VIDEO: Škoda už testuje novou Fabii v provozu

  • 108
Letošek je pro Škodu rokem nové Fabie. Čtvrtá generace jednoho ze stěžejních modelů značky je postavená, nyní najíždí vývojové prototypy testovací kilometry, při kterých se technika odlaďuje. Lehce maskovaný nový hatchback z Mladé Boleslavi potkal na dálnici D11 čtenář iDNES.cz

„Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“ uvedl krátce po převzetí vedení Škody Thomas Schäfer k nové generaci jednoho ze stěžejních modelů značky.

Nová Fabia – v interních dokumentech Škody má kódové označení SK27 – dožene ostatní malá auta (Seat Ibiza, Audi A1 a VW Polo) koncernu Volkswagen nabízená v Evropě a bude kompletně spočívat na platformě MQB A0, určené pro malé vozy s pohonem výhradně předních kol. Stejnou techniku využívají modely Kamiq a Scala. Na větší variantě platformy pak stojí zbytek nabídky Škody.

„Nástupce modelu Fabia je, stejně jako aktuální model, plánován pouze se zážehovými motory, což také odpovídá poptávce ze strany zákazníků,“ uvedl Schäfer pro magazín Škodovácký odborář začátkem loňského října.

Na čistě elektrickou Fabii pravděpodobně i kvůli strategii koncernu VW – čistě bateriové vozy vyvíjet zvlášť – nedojde, asi se ovšem nevyhne nějaké formě elektrifikace pohonu (pravděpodobně mild-hybrid), což je dnes v Evropě pro splnění přepsaných emisních limitů nutnost.

Ovšem v zájmu zachování únosné cenové hladiny budou v nabídce i verze s konvenčním systémem pohonu. Těžištěm nabídky budou podle všeho stejně jako u aktuálního provedení litrové tříválce přeplňované turbodmychadlem výhradně v benzinovém provedení (diesely tuto kategorii už zcela opustily). Nejzákladnější verze má ovšem v nabídce udržet atmosferický motor.

Spekuluje se ještě o uvedení provedení na zemní plyn (CNG). Sbratřené VW Polo a Seat Ibiza jsou k mání i se čtyřválcem 1,5 TSI, uvidíme, zda se ho dočká i Fabia; třeba to bude první krok k většímu odlišení značek koncernu VW, po kterém volá jeho vedení.

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek, kde potvrzuje uvedení druhé karosářské verze Fabie. Kromě hatchbacku dorazí v roce 2023 ještě kombík (více čtěte zde).

Volkswagen výrobu kombi původně odmítal z kapacitních a nákladových důvodů. Vývoj tohoto modelu byl tedy v uplynulých letech pozastaven. O kombiverze se začalo opět uvažovat začátkem loňského roku. Proto bude mít tato další karosářská verze za hatchbackem větší zpoždění, než je obvyklé.