Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velkou jízdu Škody odstartovalo auto do hospodářské krize. Jednoduchý Popular

Mladoboleslavská automobilka v první polovině 30. let minulého století zaostávala objemem výroby za konkurencí v podobě Pragy a Tatry, což však změnil jeden nadmíru povedený a úspěšný vůz. Škoda Popular se představila 1. února 1934 a o dva měsíce později budila zaslouženou pozornost i na pražském autosalonu.
Škoda 420 Popular byla poháněna spodovým čtyřválcem o objemu 995 ccm. Postupně...

Škoda 420 Popular byla poháněna spodovým čtyřválcem o objemu 995 ccm. Postupně modernizovaný vůz se vyráběl v letech 1934 až 1938 v mnoha karosářských variantách, včetně užitkových. | foto: Archiv společnosti Škoda Auto

Popular nabídl v časech hospodářské krize laciné, ale kvalitní svezení. Není divu, že ve výrobě vydržela v mnoha verzích do konce války a ještě krátce po ní.

Popular na trhu, který se potýkal s propadem ekonomiky, uspěl také díky bezkonkurenčně výhodné ceně. Zatímco koncem 20. let přišla nejlevnější auta na zhruba 40 000 korun, u nové škodovky začínaly ceny na 17 800 korun za dvoumístný roadster, čtyřmístný polokabriolet byl o tisícovku dražší.

Je jasné, že se někde muselo šetřit, v základním provedení například chyběl na zadní poháněné nápravě diferenciál, brzdy musely stačit mechanické. U poměrně malého auta to ale tolik nevadilo.

Za zrodem modelu, díky ceně dostupného pro střední třídu, stál ředitel mladoboleslavské továrny Karel Hrdlička, který se funkce ujal v lednu 1930. Jeho zadání bylo jasné – jednoduchý vůz, který by umožnil velkosériovou (tedy na tehdejší poměry) výrobu a přes nižší cenu dostal automobilku z potíží. Zpočátku sice Hrdlička prosazoval automobil s motorem, vznikl dokonce prototyp Škoda 932, který dostal přezdívku Kadlomobil, nakonec ale zvítězilo tradičnější, byť modifikované pojetí.

Autofotka týdne: nejkrásnější škodovka poprvé v Paříži před 80 lety

Konstruktéři v Mladé Boleslavi opustili tradiční žebřinový rám a inspirováni tatrováckou koncepcí zvolili pro nový vůz řešení s centrálním páteřovým nosníkem, ze kterému vycházely výkyvné polonápravy. Na tento podvozek – s motorem vpředu a s pohonem zadních kol – pak byla přišroubována karoserie. Vzniklo tak pojetí, které v mladoboleslavské automobilce vydrželo skoro čtyři dekády až do roku 1971, kdy z Kvasin vyjela poslední Octavia Combi.

Úplně prvním modelem s tímto pojetím se už na podzim 1932 stala Škoda 420 Standard, označovaná ovšem jen za přechodný typ, na kterém chtěla továrna nasbírat potřebné zkušenosti. Poháněl jej čtyřdobý čtyřválec s postranními stranovými ventily (SV) a výkonem 20 koní. Po dvou letech, kdy se vyrobily zhruba čtyři stovky těchto automobilů, pak přišel čas na první popular. Kromě slabšího motoru o výkonu 18 koní (odtud označení Škoda 418) také dostal rám z roury místo svařených profilů.

Brzy se ale ukázalo, že menší a slabší motor není právě nejlepší volbou, a tak ještě v roce 1934 přišel do prodeje silnější typ Škoda 420. Vyráběl se jako dvoudveřový uzavřený vůz i kabriolet, sedan nebo sportovní roadster, stal se také základem pro úspěšné dodávkové automobily. Téhle varianty popularů vzniklo více než 4 000 kusů. Během let se Škoda Popular dočkala i dalších změn, mimo jiné modernějšího motoru s rozvodem OHV, mírně rostly také rozměry.

Úspěch Škody před 80 lety odstartovala revoluce jménem Popular

Vůz, díky kterému se mladoboleslavská škodovka dostala na špičku prodejů mezi československými továrnami, se ale kvůli tomu zároveň vzdaloval představě lidového vozu. Proto v Mladé Boleslavi přišli v polovině roku 1937 s jednodušší verzí zvanou Liduška, do začátku války se ale podařilo vyrobit jen malou sérii. Největšího rozšíření se dočkala varianta Škoda Popular 1100 OHV s motorem o výkonu 30 koní, který se vedle Lidušky vyráběla i krátce po válce.

Celkem vzniklo mezi lety 1934 a 1946 přes 20 000 popularů všech verzí, přičemž za války byla výroba jinak oblíbeného vozu výrazně omezena. Popularem jezdila řada známých osobností, třeba fotbalista František Plánička nebo umělecký pár Karel Čapek a Olga Scheinpflugová. Ke svým výpravám si jej zvolila také řada cestovatelů, včetně slavného Františka Alexandera Elstnera, který se Škodou Popular projel ve druhé polovině 30. let Severní i Jižní Ameriku.

Autoři: ,

Nejčtenější

Nový kruháč v Ústí je nepřehledný. Policie to hází na řidiče, nedávají pozor

Nehodovým místem se paradoxně dá nazvat nový kruhový objezd, který vznikl ve Všebořicích při výjezdu z města Ústí nad Labem k dálnici D8. Jedná se o místo v Havířské ulici, která leží na silnici...

Život s elektroautem. Dálniční sprinteři nabíjející rychle prodělají kalhoty

Jeep Avenger vzbudil při svém uvedení na trh velkou pozornost. Poprvé to bylo tím, že to měl být první čistě elektrický Jeep. Podruhé když získal titul evropského auta roku. Třetím milníkem se stal...

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory. Prodej elektromobilů ovšem neroste podle plánů, tak ekologové přišli s novým nápadem. Firmy by měly...

Časem nabídneme auta i v supermarketu, říká muž nové automobilky v Česku

Exkluzivně

Na český trh vstupuje značka DR Automobiles. Výhradním importérem aut sestavovaných z čínských kompletů v Itálii je společnost Agrotec Group. Mužem, který to celé „spískal“, je Martin Rada, šéf...

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

Šest hodin v koloně u mýtnice. Nejšílenější dálniční špunt mají v Číně

Zbytečně velká, přehnaná. Taková se jeví mýtnice Wuzhuang, usazená na čínské rychlostní silnici G40. Momentálně je považována za největší zařízení svého druhu v Asii. Za dopravních špiček už tak...

15. února 2025

Nemá volant a předek je i zadkem. Prošmejdili jsme taxi bez řidiče, už vyjíždí

Toto je Zoox. Autonomní vůz taxi, který ještě letos začne komerčně jezdit po Las Vegas, San Franciscu a Bostonu. Během veletrhu CES 2025 po Las Vegas již jezdil, jen chybělo razítko, a tak jezdil...

14. února 2025

Prodeje motorek rostou. A taky nehodovost, v sezoně je obden tragédie

Rok 2024 byl hodně příznivý, co se týče prodeje nových motocyklů. Celkem jich bylo registrováno do silničního provozu 26 575. To je více než čtrnáctiprocentní nárůst v porovnání s rokem 2023, mnohem...

14. února 2025

Dohodly se, že se nedohodnou. Nissan a Honda ukončily jednání o fúzi

Japonské automobilky Nissan a Honda ukončily rozhovory o zvažované fúzi, díky níž mohla vzniknout automobilová skupina v hodnotě 60 miliard USD (1,4 bilionu Kč). Firmy to uvedly ve společné tiskové...

13. února 2025

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

To nechci, proč mi to Google nainstaloval do mobilu? Uživatelé se bouří

V posledních týdnech začal Google instalovat do telefonů s Androidem novou systémovou aplikaci, která má uživatele...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Patří mezi nejkrásnější ženy světa a shání partnera. Její nároky jsou vysoké

Janaina Prazeresová je považována za jednu z nejkrásnějších žen světa. Podle magazínu Playboy je její vzhled absolutní...

Muže děsí můj svalnatý zadek, popisuje žena problémy při hledání partnera

Třiadvacetiletá influencerka Kerolay Chavesová z Brazílie, kterou na Instagramu sledují miliony lidí, shání životního...