Škoda Vision iV

Škoda Vision iV | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Ze zákulisí autosalonu Ženeva: O škodovce, co málem nestihla premiéru

  • 70
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - „To nám ta elektrická éra pěkně začíná,“ musel si po mnoha peprných větách říct Bernhard Maier, šéf značky Škoda ještě dnes po ránu. Zářivě žlutý koncept, který je hlavní hvězdou prezentace automobilky na ženevském autosalonu, totiž nabral zpoždění. Dorazil dvě hodiny před výjezdem na pódium, na výstavišti Palexpo.

Obvykle se vše nacvičí den předem. Šéfové automobilek nebo moderátoři v předvečer zahájení autosalonu nanečisto zkusí přednést svůj projev. Koncepty, nové modely a další premiéry jsou připravené a perfektně naleštěné užít si své minuty (a že jich je v záplavě premiér sakra málo) slávy den na to. Tentokrát se to však zadrhlo.

Škoda Vision iV

Bernhard Maier za volantem elektrického konceptu Škoda Vision iV

Žlutý koncept, o němž Berhnard Maier na tiskové konferenci naplno řekl, že je předobrazem Škodovky do zásuvky, která příští rok odstartuje v Mladé Boleslavi naplno elektromobilitu, totiž nebyl na svém místě ještě v úterý ráno, v den zahájení autosalonu.

Škoda chtěla svůj zářivě žlutý koncept ukázat v předstihu vybraným hostům už v pondělí odpoledne na výstavišti a pak později večer ještě jednou na tradičním galavečeru Volkswagenu, kde se prezentují všechny novinky značek německého koncernu a někdy jsou tam dokonce auta, která následující den ani na autosalonu k vidění nejsou. 

Jenže představení zářivě žluté škodovky se neustále odsouvalo, publikum muselo na večírku nakonec vystačit s fotkami. A Vision iV dorazil na výstaviště z Německa, kde se koncepty Škody vyrábí, pouhé dvě hodiny před startem tiskové konference v úterý v 9:40 dopoledne.

Škoda Vision iV
Škoda Vision iV

Nutno vysvětlit, že to podle všeho není chyba Škodováků. Studie a koncepty umí v potřebné kvalitě vyrobit jen pár firem na světě. Automobilové sochy v cenách desítek až stovek milionů, které pak hlavně pózují a jakžtakž jezdí, bývají obvykle dokončené jen pár dní před představením a často ještě v místě premiéry technici dolaďují detaily, ale často řeší i opravdu závažné technické problémy. Škoda vyrábí studie u německé firmy proto, že jsou podle informací ze zákulisí prý nejlepší, když je kdysi nechávala vyrábět v Itálii, byla méně spokojená.

Proč Vision iV přidělal Berhnardu Maierovi na čele pár vrásek svým opožděným příjezdem se nedozvíme, prý byly problémy s dopravou. 

Škoda Vision iV

Na druhou stranu mohou být Škodováci rádi, že to dopadlo takhle, před lety měli mnohem víc starostí jejich kolegové od Seatu. Jejich koncept tehdy v předvečer autosalonové premiéry ve Frankfurtu naboural. Celou noc mechanici makali, ze Španělska letěla soukromým letadlem plechovka speciálního červeného laku a značky koncernu VW si kolegiálně popřeházely následující den termíny tiskových konferencí. Aby ta Seatu byla až poslední a koncept IBL si premiéru užil (čtěte více). 

Historie zná ovšem i případy, kdy byl koncept nenávratně ztracen. Chrysler Norseman ani nedostal možnost se představit světu oficiálně na autosalonu.

Při své cestě z turínských ateliérů Ghia do Ameriky šel ke dnu v útrobách lodi Andrea Doria. Od 25. července 1956 odpočívá tento unikát v sedmdesátimetrové hloubce na dně kousek od newyorského přístavu. Více čtěte zde

Elektrické 4x4

Koncept Vision iV je předzvěstí budoucí rodiny vozů značky s čistě elektrickým pohonem. Studie nabízí atletickou karoserií s důrazem na aerodynamiku a prostorný interiér. Dvaadvacetipalcová kola představují výrazný optický prvek a podtrhují působivý vzhled vozu. Nápadnými detaily jsou také osvětlené krystalické prvky ve vertikálních žebrech masky chladiče nebo kamery místo klasických zpětných zrcátek. O bezemisní pohon se starají dva elektromotory o celkovém výkonu 306 koní, jeden na přední a jeden na zadní nápravě, díky čemuž Vision disponuje pohonem všech kol. 

Plochá ion-lithiová baterie je zabudovaná v podlaze vozu, čímž šetří místo, a umožňuje dojezd až 500 kilometrů v měřicím cyklu WLTP. Baterii lze nabít za 30 minut na 80 procent kapacity. Délka studie je 4665 mm, šířka 1926 mm a výška 1613 mm. Kufr má objem 550 litrů.

Škoda Vision iV

Studie se orientuje díky laserovým skenerům, radarovým senzorům a kamerám. V určitých situacích umí jezdit autonomně nebo automaticky zaparkovat. Ovládání gesty a hlasem umožňuje řidiči a spolujezdci připojit chytré telefony k funkcím ovládání. Digitální klíč umožňuje otevírat a nastartovat vůz chytrým telefonem. Studie také zvyšuje bezpečnost díky kontrole tepové frekvence řidiče. V případě nouze zastaví automaticky vůz na krajnici. Více čtěte ZDE

Škoda Auto do konce roku 2022 představí více než 30 nových modelů, z toho minimálně deset bude elektrifikovaných, oznámil předseda představenstva společnosti Bernhard Maier.

První elektrické škodovky se objeví už letos. Vedle Superbu ve verzi plugin hybrid (paralelní hybridní automobil, jehož baterii lze dobíjet i z externího zdroje elektrické energie, tedy ze zásuvky) to bude elektrické Citigo, u kterého bateriový pohon zcela vyžene z nabídky provedení se spalovacím motorem.