- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Elektromobil EMA | foto: Archiv Technického muzea v Brně
Celý článek jen pro členy
Chcete číst prémiové texty bez omezení?
Ten obrázek znaly na začátku sedmdesátých let prakticky všechny světové metropole: přecpané silnice, centra měst ucpaná parkujícími auty, všudypřítomný smog. A do toho ropná krize. Přitom ve většině aut sedí jen jeden člověk. A reálně auto potřebuje zlomek času z celého dne. Tak proč auta nesdílet? Průkopníky jsou jihofrancouzské Montpellier a nizozemská metropole Amsterdam.
Jako první se do experimentu pouští v Montpellier. Oficiálně je sice za první případ carsharingu považováno sdílení aut jistým bytovým družstvem v Zürichu v roce 1948, opravdu veřejným systémem je až ten francouzský: za mohutných státních subvencí tamní organizátor nakupuje desítky rodinných sedanů Simca 1000 a dává je všanc abonentům prvního carsharingu na světě.
Připojte se ještě dnes a získejte: