Podle odborářského týdeníku s tím souvisí i nejistoty s přicházející transformací na elektromobilitu. „Nejohroženějšími závody, které potřebují k zachování budoucí perspektivy a udržení zaměstnanosti vytíženost vhodnými komponenty a dalšími produkty pro elektropohony a elektrovozy jsou kromě Vrchlabí právě závod Volkswagenu v Martině, kde se zasedání konalo, a závod VW Motor Polska v Polkowicích,“ píše týdeník.
Škoda usiluje o výrobu elektromotoru nebo převodovky pro hybridy |
Například VW Motor Polska očekává pokles výroby na pouhou třetinu stávající produkce po roce 2030. Mateřský závod VW Wolfsburg je oproti plánu vyrobit pro letošní rok přes osm set tisíc vozů zatím na necelých čtyř stech tisících vozech. Závod VW Sarajevo s necelými třemi sty zaměstnanci nemá stále jasno, zda vůbec přežije.
„Samozřejmě do budoucna potřebujeme pro Vrchlabí určitou perspektivu. Náš plán, na kterém pracujeme, je výroba elektrických motorů. Až budou objemy spalovacích motorů od roku 2029/2030 klesat a závod nebude plně vytížený, nastane ten správný okamžik, abychom také sami začali vyrábět elektromotory. S koncernem Volkswagen o tomto řešení diskutujeme a pracujeme na různých variantách a možnostech,“ řekl letos v červnu k budoucnosti vrchlabské fabriky pro iDNES.cz člen představenstva Škody Michael Oeljeklaus.
Výrobu spalovacích motorů udržíme do roku 2030, říká muž z vedení Škody |
„Nenecháme padnout žádnou lokalitu a udržet chceme sto procent zaměstnanců s využitím jen sociálně únosných mechanismů, tedy přirozených odchodů do důchodu a fluktuace podél demografické křivky, odchodů do předčasného důchodu a dalších,“ ubezpečila šéfka podnikové rady koncernu VW Daniela Cavallo.
„Přesněji šedesát procent stávajících pracovních míst zůstane zachováno a ze zbylých čtyřiceti procent zhruba polovina odejde z koncernu přirozenou cestou a druhá polovina se bude rekvalifikovat na jiné, nové pracovní pozice, jichž bude zapotřebí,“ doplňuje Škodovácký odborář.
Na setkání byli zástupci odborářů z Volkswagen Slovakia v Bratislavě a závodu v Martině, Škody Auto, polských závodů Volkswagenu v Poznani, Polkowicích a nového závodu ve Wrzeszni, dále odborů z AUDI Hungaria Györ, Volkswagen Sarajevo a německých IG Metall Wolfsburg a Ingolstadt.