Elektromobil EMA | foto: Archiv Technického muzea v Brně

Lidem se nechce dělit o auto už půl století. Opakovaně to ověřují ve Francii

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Jedno auto, které používá víc lidí? Myšlenka na takzvaný carsharing je stará půl století. Testovali ji ve Francii i Nizozemsku a průkopníkem málem bylo i Československo. Všechny pokus ztroskotaly na dvou problémech – penězích a prostém faktu, že všichni obvykle chtějí jet jedním směrem.

Ten obrázek znaly na začátku sedmdesátých let prakticky všechny světové metropole: přecpané silnice, centra měst ucpaná parkujícími auty, všudypřítomný smog. A do toho ropná krize. Přitom ve většině aut sedí jen jeden člověk. A reálně auto potřebuje zlomek času z celého dne. Tak proč auta nesdílet? Průkopníky jsou jihofrancouzské Montpellier a nizozemská metropole Amsterdam.

Jako první se do experimentu pouští v Montpellier. Oficiálně je sice za první případ carsharingu považováno sdílení aut jistým bytovým družstvem v Zürichu v roce 1948, opravdu veřejným systémem je až ten francouzský: za mohutných státních subvencí tamní organizátor nakupuje desítky rodinných sedanů Simca 1000 a dává je všanc abonentům prvního carsharingu na světě.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se

Elektromobil