Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rapid je zatím v Česku propadák, vše rozhodne octavia

Podle zdrojů MF DNES z automobilky nejsou s prodeji rapidu v Mladé Boleslavi spokojeni. Škoda vyrábí nový model od léta. Doposud v Česku dodala lehce přes šest set aut. Zdroj pod podmínkou anonymity připouští, že i automobilka začíná chápat, že u rapidu přestřelila hlavně cenou. Nadšeni nejsou ani dealeři.
Škoda Rapid

Škoda Rapid | foto: Škoda

Redakce iDNES.cz oslovila několik prodejců. Nechce se jim vystoupit z anonymity, i proto, že o prodejích rapidu zrovna lichotivě nemluví. "Škoda přestřelila cenu, prodeje nestojí za nic," říká ostře jeden z nich. Potvrzují to i jiní.

Už v půlce listopadu prodejci opatrně odpovídali na zájem o rapid nicneříkajícím: "Jsme rádi, že nám do showroomu přivedli nové zákazníky." Ti ale podle všeho odjeli v jiných modelech. V 609 registrovaných rapidech, které figurují po prvních dvou měsících prodejů v oficiálních statistikách českého Svazu dovozců automobilů, je ale odhadem 250 dealerských vozů a další desítky těch, které má sama automobilka. Podle znalců situace na trhu bude u zákazníků v ČR 350–400 aut. Za listopad bylo zaregistrováno jen 146 rapidů, byla to v tom měsíci v Česku nejhůř prodávaná škodovka.

"První kvóta rapidů nebyla velká a rozprodala se rychle, pro ty přišli nadšenci. Ale pak už nic," popisuje jeden z dealerů. "O část zákazníků jsme přišli na začátku, kvůli ceně." Prodejci se však snaží být optimističtí. "Určitě se to rozjede. Rapid se musí dostat mezi klienty," říká Libor Přerost ze středočeského dealerství značky.

Je pravda, že Škoda mívá vlažnější rozjezdy prodejů svých novinek. V Mladé Boleslavi se zatím navenek tváří, že se nic neděje. "Jedeme podle plánu. Prodeje jsou takové, jaké jsme očekávali," reaguje oficiálním stanoviskem Škody Jozef Baláž, tiskový mluvčí automobilky.

Na to, že zájem o rapida vzroste a prodeje se rozběhnou, však automobilka podle všeho moc čekat nechce. Týden před Vánoci tak předělala ceník. Za rapid chce stále nejméně 290 tisíc, ale má bohatší výbavu.

"Teď po přidání nové výbavy do výbavových paketů začíná ceník dávat smysl," myslí si prodejci, ale i tak bude vysoká základní cenovka zákazníky odrazovat. Jednoduše řečeno, rapid musí zlevnit, jinak moc zákazníků nepřiláká.

Paradoxně jiný pocit mají zatím u Seatu, který nabízí identické auto jako rapid pod známým jménem Toledo. To je teď v předprodeji. Ostrý začátek prodeje je naplánovaný na březen. Jeho ceník kopíruje ten u rapidu. "My jsme v jiné situaci než Škoda. Neděláme reklamu a stejně zákazníci už chodí k dealerům," popisuje Aleš Novák, šéf českého zastoupení značky. "Už máme i několik desítek objednávek a některá auta jsou už ve výrobě."

Podle Nováka má toledo i jinou klientelu. U Škodovky se lépe prodávají levnější auta, u Seatu chtějí dražší. Seat se tedy zatím na úpravu cen nechystá. "Sledujeme trh," komentuje situaci Novák.

12. července 2012

Škoda sama byla trochu zmatená a nevěděla, jak rapid zaměřit a jak ho ocenit, myslí si dnes někteří prodejci. Základní cena, se kterou rapid odstartoval, by byla před pěti lety skvělá, jenže dnes stojí stejné peníze modernější a lépe vybavená konkurence, navíc s lepšími motory, hlavně korejské značky jsou pravděpodobně v očích kupců rapidu lepší nabídkou. Nad nimi ční škodovka jen velkým kufrem a místem na zadních sedadlech.

Hlasy ze zákulisí popisují jakousi "slepotu" Škody plynoucí z její silné pozice na trhu. Je totiž zvyklá na roli jakéhosi cenotvůrce. Jenže ostatní značky už ji tak neberou. Při stanovování cen se automobilka moc neohlíží na situaci, jaká vládne na trhu. A zvlášť u rapidu dochází k absurdní situaci. Jeden z největších letošních "otřesů" na českém trhu provedl v druhém pololetí Volkswagen se svým novým golfem, dal mu totiž nečekaně nízkou základní cenovku 339 tisíc. Auto má sice menší kufr, ale mnohem lepší a modernější techniku. Když rapida dovybavíte na podobnou úroveň, jakou má základní golf, a připlatíte za stejný motor (1,2 TSI 63 kW, u golfu základ, u rapidu je základem tříválec 1,2 MPI), ušetříte patnáct tisíc. A to stále budou chybět některé prvky, které ani rapid mít nemůže (kolenní airbag, systém rozpoznání únavy řidiče).

Špatné načasování

Zkušený nezávislý prodejce aut, velmi dobře obeznámený se situací na trhu, ovšem zmiňuje ještě další potíž. Rapid dorazil až s odstupem za konkurencí, ale hlavně mu uškodilo uvedení jen chvíli před octavií. Rapid se začal prodávat v říjnu, novou octavii začnou dealeři nabízet v únoru, tedy jen se čtyřměsíčním odstupem.

"Všichni, kdo o něm uvažují, čekají, jak bude vypadat a kolik bude stát nová octavia," říká prodejce pod podmínkou anonymity s tím, že sám čeká na obměnu vozového parku své firmy na novou generaci. "Nová octavie je o tolik lepší a větší, že budou zákazníci velmi mile překvapeni," říká jeho kolega.

Rozhodne cena octavie

Její cena je velkou hádankou. Obchodníci obecně čekají, že posunem do střední třídy octavia citelně podraží. "Bude to nejdražší octavia v historii, čekám, že základní turbodieselové provedení bude stát kolem půl milionu," říká jeden z nich. Na druhou stranu podle informací iDNES.cz ze zákulisí se ve Škodě rozhodli přehodnotit cenovou strategii právě kvůli zmiňovanému golfu. Možná se tedy rýsuje velké překvapení, a to i pro samotnou Škodovku.

Obchodníci tak čekají, že se vše rozhodne 7. ledna, kdy Škoda uveřejní českou cenu nové generace nejprodávanějšího modelu. V tu chvíli se zákazníci rozhodnou, zda jejich rozpočet stačí na octavii, anebo půjdou pro rapida.

Rapid automobilka prezentovala jako jeden ze stěžejních modelů. Na všech trzích prodala v listopadu 2 500 rapidů, ale skoro 33 tisíc octavií, které se vlastně doprodávají. Právě trochu i na úkor rapidu. Ten měl nejlevnější octavie nahradit, ale nestalo se tak. Končící octavia je totiž stále o dost lepší auto a poznají to i zákazníci.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...