Výroba Škody Karoq v Mladé Boleslavi | foto: Škoda Auto

Virem se nakazila i auta. Výroba fiatů stojí, Škoda čeká nedostatek dílů

  • 54
Škoda Auto se kvůli koronaviru obává problémů se zásobováním díly vyráběnými v Číně. Automobilky i jejich dodavatelé komponent, na nichž jsou přímo závislé, potvrzují, že situaci pečlivě sledují a přijímají nouzová opatření. Fiat nevyrábí v Srbsku a Itálii.

„Díly se dodávají do různých závodů firmy, postiženo jich tak může být v případě nedostatečných dodávek více,“ uvedl vedoucí komunikace Škody Auto Tomáš Kotera. Firma také zaměstnancům doporučuje, aby zvážili nutnost všech svých pracovních cest do zahraničí. Kvůli koronaviru se letošní výroční tisková konference firmy uskuteční pouze online.

„V souvislosti s koronavirem ponechávají někteří naši čínští dodavatelé své závody nadále zavřené nebo v nich výrobu pomalu rozbíhají,“ řekl Kotera. „To může vést k případnému nedostatečnému zásobování díly a subkomponenty vyráběnými v Číně,“ uvedl.

Díly vyráběné v Číně se dodávají do závodů automobilky, kde se následně montují do aut. Co by případný výpadek dodávek způsobil, Kotera neuvedl. „U příslušných dodavatelů nadále pozorně sledujeme denní vývoj a průběžně vyhodnocujeme potenciální rizika pro výrobu vozů,“ řekl Kotera.

30. dubna 2019

Fiat už v Itálii nevyrábí

Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) kvůli koronaviru dočasně zastavuje provoz v některých italských závodech.

Nedostatek dílů z Číny už zastavil v únoru výrobu v srbské továrně Fiatu. „Několik týmů expertů sleduje situaci,“ komentoval mluvčí Fiat Chrysler Mike Palese. „Jsou v nich nejchytřejší lidi, kteří se snaží tyto problémy vyřešit.“

Na případné problémy v souvislosti s koronavirem se připravují rovněž továrny německého koncernu Volkswagen ve Španělsku. „Jde o další známky toho, jaké dopady by epidemie koronaviru mohla mít na evropský automobilový průmysl,“ uvedla agentura Reuters.

Španělská automobilka Seat, která je součástí koncernu Volkswagen, podle mluvčího zvažuje, že dočasně uvolní z práce zaměstnance továrny ve španělském městě Martorell nedaleko Barcelony. Firma kvůli koronaviru čelí možným problémům v dodavatelském řetězci.

„Martorellská továrna v současnosti funguje normálně. Jsou zde však určitá rizika spojená s nemocí COVID-19 (způsobovanou koronavirem), která ovlivňuje dodavatelský řetězec,“ uvedl mluvčí Seatu. Dodal, že pokud závod nucen omezit výrobu, uvolní zaměstnance z práce.

Zástupce odborového svazu Matias Carnero řekl, že situace si zřejmě takový krok vyžádá. Opatření by podle něj mohlo trvat dva až pět týdnů a mohlo by se dotknout zhruba 7000 zaměstnanců závodu. Zaměstnanci budou v případě uvolnění z práce pobírat plnou mzdu.

Automobilka Volkswagen nově oznámila, že vedení její továrny ve španělském městě Navarra se dohodlo s odbory na dočasném uvolnění části zaměstnanců z práce, pokud koronavirus způsobí potíže v dodavatelském řetězci. Továrna zaměstnává kolem 4 800 lidí.

Součástky se hledají a posílají letadly

Web CNBC už koncem února uváděl, že automobilky začínají plánovat zásobování docházejících dílů letecky, což je extrémně drahá varianta, ke které se přistupuje jen v krajní nouzi. Až tři čtvrtiny auta nevyrábí automobilky samy, sestavují je od komponent nakoupených (a částečně vyvinutých) dodavateli (čtěte zde).

Toyota Motor a dodavatelé komponentů (například Dana a Aptiv) založili speciální týmy, které situaci monitorují a plánují nouzová řešení.

„Všichni teď tvrdě pracují a snaží se vymyslet možnosti a posuzovat riziko, které části jsou nejvíce ohroženy,“ řekl Razat Gaurav, generální ředitel analytické společnosti Llamasoft, která po návalu dotazů a zakázek kvůli epidemii koronaviru vytvořila ve svém ústředí v michiganském Ann Harbor speciální „válečný tým“. Ten tak například pomohl výrobci najít alternativního dodavatele brzdových destiček. Během 48 hodin sehnala jiného čínského dodavatele a komponenty putovaly letadlem.

Gaurav na konci února uváděl, že přibližně 70 % až 80 % klientů jeho společnosti bylo postiženo. Mezi její klienty patří Toyota, Boeing a stovky dalších.

První automobilové továrny mimo Čínu, které postihl nedostatek dílů kvůli koronaviru, byly v Japonsku a Jižní Koreji. Produkci brzdily Nissan, Hyundai, Kia a GM.

Fiat-Chrysler koncem února získal dokonce speciální povolení pro vstup do výrobny svého dodavatele v severní Itálii uzavřené kvůli koronaviru, aby z ní mohl odvézt součástky potřebné pro výrobu dodávek, které vyrábí společně s francouzskou PSA.

Škoda nedoporučuje cestovat do zahraničí

Škoda nyní také řeší, jak vyjít vstříc zaměstnancům, kteří se kvůli zavřeným školám musí starat o své děti. Zaměstnanci mají podle Kotery tři možnosti, jak nastalou situaci řešit. Pokud to typ práce umožňuje, může zaměstnanec pracovat z domova, poté dostává plnou mzdu. Zaměstnanec může využít také paragraf péče o dítě, následně dostává 60 procent mzdy.

Pečovat o dítě na základě paragrafu může zaměstnanec po dobu devíti kalendářních dnů, respektive 16 kalendářních dní v případě rodičů samoživitelů. „Jak bude Škoda Auto postupovat po uplynutí devíti, respektive 16 kalendářních dnů, bude brzy upřesněno po jednání se sociálním partnerem,“ řekl Kotera.

Automobilka lidem také umožní po dohodě s nadřízeným čerpat dovolenou, náhradní volno nebo volno z napracovaných hodin.

Firma zaměstnancům doporučuje, aby zvážili nutnost všech svých pracovních cest do zahraničí. Vycestovat je povoleno do zemí, které nejsou podle interních nařízení považovány za rizikové.

Škoda Auto musela kvůli zákazu hromadných akcí nad 100 lidí zrušit svou každoroční výroční tiskovou konferenci, která se měla konat 23. března. Finanční výsledky za loňský rok a plány do budoucna tak firma oznámí pouze formou živého přenosu přes internet bez účasti publika, uvedl Kotera.

Škoda Auto v ČR zaměstnává téměř 34 000 lidí. Táborskému Brisku stoupla díky koronaviru výroba snímačů

Brisku stoupla díky koronaviru výroba snímačů

Táborské firmě Brisk, která vyrábí zapalovací svíčky a snímače, jež ovlivňují vstřikování paliva do motoru, roste díky koronaviru výroba snímačů. Zatímco v lednu a únoru vyrobila každý měsíc 400 000 těchto čidel, v březnu to bude asi 600 000 kusů. „Brisk tak nahrazuje výrobu v některých čínských továrnách, které jsou kvůli šířící se nákaze novým typem koronaviru zavřené,“ řekl o uplynulém víkendu majitel Brisku a předseda představenstva firmy Mojmír Čapka.

Snímače, které Brisk nyní vyrábí navíc, jsou do osobních aut z koncernu Volkswagen. "Proti lednu a únoru se to zvedlo o polovinu, to je velký nárůst. Díky koronaviru máme zvýšené požadavky, protože některé ty snímače šly z Číny, Volkswagen je tam montuje. V březnu teď vyrábíme víc, protože nahrazujeme některé tyhle výpadky," řekl Čapka. Snímačů loni Brisk vyrobil přes šest milionů.

Kvůli větší výrobě zprovozňuje firma další robotizované pracoviště, v němž robot nahradí ruční zakládání, práci dvou lidí ve třísměnném provozu. Brisku přináší nový typ koronaviru ale i potíže. "Dostáváme část materiálu z Číny. Není toho mnoho, tam zatím propad není, naopak si vytváříme rezervu. V případě, že by problém byl, máme náhradního dodavatele, bohužel z Itálie," řekl Čapka. Preventivně nyní firma dává zaměstnancům vitamíny. V Brisku pracuje kolem 520 lidí.

Brisk dělá 700 typů zapalovacích svíček pro auta, motocykly, traktory i sekačky. Asi 95 procent produkce míří na export, nejvíc pro koncern Volkswagen. Firma vyváží do 75 zemí. Zhruba čtvrtinu do Ruska, 75 procent do Evropy a zbytku světa. V roce 2018 utržil Brisk 697,3 milionu Kč a provozní zisk měl 54,4 milionu.

,

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit