V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

aktualizováno 
Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s elektromobily, hybridy a dalšími vozy na ekologické pohony. Vyrazili jsme na trať, kde jde hlavně o přesnost v hybridním Fordu Mondeo.

Czech New Energies Rallye | foto: Ondřej Svobodapro iDNES.cz

V novodobé rallye nevítězí rychlost, ale přesnost. Zajeli jsme ji v hybridním Fordu Mondeo.

V rallye pravidelnosti nejde primárně o rychlost, ale o přesné dodržování stanoveného rychlostního průměru v různých měřených úsecích – oficiálně tedy nemá zvítězit ten, kdo pojede nejrychleji, ale nejpřesněji. Novodobé odvětví motorsportu se dělí do dvou kategorií – FIA (21 registrovaných posádek) s přísnými regulemi včetně měření spotřeby energie a Trophy (31 registrovaných posádek) s lehce mírnějšími pravidly. 

Czech New Energies Rallye

Jelikož se závod jede v plném silniční provozu, musí jezdci počítat s nečekanými nástrahami, například protijedoucími auty na úzkých silnicích, uzavírkami, kamiony nebo nehodami. Několikrát jsme se přesvědčili o tom, že po náhlém brzdění bylo nutné šlápnout na plyn a proměnit rodinné kombi Ford Mondeo HEV v dočasný závodní speciál.

Úvodní deštivá etapa byla vlastně seznamovací, šlo o sladění posádek s autem, pochopení principu závodu a kalibrování mobilních aplikací (doporučujeme Rabbit Rally 2.0) měřících přesnou vzdálenost a rychlost. Letmý pohled do 124stránkového itineráře napověděl, že silný orientační smysl bude výhodou. 

Na papíře byly v jednotlivých okénkách rozkresleny křižovatky, průjezdní body a jejich vzdálenosti. Úkol spolujezdce spočíval v měření, orientaci, navigování a hlídání ujetých metrů. Řidič měl jedinou, ale neméně důležitou misi – poslouchat pokyny navigátora, držet rychlostní průměr a přesně ovládat auto. Sice to zní jednoduše, ovšem při udržování konstantní rychlosti nebo nahánění ztracených sekund se i v rámci předpisových rychlostí šofér slušně zapotil.

Komfort a diskvalifikace

Prvotní obavy o provozu na rozbitých silnicích se nakonec ukázaly jako liché, komfortem nás hybridní mondeo překvapilo – přestože váží přes 1,7 tuny, odladěný podvozek dokázal žehlit záplatované silnice a ergonomická sedadla poskytnout kýžené pohodlí i na dlouhé cestě. Inženýři Fordu umístili baterie do zavazadlového prostoru, který tím sice ztratil na objemu ze 755 litrů na 633, i tak si ale zachoval široký úložný prostor. 

Akumulátory také tím, že zatěžují zadní nápravu, auto hezky vyvažují, takže hybridní mondeo nemá v zatáčkách tendence k přílišné nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Dvoulitrový benzinový čtyřválec ve spojení s elektromotorem vyprodukuje 187 koňských sil a má dostatečný potenciál ke svižnému rozhýbání mohutného silničního korábu – z nuly na sto kilometrů za hodinu to Mondeo HEV zvládne za 9,4 sekundy. Řazení zajišťuje variátor e-CVT, proto práce motoru často neodpovídá jízdní situaci. Celé ústrojí totiž pracuje v součinnosti s elektromotorem a jeho dobíjením. První den rallye jsme ujeli s hybridem skoro 220 náročných kilometrů se spotřebou 5,9 litru na sto kilometrů a umístili se v polovině průběžného pořadí.

Czech New Energies Rallye
Czech New Energies Rallye

Ranní závod už nešetřil nikoho, jelikož hned ze začátku čekala na účastníky ostrá rychlostní zkouška. Náročnější byly také křižovatky, které prověřily rychlou spolupráci mezi řidičem a kopilotem. V zajíždění přesného rychlostního průměru nám pomáhalo regenerativní brzdění, protože se měřené úseky kolikrát vlnily jako horská dráha a bylo nutné klesat s přesností na setiny sekund. 

Trasa rallye vedla také po silnicích třetích tříd, takže komfortní podvozek hybridního mondea přišel vhod. Větší rozměry kombíku však znamenaly náročnější manipulaci a těsnější manévry. O poznání hůř na tom byly električtí mamuti typu Audi e-tron nebo Tesla Model X, jejíž řidič měl problémy s pneumatikou etapu zajel s velkou ztrátou. Czech New Energies Rallye zkrátka dokázala, že ani nesmyslně drahé a technologicky nabité auto jako Tesla není zárukou úspěchu. Její šofér byl nakonec diskvalifikován, protože vozil během závodu v autě dítě, které logicky nemohlo mít závodní licenci.

Nováčci v nevýhodě

V druhé polovině dne čekala na všechny účastníky speciální rychlostní zkouška na budějovickém výstavišti, kde se předtím proháněly sportovní speciály 47. Rallye Český Krumlov. Namísto ostré jízdy takzvaně na krev bylo našim hlavním úkolem držet průměrnou rychlost 41 kilometrů za hodinu, ovšem nesnadné zadání jsme nakonec zvládli na třetím místě, poslední měřenou zkoušku zajeli na šestém místě a celkově se vyšvihli na jedenáctou pozici v kategorii Trophy.

Organizace akce byla v rámci hlavní struktury takřka bezchybná, nicméně chyběla příručka pro začátečníky se stručným popisem základních principů. Většina debutujících jezdců totiž začala chápat reálný chod akce až po necelých dvou dnech, tedy celkem pozdě. Průběžné výsledky a jednotlivé informace k projetým úsekům vyvěšovali organizátoři na internetové stránky, nicméně bez vysvětlivek, proto v nich začátečníci neměli šanci cokoliv vyčíst. Z části byl posádkám nápomocen určený činovník, ovšem ten primárně neřešil výsledky.

Czech New Energies Rallye
Czech New Energies Rallye
Czech New Energies Rallye

Podivné rozhodnutí

Ráno přišel malý šok, sportovní komise rozhodla o zrušení dvou rychlostních zkoušek – kvůli problémům s nabíjením elektromobilů (údajně nedostatečný proud). 

Podle neoficiálních informací to bylo na základě protestu od zahraničních jezdců v Audi e-tron, kteří měli velké problémy s dojezdem. Jelikož šlo o vedoucí posádku, penalizace nebo prohra nebyla žádoucí. 

Výsledky rallye ve spotřebě jasně ukázaly, že jihokorejské elektromobily (Ioniq, Kona, Niro) byly nejúspornější, zatímco němečtí mamuti spolu měli s Teslou Modelem S největší apetit. Horké chvilky zažila také česká posádka v e-Tronu, první část třetí etapy dokončila s dojezdem několika málo kilometrů.

Fotogalerie

Pomoc mezi posádkami

Poslední den rallye znamenal přesnost, minimalizování chyb, ale i výměnu zkušeností mezi některými posádkami, které si tak vzájemně pomáhaly i přesto, že byli soupeři. Zrušené rychlostní zkoušky poskytly jezdcům dostatek času pro příjezd do cíle, takže vznikl prostor pro kompenzování bloudění mezi měřenými úseky. Odpolední etapa už výsledky příliš nezamíchala, vůdci si upevnili své příčky a zbylí závodníci poskakovali o pár míst.

V kategorii FIA rallye pravidelnosti zvítězila posádka ve složení Artur Prusak a Thierry Benchetrit s Audi e-Tron, sekci Trophy ovládla rodina Ždárských (Michal a Kristýna) v Seatu Leon (CNG) a pohár za nejlepší spotřebu podle regulí FIA si odnesl Alexandre Stricher a Jean-Charles Huvelle, kteří kočírovali Hyundai Ioniq. My nakonec zakotvili s Fordem Mondeo HEV na deváté příčce, který za celou rallye průměrně spotřeboval 6,5 litru benzinu na sto kilometrů. Czech New Energies Rallye rozhodně není snadným závodem (především pro nováčky) a dá zabrat i ostříleným jezdcům.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Stát chce být vzorem v elektromobilitě. Garáže má však plné „špinavých“ aut

Hyundai IONIQ Electric

VIDEO Garáže ministerstev a státních podniků stále plní vozy se spalovacími motory. I státní úředníci...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Další z rubriky

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Najdete na iDNES.cz