Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na plný plyn Českem. Se Škodou 120 GLS jsme bojovali o setiny a centimetry

„Je z Vrchlabí, nebo z Kvasin?“ ptá se partička pánů, kteří se na naši zelenou stodvacítku vrhnou hned po dojetí do cíle. V depu veteránské rally 7 Castles Trial číhají snad jen na naše GLS.
Škoda 120 GLS na sedmém ročníku setinové rally veteránů a youngtimerů 7 Castles...

Škoda 120 GLS na sedmém ročníku setinové rally veteránů a youngtimerů 7 Castles Trial | foto: Škoda Auto

Zkušeným hmatem sáhne před spolujezdcem pod přístrojovku, aby odjistil kapotu. „Starší se otevíraly jinak než novější,“ okomentuje. „Tahle je z Vrchlabí, z Kvasin jsou ty nad padesát tisíc,“ poučí mě po pohledu na VIN.

Pak pochválí stav. „Máte ji hezky udělanou.“ „Není renovovaná, je to původní stav,“ namítnu. „Ale předek nový je,“ nedá se. „Tahle kapota se dělala až po roce 1983,“ a ukazuje na podélné výztuhy zespodu. „Ty starší je měly do kříže. Stejně jako čelo, to je taky nové, pozná se to podle počtu průduchů.“ Milovníků a opravdových znalců starých škodovek jsou v Česku spousty. Tato partička prý sbírá „vinka“, registrační čísla „géelesek“. To byla vlajková loď škodovácké řady 742. Nejnašňořenější, nejvíc zářila chromem, výbavou a měla silnější motor. Prostě „brko“ (tak se tehdy parádním bourákům říkalo), o kterém se v nocích před Mototechnou snilo.

Škoda 120 GLS

Kolem sedmi hradů

Na veteránské setinové rally kolem sedmi hradů od pražské Ruzyně západní cestou k Litoměřicím na severu Čech a zpátky naše zelené GLS, vypůjčené z depozitáře muzea Škody, šlapalo jako hodinky. Auto s nájezdem něco přes 60 tisíc kilometrů fungovalo bez zaškytání. Motor startoval na první vrknutí, ani nebyl třeba v teplém dni sytič. Nejvíc se mu líbilo mezi dvěma a třemi tisíci otáčkami. Jen rozjezdy byly trochu kostrbaté – klapka v karburátoru měla trochu vůli, kterou muselo lanko, jež ji ovládá, „vymezit“; pod plynem už bylo všechno v pořádku. To byla jediná nedokonalost, na kterou si musel řidič zvyknout.

I nechvalně proslulá monstrózní chladicí soustava se skoro 12 litry fridexu fungovala v teplém jarním dni bez zaváhání. Řízení i řazení vyžaduje soustředění, jak bylo v sedmdesátých letech u aut obvyklé. Na to, že by řidič z nedostatku podnětů začal po svíčkové k obědu na sluníčku za volantem klimbat, není ani pomyšlení. A chce to i trochu zkušeností, to si pak na výjezdu ze zatáčky i jen tak pro radost pohodíte zadkem.

Na „stodvacítky“ mnozí nadávají, jenže ti, kdo na ně rádi vzpomenou, vědí, že když byl vůz v dobrém stavu, jízda uměla dát opravdovou radost. Specifická architektura s motorem na zadní hnané nápravě jí totiž dává fenomenální jízdní chování. V zatáčkách umí držet krok s mnohem silnějšími a modernějšími předokolkami – když řidič cítí, jak se auto chová a umí pracovat s přenášením hmoty, je v nich neuvěřitelně rychlý; pravda, na rovině pak pětapadesát koní rychle ztratí dech. My se odvážili někam ke sto dvaceti, ale podle papírů prý má „géeleso“ umět sto padesát.

Kabina „stodvácy“ je notoricky známá. Mechanické budíky mají své kouzlo, stejně jako subtilní všechno, i sloupky, díky kterým skvěle vidíte ven. Všechno je tenkostěnné, ale materiály působí takovým uklidňujícím staromilským způsobem. Koženka na dveřích je klasika, plyšové cosi na sedačkách připomene sedačku v babiččině obýváku. Do výklopného kastlíku zapadlo nachlup vše, co navigátor potřeboval, řidičovy propriety zabraly kapsu v příplatkovém panelu na rádio.

Hejno škodovek na setinové rally veteránů a youngtimerů 7 Castles Trial vede Škoda 1101 Roadster.

Praporčíci na zadních sedadlech naší zelené závodní stodvacítky oceňovali, že muzeální auto nemá pásy, takže nejsou nehybně přišpendlení do sedaček, koukají se z okýnek, semtam si kleknou a zadním oknem dělají opičky na ostatní řidiče. Cesta pak ubíhá o to veseleji.

A jak to celé dopadlo? „Naše“ vrchlabská škodovka, která plně obsazená profrčela 240 kilometrů setinové rally středočeským a ústeckým krajem překonala všechny nástrahy testů přesnosti, našla všechna stanoviště s kontrolními razítky, nezaskočily jí tajné testy pravidelnosti a dojela na celkovém jedenáctém místě ze sedmdesáti startujících; to je myslím naše redakční nejlepší umístění. V extra hodnocené kategorii škodovek jsme na 7 Castles Trial dojeli třetí a byli nejlepší z týmu vypraveného továrním muzeem.

Setinová rally

Jak se to jezdi

V setinové rally nejde o absolutní rychlost, ale o přesnost jízdy. Úkolem je třeba ujet 30 metrů za 10 sekund, každá setina odchylky znamená trestné body. Spolujezdec má tedy stále po ruce stopky, kterými odměřuje čas a odpočítává jej řidiči při průjezdu měřeným úsekem.

Pořadatelé používají dva druhy měření: průjezd fotobuňkou, nebo přejetí značky na vozovce v podobě hadice se spínačem natažené přes cestu. V prvním případě musí spolujezdec obsluhující stopky a odpočítávající čas odhadnout, kdy auto projelo startem. Řidič zas musí mít auto „v oku“ pro přesný průjezd cílem“. „Hadice“ je oblíbenější, řidič na kolo většinou vidí a přejezd dokáže lépe načasovat.

Nejde o výkon auta. Jde o sehranost posádky a také o to, jak přesně dokáže šofér ovládat auto. Šanci na vítězství má i to nejpomalejší auto ze startovního pole.

Do výbavy navigátora patří kromě šipkového itineráře také stopky, aspoň dvoje, někdy se hodí třetí. K tomu jedny do zálohy. Jezdí se s digitálními, zvláštní kategorii mají ti, kdo chtějí jet podle klasických mechanických stopek. Pak spousta propisek, které se rády v autě zakutálejí, papíry na poznámky a dobrou náladu. Kdo to myslí se závoděním vážně, nebo si chce usnadnit život, může si pořídit do tabletu speciální „odpočítavací“ aplikaci.

Neohrnujte nos, je to neskutečná zábava, zážitek a adrenalin. Kdo nezkusil, nepochopí. A fakt to není žádné šnečí courání

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Putinovi ukázali elektrickou ladu a tajný prototyp, pojmenovali ho po tanku

Ruský prezident Vladimir Putin navštívil automobilku AvtoVAZ v Togliati, kde se vyrábějí vozy značky Lada. Ukázali mu chystané novinky a prototypy. Ruský diktátor také pohovořil s pracovníky státního...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

8. února 2025

Seat hrozí propouštěním kvůli clům na elektro z Číny, zabrzdí Cupru Tavascan

„Pracovní místa ve španělské automobilce Seat budou v ohrožení, pokud Evropská unie do konce příštího měsíce nesníží cla na dovoz elektromobilů z Číny,“ prohlásil šéf Seatu Wayne Griffiths. Seat,...

8. února 2025

V Paříži otevřeli automobilové lahůdkářství. Výstava Rétromobile uctívá bohyni

V Paříži odstartoval další ročník jednoho z nejvýznamnějších světových veletrhů klasických automobilů Rétromobile. Až do neděle 9. února se koná na výstavišti Expo Porte de Versailles, ale auta...

7. února 2025

Zemětřesení ve vedení Porsche. Kandidáty do vedení hledají i ve Škodě

Dozorčí rada Porsche se odhodlala k ráznému kroku. Zahájila jednání o ukončení smluv finančního ředitele Lutze Meschkeho a manažera prodeje Detleva von Platena, kteří patřili k velkým zastáncům...

7. února 2025

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Byl to s tebou strašně krásnej kus života, Třeštík poděkoval Decastelo

Tomáš Třeštík (46) a Eva Decastelo (46) se rozešli. Fotograf na sociálních sítích poděkoval moderátorce a herečce za...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...