Jubilejní 20. ročník veteránské setinové rallye Sachsen Classic zajel i do Česka. Vzácné kupé Škoda MBX dojelo na skvělém pátém místě.
Za volantem temně rudé škodovky byl Michael Oeljeklaus, který v září odchází po deseti letech na pozici člena představenstva Škody Auto odpovědného za výrobu na odpočinek. Sachsen Classic 2023 si náramně užil, po druhém soutěžním dni měl na dohled třetí místo. Nakonec skončila posádka, kterou Oeljeklaus vytvořil s renomovaným navigátorem opravdových rychlých i „pomalých“ setinových rally pro radost Peterem Goebelem, na celkově pátém místě a o dost blíž čtvrté než šesté příčce. Před nimi dojely sehrané posádky, které lze označit za profesionály. Vítězství dobylo stejně jako loni kultovní BMW M3.
Ze sedmi posádek, které reprezentovaly na saské rally, zaznamenala ještě cenný dílčí úspěch Škoda Rapid z roku 1988, která s dalším členem představenstva mladoboleslavské automobilky Karstenem Schnakem zvítězila v jedné z rychlostních zkoušek. Tajný test, který bývá v průběhu soutěže naplánovaný tak, aby posádky překvapil a nemohly se na něj tedy nijak výrazněji připravit, projelo červené kupé nejlépe z celého startovního pole s odchylkou 0:01 sekundy, úkolem bylo projet 15metrový úsek trati za 10 sekund.
Veteránská soutěž Sachsen Classic patří k tzv. setinovým rallye. O úspěchu nerozhoduje rychlost jízdy, ale její pravidelnost a přesnost. Jak se setinové soutěže jezdí čtěte zde.
Třídenní rally oblastí Krušných hor (Víte, proč se jmenují „Krušné“? Od slova „krušit“ – těžit.) odstartovala o poledni 17. srpna z německého Cvikova, přes 180 posádek mělo do cíle v Drážďanech po více než 500 kilometrech dorazit sobotu 19. srpna. Šachovnicový prapor nakonec odmával 162 aut, které dojely.
Každý den byl rozdělen na několik etap, ve kterých se jelo podle šipkového itineráře, v rámci každé se jely speciální testy s tradičními úkoly: projet s co nejmenší odchylku daný úsek, nejkratší test měl padesát metrů, nejdelší 1,7 kilometru. Za každou setinu sekundy odchylky je trestný bod.
Už druhým rokem mají posádky na „Sachsenu“ nařízeno jezdit výhradně s mechanickými stopkami – obsluha třech najednou je úkol pro chobotnici kříženou s Nobelistou. Digitální technika, tablety, aplikace, elektronické tripmastery jsou zakázané.
Na programu byly tradiční speciality saské rally – speciální test na Sachsenringu, který automobilové muzeum, jež se na trať závodu vydalo, obkroužilo pětkrát. Nesmělo chybět šplhání na „prudkou zeď“ (Steile Wand) v Meerane. Šílený test do prudkého stoupáku po dlažebních kostkách byl jako vždycky naplánovaný jako speciální zkouška, při níž se veterány drápaly na přesný čas, spojky a nervy účastníků dostaly zabrat. Publikum se bavilo, závodníci a jejich stroje se v pětatřicetistupňových hicech zapotili.
Jedním z nejparádnějších úseků pak byl sobotní přejezd českého území přes Hřensko a Krásnou Lípu.
Veteránský boj o setiny a metry. Muzeum na kolech profrčelo Krušné hory |
Kupátka a kabriolety Škody
Škody 1101 „Tudor“ v provedení kabriolet a roadster, oba vyrobené v roce 1948, patřily k těm starším na startu. Úplně nejletitějšími vozy bylo nádherné kupé značky Wanderer z muzea Audi, vůz z roku 1933 celé startovní pole zahajoval. A dojel až do cíle. Stejně jako překrásná Alfa Romeo 6C ze stejného roku.
Jedno ze tří vyrobených náderných aerodynamických kupé Wanderer W 22
Muzeum Škody reprezentovalo celkem sedm aut: kromě MBXa (ročník 1969) ještě letní sexbomba Felicia (1961), Škoda 440 „Spartak“ připomněla, jak v roce 1957 vypadalo soutěžní provedení základního modelu tehdejší nabídky. Novou éru vozů Škoda s motorem v zádi zastupovala dvě kupé: legendární Škoda 110 R (1971) v tradiční pískové barvě a o 17 let mladší Škoda Rapid 135. Mimo soutěž jela ještě zelená fešácká Škoda 120 GLS.
Skvělá akce, které až na dva prudké slejváky přálo počasí, dlouholeté účastníky opět bavila. Gentlemanská rally, při které se nejede vůbec tak pomalu, jak to na první pohled vypadá (jede se v provozu, většinou po vedlejší silnicích, kde je i v moderním autě často těžké jet průměrnou padesátkou), se těšila menšímu zájmu publika než v uplynulých letech.
Podle hlasů ze zákulisí přeje veteránské akci stále méně samospráv obcí a měst, přes které rally projíždí. Davy, které vítaly na náměstích automobilové dědečky, jsou minulostí, setinová rally tentokrát projížděla spíše okraji obcí po vedlejších cestách, často po pentličkách obslužných komunikací. Holt, automobilismus je dnes v defenzivě a platí to už i o veteránech, které bývaly vždy milým zpestřením provozu. A automobilové muzeum v ceně stovek milionů, které se na „Sachsen“ tradičně sjíždí, je přehlídkou opravdových perel, podívejte se do naší supergalerie.