Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Úspora peněz a emisí bez elektřiny: Škoda Octavia na zemní plyn dává smysl

Elektrifikace aut má být cestou ke snížení emisí CO2. Správce vozových parků ovšem aktuálně víc trápí okamžité úspory nákladů. Stlačený zemní plyn CNG v tomto směru zdaleka neřekl poslední slovo.
Škoda Octavia G-TEC

Škoda Octavia G-TEC | foto: Škoda Auto

Škoda sice do své nabídky postupně zavádí elektromobily a vyřazuje diesely, její nabídka ale dává šanci i těm, kteří elektřinu nepovažují za jediný alternativní pohon. Na stlačený zemní plyn CNG v současné době umí jezdit Scala, Kamiq i Octavia. Ta nově nejen ve variantě kombi, ale i liftback. Právě ten jsme otestovali.

CNG si u octavie každoročně objedná pět procent zákazníků, především těch firemních. Zatímco u Scaly a Kamiqu je tento pohon spojen s motorem 1.0 TSI, u Octavie je základem zážehový motor 1.5 TSI, který pracuje s proměnným časováním sacích ventilů a umí spalovat jak plyn, tak benzin. 

Škoda Octavia 1.5 TGI DSG v číslech

  • délka/šířka/výška/rozvor (mm): 4689 / 2003 / 1470 / 2669
  • zavazadlový prostor (l): 455
  • max. výkon: 96 kW / 5000-6000 ot.
  • max. točivý moment: 200 / 1400-4000 ot.
  • max. rychlost: 218 km/h
  • zrychlení na 100 km/h: 9,6 s
  • průměrná spotřeba dle výrobce: 5,71 m3/100 km
  • základní cena motorizace: 614 900 Kč 
  • základní cena:  554 900 Kč

Koho by zajímala ekologická úspora, tak tento pohon produkuje až o čtvrtinu méně emisí oxidu uhličitého a až o tři čtvrtiny méně emisí oxidů dusíku než kdyby spaloval pouze benzin. 

Navíc nevznikají téměř žádné pevné částice, což mimo jiné znamená, že se motory G-TEC obejdou bez jejich filtru. Do budoucna se navíc počítá s využitím biometanu, který tyto motory mohou spalovat bez jakýchkoliv úprav již dnes. To s sebou přinese další významný pokles emisí a za určitých okolností tak bude možné jezdit s vozy Škoda ve verzích G-TEC CO2 neutrálně.

„Plynová“ Octavia se od té konvenční v podstatě neliší, kromě plaketek G-TEC je jediný podstatný rozdíl ve velikosti zavazadlového prostoru, který se kvůli tlakovým lahvím na plyn zmenšil z 590 na 455 litrů. Pod podlahou zavazadlového prostoru také není místo na dojezdovou rezervu. Jinak jde o standardní octavii se všemi známými výhodami, tedy přehledným a prostorným interiérem, bohatou výbavou a chytrými detaily.

Oproti dřívějším letům, kdy byl pohon na CNG spojen s motorem 1.4 TSI, v aktuální generaci je to s agregátem 1.5 TSI o výkonu 96 kW, což je zhruba na půl cesty mezi klasickými benzinovými motory 1.0 TSI 81 kW a 1.5 TSI 110 kW. Řidič si nemůže vybírat, na jaké palivo pojede. Pokud má v nádržích aspoň nějaké CNG (maximální kapacita 17 kg), spaluje auto plyn. Jen pokud dojde, přepne vůz na benzín. Řidiče toto přepnutí nijak neruší, kromě hlášení na palubní desce ho ani nezaznamená.

Dříve měla plynová octavia nádrž na 50 litrů benzinu, dnes je to ale pouhých 9. Důvodem jsou homologační předpisy. Logicky se tak zkrátil celkový dojezd, a to na zhruba 400 km na CNG a 150 na benzin. Auto tak může používat opravdu jen ten, kdo bude jezdit na plyn. Motor je nastaven na co nejoptimálnější spotřebu, ale přesto je v případě kombíku auto dynamičtější než dřív. Liftback to aktuálně umí za 9,5 sekundy s manuálem a za 9,6 sekundy s automatem.

Papírová spotřeba má u testované verze s automatem hodnotu 5,71 m³/100 km. Ceny v ČR se pohybují kolem 20 Kč/m³, oproti benzinu jsou tedy provozní úspory kolem 50 %. Oproti elektromobilu jsou výhody pro firemní flotily zřejmé – delší dojezd a okamžitá úspora nákladů. Jízdní vlastnosti jsou přitom v podstatě stejné s benzinovou verzí, nárůst hmotnosti není moc velký. A rovněž nijak velký není rozdíl v pořizovacích nákladech. Zatímco octavia 1.5 TGI s manuálem stojí od 563 900 Kč, třeba naftová 2.0 TDI 85 kW vyjde na 543 900 Kč, stejně jako benzinová 1.5 TSI 110 kW.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...