Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nehoda ve starém autě? Téměř jistá smrt

  12:32
Zlínský kraj má po Praze druhý nejmladší vozový park, ale statistiky dopravních nehod jsou neúprosné. Přes 80 procent smrtelných havárií se stalo v autech starších deseti let.

Řidiči ve starých vozech častěji umírají při dopravních nehodách. (Ilustrační snímek) | foto: Policie ČR

Byl prosinec 2012 a na cestách v kraji to hodně klouzalo. Nedaleko Chropyně projížděl postarší Fiat Bravo se dvěma pasažérkami. Třiačtyřicetiletá řidička nezvládla řízení a čelně narazila do stojícího nákladního auta. Její osmnáctiletá dcera, která seděla na místě spolujezdce, zemřela.

Jde o ukázku jedné z nehod, která by nemusela skončit tragicky. Za jediné podmínky: kdyby lidé neseděli ve starší ojetině, v tomto případě vyrobené v roce 1996.

Počet smrtelných nehod v kraji

Rok                             Počet

2001                                 56

2002                                 73

2003                                 59

2004                                 62

2005                                 61

2006                                 35

2007                                 57

2008                                 45

2009                                 43

2010                                 40

2011                                 38

2012                                 32

Pramen: Krajská policie Zlínský kraj

"Jsem si stoprocentně jistý tím, že následky by byly jiné, kdyby šlo o novější, a tudíž i lépe vybavené vozidlo, které má airbagy a další bezpečnostní prvky," je přesvědčen Michal Jánský, vedoucí odboru služby dopravní policie v kraji.

Z jeho strany nejde o rčení o "generálovi, který je po bitvě chytrý". Jánský dlouhodobě upozorňuje, že lidé stáří vozu podceňují. Přitom jde o naprosto zásadní věc, která rozhoduje o životu a smrti.

Stačí, když zalistuje v policejních statistikách a zaměří se u tragických nehod na rok výroby aut. Ukazuje se, že více než 80 procent vozidel, ve kterých umírali lidé, mělo rok výroby nejméně deset let starý.

"Kdyby byly novější, následky nemusely být tragické. Tuto věc není dobré brát na lehkou váhu," zdůraznil Jánský.

Pověst "auta smrti" měla dříve Škoda Favorit

Novější vozy jsou mnohem bezpečnější z více důvodů: mají několik airbagů i různé deformační zóny. Navíc po deseti letech zeslabuje konstrukce auta, byť nemusí být napadená rzí. Často se pak stává, že se při nehodě vůz rozpůlí.

Pověst "auta smrti" měla dlouho Škoda Favorit, která se ale pomalu vytrácí z cest a její pozici zaujímá Felicia, jež už je o trochu bezpečnější. Mnoho lidí v posledních dvou letech ve Zlínském kraji zemřelo právě v těchto dvou typech.

Například 25letý mladík ve Favoritu z roku 1993 na cestě mezi Střílkami a Koryčany dostal smyk, vjel do protisměru a pak do příkopu. Auto udělalo salto, mladý řidič zahynul.

"Kdyby ve voze byly alespoň airbagy, tak by velmi pravděpodobně přežil," soudí Jánský. "A dost možná by se ani nedostal do takových potíží. Nová auta mají lepší jízdní vlastnosti," připomněl.

To samé platí pro tragickou nehodu řidiče, který v Peugeotu 309 z roku 1987 boural na úplně rovném úseku. Jánský upozornil i na to, že novější auta jsou šetrnější vůči chodcům. Už proto, že mají kratší brzdnou dráhu.

Průměrné stáří auta ve Zlínském kraji je 13,5 roku. To se může zdát hodně, ale po Praze jde o druhé nejnižší číslo v celé zemi a je i pod celorepublikových průměrem.

Takže ve srovnání se zbytkem republiky zdejší lidé na nových autech i kvůli svému bezpečí zase tolik nešetří.

"Může to tak být," připustil zlínský prodejce automobilů Ladislav Samohýl. "Ze zkušenosti mohu říct, že minimálně šedesát procent zákazníků po nehodě nechce opravené auto, ale úplně nové. I když je to pro ně větší investice, novému vozu víc věří a cítí se v něm lépe," upřesnil Samohýl.

I podle něj jsou bezpečnostní prvky v každém dalším modelu vozu propracovanější. "Technologie udělala za posledních deset let obrovský pokrok. Proto bychom uvítali, kdyby nových aut jezdilo po silnicích ještě více," přeje si Jánský.

Vozový park mládne ve městech

Nový vůz si ale zdaleka nemůže dovolit každý. Platy ve Zlínském kraji jsou totiž třetí nejnižší v zemi, loni tady brali lidé v průměru jen 22 tisíc korun. Přičemž v Praze to bylo o deset tisíc víc.

"Vozový park mládne především ve větších městech. Na vesnicích, kde se tolik nejezdí a žije tam hodně důchodců, zůstávají starší vozidla," popsal Jánský.

Pokud lidé nemají na nové auto, měli by v tom starém jezdit velmi opatrně. To se týká především dodržování nejvyšší povolené rychlosti a používání bezpečnostních pásů.

Pozitivní ale je, že počty tragických nehod v kraji pořád klesají. V roce 2002 se jich stalo 73, loni 32.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...