové banalitě, jako je otvírání dveří. Když zaparkujete s autem tak, že vám fouká do zad, umí silný poryv větru dveře, které jste zvyklí při vystupování otvírat jen ledabyle, vyvrátit. Protože z kabiny auta nevíte, kterým směrem vítr fouká, držte dveře pevně za madlo (klidně oběma rukama) i při otvírání.

24. února 2017

  • Nejčtenější

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Český monster truck mezi koloběžkami jsme prohnali po lese. Stojí 150 tisíc

Nabídka elektrických koloběžek na českém trhu se celkem slušně rozrůstá. Česká značka Hugo Bike však vyčnívá svým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

Vejtřaska slaví v armádě sedmdesát let. Díky funkční konstrukci stále slouží

Vejda, vejtřaska, vétřieska, vejtra, zkrátka Praga V3S, tedy vojenský třítunový speciál. Tento nezmar, který začínal už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

První opravdové porsche slaví 75 let. Model 356 vyráběli v Rakousku z Brouků

Automobil Porsche 356, který získal schválení k provozu 8. června 1948, se zapsal do historie automobilismu jako první...

Škoda už vyrábí nový Kodiaq. Linku v Kvasinách přestavěli za 280 milionů

Automobilka Škoda Auto zahájila v závodě Kvasiny na Rychnovsku předsériovou výrobu druhé generace SUV modelu Kodiaq. Do...

Felicia bourala a hořela, hasiči ji rozstříhali a uhasili. Děti byly nadšené

Zajímavou podívanou připravují každoročně organizátoři dětského dne v pražské městské části Přední Kopanina nedaleko...

Elektromobily jsou drahé? Ať to dotují firmy a leasingovky, tvrdí ekologové

I přes celou řadu opatření a zákazů se prodej elektromobilů v Evropě nevyvíjí tak, jak si ekologové představují. Vlivná...

Stejně ošklivá jako všechno, co Rusko dělá, komentují vítězku soutěže krásy

V každoroční soutěži krásy pro vdané ženy získala titul Paní Ruska světa 2023 učitelka angličtiny Natalja Oskarová....

Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let

Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...

Jsme unavení úplně jako staří lidé, říkají Mišík a Jirásková

Zpěvák Adam Mišík (26) už rok randí s dcerou Ivy Kubelkové, modelkou Natálií Jiráskovou (18). Nedávno spolu začali...

Miluji tě, ale podvádím tě. A nelituji. Studie nahlédla do hlubin nevěry

Premium Je jedním z nejrozsáhlejších výzkumů svého druhu a přináší víc než paradoxní zjištění. Vyjevuje, že důvody nevěry jsou...

Nejsou menší, jen jsou výš, říká o modelaci prsou za 65 tisíc Krejčíková

Aneta Krejčíková (32) se rozhodla pro plastiku prsou. Představitelka sekretářky Květy ze seriálu Volha si své...