První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

  • 228
S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky, mohl podle aktuálních plánů poslední zcela novou škodovku s tradičním pohonem pro Evropu vymazlit tak, jak opravdu chtěl. Zachovat esprit modelu – talent pro rodinu, praktičnost, nechat ho povyrůst, vyšlechtit jízdní vlastnosti, napěchovat ho výbavou a moderní technikou.

Škodováci přiznávají, že kdyby začínali s vývojem nového Kodiaqu dnes, už by si asi tolik dovolit nemohli. Nově nalinkovaná budoucnost značky je totiž elektrická. Na druhou stranu musí právě Kodiaq a ostatní spalovací škodovky na přechod na elektromobilitu značce vydělat.

Škoda Kodiaq

Superb s Kodiaqem jsou poslední škodovky se spalovacími motory, které se dočkaly nové generace, všechny další pro Evropu budou už jen bateriové. Definitivní konec je ovšem ve velkém stylu. Po superbu, který jsme prozkoumali před měsícem, přijíždí jeho technicky spřízněný mohutnější brácha.

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

Kodiaq patří k nejvýnosnějším škodovkám vůbec, na SUV s cenou od milionu má škodovka vysokou marži. Však se na něj hodně těší zákazníci a dealeři.

„Nový Kodiag přijde oficiálně do prodeje 22. dubna, od tohoto dne budou k dispozici i předváděcí vozy,“ uvádí pro iDNES.cz Tomáš Moravec, ředitel prodeje škodovek u Louda Auto, které je největším dealerstvím značky v ČR. „Už několik desítek zájemců si u nás nový Kodiaq závazně objednalo v předstihu, aniž by měli možnost se v něm svézt,“ ilustruje oblíbenost modelu a důvěru zákazníků.

Všímá si také, že i u nové generace Kodiagu je zájem o dražší verze. „Čtyři z pěti předobjednaných kodiaqů jsou v nejvyšší výbavě a variantě s pohonem všech čtyř kol,“ dodává. V globálním měřítku má podle statistik automobilky 60 procent z doposud vyrobených 866 tisíc kodiaqů první generace (od roku 2016) pohon všech kol a 60 procent také připadá na pětimístnou variantu. Také druhá generace je k mání v sedmimístném provedení.

Na poslední skladové vozy končící generace Kodiaqu teď prodejci poskytují slevu 80 tisíc Kč, počítají tak, že se skladové vozy vyprodají v nejbližších dnech.

Pětimístný Kodiaq Sedmimístný Kodiaq Kodiaq iV

Škoda Kodiaq v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor [mm]: 4 758 × 1 864 × 1 659 × 2 789
  • kufr (l): 910 – 2105 pětimístný, 845/340 – 2035 sedmimístný, 745 – 1945 PHEV
  • výška nákladové hrany [mm]: 759 mm

Do šroubku nový

Nový Kodiaq přináší řadu technických novinek, třeba třináctipalcový tablet doprostřed přístrojové desky nebo u toho modelu poprvé také head-up displej, který promítá důležité provozní informace na čelní sklo. „Asi nejvíc očekávaná je pak nová generace adaptivního podvozku, která přinese další vylepšení jízdních vlastností i pohodlí. Novinkou bude i nová a velmi atraktivní zlatá metalíza Bronx,“ upozorňuje Tomáš Moravec z Louda Auto.

Nová generace je do šroubku čerstvá. Spočívá na stejné mechanice jako předchůdce, železo je stejné, ovšem všechno je přepracované. Nejvíc nových věcí se týká elektrické výzbroje, elektrifikací pohonu počínaje a úplně nově pojatým infotainmentem konče. Vývojáři při stavbě nové generace modelu najezdili s prototypy 1,3 milionu testovacích kilometrů.

Výroba nového Kodiaqu už běží v Kvasinách od začátku roku, první auta dorazí k zákazníkům v létě. A koncem roku se představí také verze RS, jak potvrdil Jiří Dytrych, který měl na starosti celý projekt vývoje obou generací Kodiaqu.

Kvasiny by měly být závodem, kde bude Škoda Auto v Česku nejdéle vyrábět vozy se spalovacími motory. Každý den má z linky sjíždět až 410 kodiaqů druhé generace. Škoda očekává velkou poptávku po nové generaci svého největšího SUV, ročně by jich chtěla prodat přes sto tisíc. Kodiaq je jeden z nejdůležitějších modelů značky. Protože patří do velmi nabitého segmentu, jehož prodeje se za poslední dekádu jen v Evropě ztrojnásobily (z milionu na tři).

Kombík s pohledem drsňáka

Nový Kodiaq je o 61 mm delší než předchůdce (nově 4 758 mm), ovšem protažená silueta auto opticky snižuje. Stejně jako u výhradně elektrického modelu Enyaq tak velké SUV dostává lehce kombíkové proporce s protaženou zádí.

Další míry se měnily jen symbolicky, střecha je o milimetr níž, o stejnou hodnotu se změnil rozvor, což je dané přepracovanou kinematikou náprav a novou hliníkovou supertuhou nápravnicí. Větší je vnitřní prostor. Kupříkladu nad zadními sedadly naměřili o 15 mm víc místa na hlavu.

Design je propracovanější, rafinovanější než u předchůdce, který hrál na strohou neotesanou jednoduchost. Stylisté se snažili dát autu sošnější design, zdůraznit prostor, který ukrývá. Víc hráli s detaily, přidali ozdoby, kudrlinky, a dnes módní světelné efekty. Úplně jiná je však také silueta, příď je subtilnější, s nižší kapotou, na ni navazuje více skloněné čelní okno a dlouhá, protahovaná střecha.

Boky jsou mohutné, svalnaté, hlavně zadní dveře jsou hodně dlouhé. Taky se tam nastupuje do druhé a za příplatek třetí řady sedadel. Objem kufru narostl až o 80 litrů na 340 až 845 l u sedmimístné verze a 910 l u pětimístného provedení. Z čelního pohledu je čumák velmi mohutný, hlavně u varianty s „lepšími“ matrix světlomety, u které je maska chladiče prosvětlená, auto ve tmě doslova cení zuby. Světelná lišta koncových lamp probíhající přes záď má auto opticky rozšiřovat, nám ale hlavně přijde, že spíš naopak zdůrazňuje výšku.

Tablety

Škoda Kodiaq

Zcela nově pojatý je interiér. S vysokou, mohutnou přístrojovkou. Kodiaq dokazuje naplno, že se automobilky dnes usilovně snaží hlavně dohnat digitální svět smartphonů a dalších chytrých zařízení. Přístrojovce vévodí velký 13" tablet. Pod ním je ovšem specialita, na kterou jsou škodováci pyšní, v podobě tří velkých multifunkčních mechanických ovladačů s integrovanými displeji. Ty sdružují různé stěžejní funkce, které ovšem bude možné intuitivně ovládat poslepu. Vypadá to dobře a na první osahání to je funkční řešení. Kdo by si byl ještě před pár lety pomyslel, jak budeme z obyčejných třech mechanických točítek tak nadšení...

S navigací jsme se museli trochu sžívat, jinak je rozhraní přehledné a pracuje svižně. Hlasové ovládání nás při prvních kilometrech moc neposlouchalo, ale prý ho ještě vylepší. „Hlasové ovládání bude od poloviny roku 2024 ještě pokročilejší díky integraci chatbota ChatGPT založeného na umělé inteligenci,“ slibuje Vítězslav Kodym, vedoucí komunikace produktu značky.

Mezi předními sedadly je velká široká schránka, která nabídne různé chytré vychytávky, je tu i přihrádka na vtipnou drobnost v podobě speciální čisticí tyčinky upatlaného dotykové displeje. Nový Kodiaq se chlubí také schránkou na bezdrátové dobíjení dvou telefonů, a protože podporují rychlé dobíjení 15 watty (obvyklých je 5 W), což ovšem telefony hodně zahřívá, je pod schránkou skrytý větrák, který ji aktivně chladí.

Nízké okno

Ten velký tablet uprostřed je vysoko, aby ho měl řidič blízko zorného pole. Samotný výhled pro řidiče je slušný, auto má tenké přední sloupky, protože jsou dost skloněné a spodní hrana čelního skla je poměrně vysoko, kouká posádka přes vysokou přístrojovku ven pocitově hodně nízkým průzorem, to je dnes vlastní moderním SUV – nízké čelní okno a vyšší boční okna. To vše ve jménu aerodynamiky, tu vyšlechtili na poměry SUV u Kodiaqa výborně (CX = 0,28). Na první usazení máte pocit, že byste chtěli sedět níž, i když máte sedačku nastavenou úplně dole, brzy si zvyknete.

Tradiční ručičkové budíky do kapličky pod volantem už nový Kodiaq nedostane, před řidičem bude vždy velký barevný displej (10"). Vývojáři dlouho ladili jeho umístění a tvarování subtilního panelu, aby se vyvarovali odlesků, zradil je však lesklý rámeček, ve kterém se zrcadlí ruce řidiče.

Kodiaq dostane v průběhu letoška mimo jiných systém umožňující parkování na dálku, který dokáže vzdáleně zaparkovat vůz pomocí aplikace v chytrém telefonu. Ten poslouží k zaparkování a vyparkování vozu do a z úzké řady stojících vozidel. Z nových prvků bezpečnostní výbavy lze zmínit středový airbag mezi předními sedadly nebo Matrix-LED světlomety či barevný head-up displej.

Nejdražší facelift v historii Škody. Kodiaq má novou tvář a nový motor

Dieselový stíhač

Kodiaq se Superbem jsou poslední nově představené škodovky se spalovacími motory. Výhradně elektrické provedení nedorazí, technicky to nedává smysl. Auta totiž spočívají na evoluci stávající platformy MQB pro vozy se spalováky napříč a pohonem předních kol (případně čtyřkolka), plně elektrické modely koncernu VW dnes vznikají na koncepčně jiné architektuře MEB (pohon primárně zadních kol).

Pod kapotu je na výběr z benzinových a naftových motorizací se dvěma úrovněmi hybridizace. Benzinový základ je mildhybridní, vyšším stupněm elektrifikace je pak pro Škodu nabíjecí (plug-in) hybrid. Silnější motory nabídnou pohon všech kol.

Základní motor 1,5 TSI (110 kW) pracuje v Millerově cyklu a používá turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek, v mildhybridním provedení má kromě systému vypínání poloviny válců při práci v nízké zátěži ještě variabilní zdvih ventilů na druhých dvou válcích (aby motor pracoval v klasickém Ottově cyklu). Mildhybridizaci obstarává startérgenerátor, který je vodou chlazený. Celé soustrojí pracuje velmi efektivně, hladce a tiše. Automat nechává motor trochu víc vytáčet, takže je výrazněji slyšet, když po něm chcete sprinterské disciplíny.

Ve verzi s plug-in hybridním pohonem je s elektromotorem (85 kW, 330 Nm) spojen čtyřválec 1,5 TSI (110 kW, 250 Nm), maximální systémový výkon soustrojí je 150 kW (204 k) a 350 Nm, který je přenášen na přední kola prostřednictvím šestistupňového DSG. Vysokonapěťová baterie s kapacitou 19,7 kWh (celkově 25,7 kWh) slibuje čistě elektrický dojezd více než 100 km a podporuje dobíjení střídavým proudem o nabíjecím výkonu 11 kW, a stejnosměrným proudem s maximálním výkonem 50 kW.

Časem ještě dorazí provedení s benzinovým dvoulitrem se 150 kilowatty a 320 newtonmetry výhradně se čtyřkolkou.

Motory pro novou Škodu Kodiaq

  • Plug-in hybrid (PHEV): 1,5 TSI iV 150 kW / 204 k 350 Nm 6stupňová DSG pohon předních kol
  • Benzinové motory: 1,5 TSI mHEV 110 kW / 150 k 250 Nm 7stupňová DSG pohon předních kol, 2,0 TSI 150 kW / 204 k 320 Nm 7stupňová DSG 4×4
  • Naftové motory: 2,0 TDI 110 kW / 150 k 360 Nm 7stupňová DSG pohon předních kol, 2,0 TDI 142 kW / 193 k 400 Nm 7stupňová DSG 4×4

Dvě varianty motoru 2,0 TDI mají výkon 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k). Turbodieselový dvoulitr je samozřejmě údernější, na plynu je kvůli emisní opatrnosti chvílemi trochu váhavější, co je bohužel vlastní většině moderních dieselů. Když se s tím naučí řidič pracovat, umí být opravdu rychlý; reakce motoru ještě výrazně přiostří sportovní režim. Svižně v kopcích a spořádaně po dálnici jsme na první seznamovačce jeli se silnou čtyřkolkou za 7,5 litru nafty.

Kodiaq už v příští generaci nepořídíte s manuální převodovkou, ostatně, v aktuálním vydání se pro ni rozhodly jen dvě procenta zákazníků. To s sebou nese další velkou změnu – všimli jste si, že na středovém tunelu chybí volič automatu? Škodováci totiž zvolili dnes stále oblíbenější řešení s voličem pod volantem, který vystrnadil stěračovou páčku (její funkce se přesunuly na pravou blinkrovou). Toto uspořádání je dnes stále častější, tradicionalisté si budou muset chvíli zvykat.

Která generace Škody Kodiaq se vám více líbí?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 17. dubna 2024. Anketa je uzavřena.

Kouzla tlumičů

Škoda Kodiaq

Ladiči podvozku odvedli výbornou práci. Kdo se rád sveze, měl by si určitě připlatit za lepší podvozek s adaptivními tlumiči. Ne až tak proto, že si občas chcete přenastavit na charakteristiku odpružení (sport je ještě sportovnější, komfort komfortnější a spousta mezistupňů v individuálním nastavení). Kouzlo podvozku DCC+ je v tlumičích se dvěma ventily uvnitř, které změnou průtoku kapaliny přenastavují charakteristiku stlačení a odskoku, a aktivně tak potlačují náklony karoserie. Když jedete opravdovou „střelbu“ na zakroucené trati, tlumiče se rozpumpují a jejich mozek sbírající informace z nespočtu čidel je začne ovládat tak, aby potlačovaly kymácení a náklony karoserie. Na každém kole zvlášť.

Řidič trochu vnímá, že sedí výš, v mohutném autě, ovšem na chování auta to skoro necítí, kodiaq díky přepracované geometrii náprav, nové supertuhé hliníkové nápravnici a taky díky systému přibrzďujícím přední vnitřní kolo podporujícím stáčení do oblouku, zatáčí s obrovským elánem a obratností, kterou od obra nečekáte.

Naprosto fascinující je ovšem zážitek z ostřejší jízdy pro cestující na zadních místech. Právě proto, že kymácení karoserie potlačují hlavně aktivní tlumiče na zadní nápravě (kdyby to dělaly přední, auto by se nedotáčivě stavělo na přední), máte tam skoro až nepřístojný pocit, že se auto vlastně nenaklání do stran, jen vybočuje a zatáčí. Naopak, když jedete uvolněně, nechá řídicí jednotka tlumiče volněji „dýchat“ a povolí větší konejšivé náklony karoserie bez mořské nemoci posádky z houpání.

Kodiaq je bazarový hit

„Ze statistik vyplývá, že na rozdíl od levnějších modelů yeti a karoq, kde tři čtvrtiny prodejů dělaly dvoukolky 4x2, u drahého kodiaqu je to obráceně. Lidé si buď připláceli, nebo volili rovnou vyšší výbavu s pohonem všech kol. Tomu odpovídá i na Česko velmi překvapivý podíl verzí s automatickou převodovkou, které volí 90 zákazníků,“ cituje ze statistik Jindřich Topol, expert AURES Holdings. „Naopak vůbec nepřekvapí, že 75 procent prodaných aut mělo pod kapotou dvoulitrové TDI v některém ze tří výkonových stupňů (110, 140 a 147 kW), druhým nejpoptávanějším byl turbobenzinový dvoulitr TSI (12 %). Naopak základní motorizace 1.4 TSI a později 1.5 TSI pouze paběrkovaly (4,4, resp. 8,2 %).“

Podle Jindřicha Topola v mnoha firemních flotilách kodiaq nahradil superby, na trh ojetin se tak v minulých letech dostala spousta aut z leasingů. „Ceny nejstarších kusů ale klesly na snesitelnou úroveň až relativně nedávno, když se kola automobilového byznysu začala po covidových turbulencích zase otáčet. Nejlevnější exempláře tak dnes pořídíte okolo 400 tisíc korun, na bazarový ideál v podobě čtyřkolky s automatem a se sedmi sedadly však bude potřeba zhruba o polovinu víc.“ Třetina inzerovaných kodiaqů pochází podle statistik AAA Auto ze zahraničí, kde se objevuje více kusů v nižších stupních výbavy. „Auta prodaná nová v ČR totiž často bývají ´statusovým symbolem´ v nejvyšších výbavách L&K nebo Style, což je také jednou z příčin jejich drahoty. Navzdory nedávnému představení druhé generace modelu se razantní pokles zůstatkové hodnoty čekat nedá, váhat s nákupem ojetiny se proto nejspíš nevyplatí. Sehnat zachovalý kus s rozumným nájezdem, a hlavně za přijatelnou cenu, totiž není taková legrace, jak by se při pohledu na stovky inzerátů mohlo zdát. A v budoucnu to při současném vývoji na trhu lepší už jistě nebude.“