Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Firmy začínají kupovat elektrovozy, pečlivě však počítají a oblíbily si CNG

Masivnější rozšíření elektromobilů závisí na tom, jak moc je budou nakupovat firmy, jejichž nákupy tvoří většinu ve statistice prodeje nových vozů. České firmy už do svých flotil elektromobily zařazují, ale opatrně.

ilustrační snímek | foto: MAN

Vozy s alternativním pohonem včetně elektromobilů zařazují do svých flotil buď společnosti, které chtějí demonstrovat svoji ekologičnost nebo se jejich podnikání odehrává na malém prostoru. Typické je to například pro některé rozvážkové společnosti, které v rámci měst využívají auta s elektrickým pohonem a na delší cesty vozy se spalovacím motorem, z velké části diesely.

„Nadále jsou přitom rozhodující ekonomická kritéria, konkrétně analýza celkových nákladů na provoz vozidel (TCO),“ říká Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika. „V této souvislosti je zajímavé, že v některých specifických případech vozy poháněné elektřinou už dnes vycházejí výhodněji než konvenční modely. Zpravidla jde o vozidla s předpokládaným vysokým celkovým kilometrovým nájezdem, která operují v rámci jednoho regionu, například v jednom městě. Vedle toho přibývá společností, které zařazením elektromobilů do svých autoparků demonstrují svou sounáležitost s bojem proti znečišťování životního prostředí.“

Podobně to vidí i Martin Feller, ředitel prodeje Louda Auto: „Prodej elektromobilů je pořád spíše okrajovou záležitostí, ale u firemních zákazníků vidíme, že se auta na elektřinu začínají prosazovat pro městský a příměstský provoz a někdy i pro top management, zatímco třeba pro obchodní zástupce na delší cesty stále volí výhradně auta se spalovacím motorem. České firmy se teprve učí využívat elektromobilitu systémově, třeba s využitím levné energie z vlastních solárních panelů.“

Nejdále jsou ve zvyšování podílu elektrických vozidel ve svých autoparcích banky. Například česká Moneta snížila velikost vozového parku o celou jednu třetinu na 320 vozidel. Zároveň chceme mít do tří let 80 % vozového parku elektrovozidel, aktuálně to je 21 %,“ říká Zdeněk Chvojka, který firemní autopark banky na starosti. „Nová elektrovozidla ujedou na jedno nabití již 400 km a proto jsou plnohodnotnou náhradou za spalovací vozidla. Pro jízdu po městě necháme v rámci sdílení poolové eGolfy s dojezdem 200 km.“

Řada firem má ve flotile jen pár elektromobilů. To je třeba případ pojišťovny Kooperativa, která na centrále v Praze provozovala dva elektrické vozy Peugeot iOn už od roku 2012, dnes má místo nich modely Škoda Citigo-e. „Pro delší cesty pak ve flotile máme vozy s hybridním pohonem. Ale provozujeme samozřejmě i vozy s čistě spalovacími motory,“ říká mluvčí Milan Káňa. 

Většina z námi oslovených firem zatím ale k elektromobilitě zaujímá rezervovaný postoj. „Většina aut se používá jako servisní, což by vyžadovalo neustálé překládání materiálu z auta do auta, neboť všichni technici jezdí po celé republice, nikdo není určen pouze pro práci v Praze,“ tvrdí Pavel Šikýř ze společnosti Palux C.S., která se zabývá montáží a servisem gastronomických provozů. Nabíjení a střídání více řidičů v jednom voze je překážkou pro nákup elektromobilů i pro developerskou společnost Central Group. 

Totéž platí například i pro obchodníky pivovaru Bernard. „Elektromobily nemáme a ani neplánujeme. Vzhledem k nájezdům našich obchodníků jsou pro nás v podstatě nemožné, a to ani ve městech. Naši obchodníci mají daleko širší přesah a nájezdy se pohybují kolem 60 tisíc kilometrů ročně,“ řekl iDNES.cz Zdeněk Šípek z humpoleckého pivovaru.

Obavy firemních manažerů směřují i k problematice financování, což za všechny shrnuje Pavel Šorm z firmy Chocogastro: „Můj postoj k elektromobilitě je veskrze kladný, hlavně z důvodu mého nadšení pro technologické inovace. Nicméně mi zásadně vadí nesmyslnýtlak EU na prosazení elektromobility za každou cenu. Osobně se domnívám, že vývoj by měl být přirozený, stejně tak jako se začala uplatňovat pára a ropná paliva. Sám za sebe jsem už několikrát uvažoval o nákupu elektromobilu, ale vždy mi můj ekonomický propočet založený na pořizovací ceně, provozních nákladech (i elektřina se platí a není zrovna levná), odhadované zůstatkové hodnotě (jestli bude odpovídat té reálné tržní hodnotě) a velikosti naší firmy vycházel v neprospěch pořízení elektromobilu. Nadále tedy zůstávám zařazený v proudu příznivců paliva CNG a LPG, ve kterých vidím smysl pokračování a vývoje. Také věřím tomu, že se podaří popostrčit vývoj vodíkové technologie, o které se domnívám, že je palivem budoucnosti.“

CNG začíná nabírat na popularitě i u dalších firem, které v něm vidí pro sebe vhodnější alternativu k elektromobilitě. „U nás je samozřejmě udržitelnost jedno z klíčových témat a to se odráží i v našem přístupu k našemu vozovému parku. V současné době přecházíme na vozidla s pohonem CNG, případně na vozidla s hybridním pohonem a to na všech úrovních,“ uvádí field sales manager společnosti Nestlé Jan Vokoun.

Škoda Octavia Combi s pohonem na CNG je typickým referenčním vozidlem i ve firmě Yusen Logistics. „Elektrická vozidla jsou pro nás drahá a nedokážu si představit ani jejich provoz. Proto naše manažery směřujeme spíš k vozům na CNG nebo hybridům a přidáváme jim za to víc peněz do rozpočtu na vozidlo,“ dodává fleet manažer firmy Martin Piskora.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...