Veleúspěšnou fabii pro rally vylepšili. Premiéra je v Českém Krumlově

  8:00aktualizováno  8:00
Za uplynulé čtyři sezony se Škoda Fabia R5 stala nejúspěšnějším rallyovým vozem kategorie WRC 2 a kromě tří světových titulů v řadě získala i celou řadu pohárů z kontinentálních a národních soutěží. Teď na scénu přichází její inovovaná a ještě rychlejší verze, vizuálně inspirovaná faceliftovaným provedením sériové fabie.

Po tisících kilometrech náročného testování na asfaltu, šotolině, sněhu i ledu, je nová Fabia R5 připravena postavit se svým soupeřům na tratích národních i světových rallye. Vylepšený vůz hladce prošel homologací Mezinárodní automobilové federace (FIA) a brzy se objeví na soutěžních tratích, zprvu v barvách Škoda Motorsport, později i v rukou soukromých jezdců.

Ve srovnání s dosavadní generací, která dominovala tratím rallye poslední čtyři roky, doznal nový soutěžní speciál řady změn. Tou na první pohled patrnou je nová maska, nárazníky a přední i zadní světla, vycházející z aktuální podoby fabie. Ostatní změny jsou sice méně patrné, ale o to důležitější.

Úpravy se udály i na motoru. Turbodmychadlem přeplňovaná pohonná jednotka o objemu 1,6 litru nyní má vyšší výkon a lepší průběh točivého momentu. Mezi významná vylepšení patří inovované olejové čerpadlo s vylepšenou hydraulickou regulací, elektrická vodní pumpa a nový, vysoce efektivní systém chlazení. Turbodmychadlo je osazeno elektronicky řízeným obtokovým ventilem a upravený pohon alternátoru zajišťuje víc výkonu pro akceleraci.

O to, aby všechno fungovalo přesně tak, jak má, se stará nová řídicí elektronika Magneti Marelli. Ta je také propojena s novým palubním displejem, který posádce dodává všechny potřebné informace o funkcích vozu.

Změny se dotkly také převodovky. Prvním vylepšením je upravený převodový poměr, který lépe odpovídá křivkám výkonu a točivého momentu u inovovaného motoru. Zároveň proběhly i úpravy, které prodlužují životnost převodovky, což je v náročných podmínkách rallye zásadní výhodou.

Zlepšila se i ovladatelnost vozu. První úpravou je řízení se strmějším převodem. V ostrých zatáčkách rychlostních zkoušek, a zvláště při téměř konstantní jízdě smykem na šotolinových či sněhových rallye, to pro jezdce představuje zásadní výhodu. Neméně důležité jsou delší dráhy odpružení tlumičů, které na nerovném povrchu přináší lepší trakci.

Finálním příspěvkem jak k jízdním vlastnostem, tak i k bezpečnosti, je vyztužený skelet karoserie. Ta je tak pevnější nejen v případě nehody, ale především lépe odolává náročným podmínkám rallye. Nová je také bezpečnostní klec, navržená podle předpisů FIA 2019.

„Vylepšená Fabia R5 je nástupcem našeho úspěšného projektu R5. Jsme spokojeni, že celý projekt běžel podle původního časového plánu a že jsme jej završili úspěšnou homologací, která proběhla v souladu s novými bezpečnostními standardy FIA. Teď se soustředíme na úspěšný start nového vozu a zároveň pracujeme na výrobě prvních zákaznických aut,“ komentuje Michal Hrabánek, šéf továrního týmu Škoda Motorsport.

Dosud bylo po celém světě zákazníkům dodáno 269 vozů Fabia R5, z toho 80 kusů jen v roce 2018. V průběhu sezony 2019 bude ŠKODA Motorsport do vybraných podniků FIA WRC nasazovat dva vozy. V nové kategorii WRC 2 Pro bude soupeřit mladá finská posádka Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen. 

Do některých podniků WRC odstartuje i česká posádka Jan Kopecký/Pavel Dresler, která se bude také snažit o obhajobu titulu v Mistrovství České republiky v rallye. Jízdní premiéru bude mít nový speciál o tomto víkendu na Rallye Český Krumlov 2019

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Najdete na iDNES.cz