Řidiči budou zbyteční: auto samo zabrzdí a pojede, kam bude chtít

aktualizováno 
Stárnoucí Japonsko si stěžuje na to, že stále větší podíl na dopravních nehodách mají starší lidé, kteří proto stále častěji váhají usednout za volant. Japonští inženýři se tento problém nyní snaží vyřešit technickou cestou.
Auta už brzy poznají, jestli jejich řidič není unavený nebo opilý - Ilustrační foto

Auta už brzy poznají, jestli jejich řidič není unavený nebo opilý - Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Staří lidé, ať už chodci nebo řidiči, jsou v Japonsku stále častěji oběťmi dopravních nehod.

Hodně Japonců odmítá po dovršení 65 let usedat za volant, protože se bojí, že by mohli znamenat veřejné nebezpečí. Přestávají také kupovat auta.

V roce 2006 lidé starší 65 let tvořili 21 procent japonského obyvatelstva.

13 procent z nich vlastnilo podle oficiálních údajů řidičský průkaz, ale představovali zároveň více než 40 procent osob zabitých na silnicích.

Japonští konstruktéři se nyní snaží vyvíjet technické prostředky, které by staré lidi uklidnily, naváděly je při složitějších manévrech, varovaly v případě hrozícího nebezpečí, kontrolovaly jejich fyzickou kondici, rozšířily dohlednost kolem vozidla nebo i automatizovaly řízení.

Výrobce automobilového příslušenství Denso například vyvíjí detektor, který by včas upozornil řidiče na červená světla.

"Většinu dopravních nehod zaviní lidské selhání, což vysvětluje, proč se inženýři zabývají stále více prostředky, které by dohlížely na lidi a pomáhaly jim zvyšovat bezpečnost," řekl vývojový technik Densa Takaši Kumura.

Hlavními příčinami tragédií na silnicích jsou podle výroční zprávy japonského ministerstva dopravy ztráta ostrosti vidění, zpomalené reflexy a mylné úsudky řidiče.

Automobilka Fuji Heavy Industries (značka Subaru), která je průkopníkem ve vývoji systémů pomáhajících při řízení, chce instalovat do svých příštích modelů různá zařízení, jež by napravovala chyby řidiče, zabrzdila vůz v případě hrozící kolize nebo by po vyhodnocení dráhy podle bílých pruhů nasměrovala automaticky auto na správnou cestu. To vše díky stereoskopické kameře.

Firma Omron, specialista na senzorové snímače, zase vyvinula systém, který je schopen analyzovat vizuální pozornost řidiče. Kamera napojená na softwarové zařízení trvale hlídá oči řidiče, a může tak zjistit různé problémy, jako je například ospalost nebo opilost.

Inženýři firem Hitachi a Sanyo vyvinuli prostředky, které jsou schopné zviditelnit vnější prvky, které nemůže vidět ani nejlepší řidič, jako je například auto, které na křižovatce kryje svah, nebo kolo, které se ve zpětném zrcátku kamionu ocitne v mrtvém úhlu.

Hitachi vyvinula mimo jiné automatický systém brzdění, který se zapne při nájezdu do zatáčky, a také systém, který dokáže kontrolovat výjezd auta z jízdního pruhu, přičemž bere v úvahu možnost vědomé změny směru jízdy.

Firmy Pioneer, Kenwood nebo Clarion, jež se specializují na autorádia, televize, DVD a satelitní navigační systémy, se snaží vyvinout takové multimediální přístroje, které nebudou představovat rizikový faktor odpoutávající pozornost řidiče.

"Vyvíjíme takové ovládání, které by se dalo obsluhovat intuitivně bez dívání se na přístroj," vysvětlil designér firmy Kenwood Takaši Išii.

Společnost Clarion se zase inspirovala herní konzolí Wii při výrobě autorádia a GPS, které lze ovládat pohybem jedné ruky a není třeba spouštět oči z vozovky.

K těmto technickým vymoženostem však nelze chovat přehnanou důvěru. "Tyto funkce nelze považovat za stoprocentně bezpečné, jinak by v případě nehody musel být výrobce pohnán k odpovědnosti." varoval analytik finanční skupiny Nizuho Investors Securities Acuši Kawai.

Taková zařízení mohou řidiče varovat před nebezpečím, ale v žádném případě nemohou nahradit jeho rozlišovací schopnost.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Dyson zrušil projekt elektroauta. Zvládne je každý a nedá se na nich vydělat

Známý výrobce vysavačů, vysoušečů vlasů i rukou a čističek vzduchu Dyson měl plány na vlastní elektromobil. Ty ale...

Premium

Mobil, snění, děti vzadu: čtvrtina řidičů bourá kvůli roztržitosti

Telefonování, SMS, ovládání klimatizace, denní snění nebo hádka s dětmi vzadu. To jsou jen některé příčiny, proč jsou...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky
Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky

Nemocnice v Pardubicích čelí dalšímu obvinění. Při porodu novorozence tamní personál včas neodhalil problém, který bylo možné vyřešit medikací. Dítě bude mít doživotní následky.

Najdete na iDNES.cz