Oldies party: Retropřevleky aut jsou novým hitem pro staromilce

  • 17
Designéři retro obecně nenávidí, ale publikum ho miluje. Existuje celá řada retro body kitů, které dokážou nové auto proměnit do podoby nějaké legendy dávné minulosti. Jaké jsou ty nejzajímavější?

Úcta ke stáří? Tak ta se dosud většinou týkala zejména archivního vína či letité whisky. Ale všechno je jinak. Retro je stále více v módě. Co je old, to je dnes „in“, a týká se to i aut. Mnohé automobilové legendy se připomínají i v podobě zajímavých retro body kitů.

Nejedná se však o pouhé kopírování tvarů starých aut, ale spíše jde o návrat v čase a přenesení jejich jedinečného kouzla do aut 21. století. Jejich tvůrci rádi zdůrazňují, že je to kombinace výkonu, bezpečnosti a spolehlivosti dneška se vzhledem a nostalgií včerejška. Mnohdy je to poměrně velká výzva, neboť původní předlohy měly mnohdy velmi odlišné proporce. Velice oblíbené jsou tyto vzhledové úpravy zejména v Japonsku. Jedná se hlavně o modifikace předních, popřípadě zadních partií, ale existují i větší a nákladnější přestavby. Navrhne někdo i nějaký retro body kit pro škodovky?

První verze modelu Mitsuoka Viewt z roku 1993 na bázi Nissanu Micra

Retro „kabát“ pro citroëny

Pozornost v poslední době vzbudily zejména stylové retro body kity evokující vzhled legendárních citroënů. Vše má na „svědomí“ designér David Obendorfer a Fabrizio Caselani z italské karosárny Caselani sídlící u města Cremona. Poprvé o sobě dali vědět v roce 2017 sklolaminátovým retro body kitem karoserie pro Citroën Jumper ve stylu legendárního modelu H, který se vyráběl v letech 1948 až 1981 a dnes je oblíbeným základem pro foodtrucky.

V roce 2020 následovala stavebnice Type HG pro modely Space Tourer a Jumpy. Existuje pro všechny délky karoserie i dostupné karosářské varianty v osobní i užitkové verzi. Pasuje samozřejmě i na paralelní modely od sesterského Peugeotu či vozy vyráběné pro Toyotu. Přestavba je licencovaná Citroënem a všechny díly jsou lisovány z plastů vyztužených skelnými vlákny. Ceny typu HG se pohybují od 420 tisíc korun bez daně, v případě samotné kabiny se pak jedná o 235 tisíc korun bez DPH.

Kachna z vlnitého plechu opět ožila

Od letošního roku nabízí karosárna Caselani i retro přestavbu pro Citroën Berlingo a ë-Berlingo, a to do podoby evokující model 2CV Fourgonnette, což byla užitková verze slavné „kachny“. Tvář 2CV dává Berlingu nová maska chladiče, nový spodní přední nárazník a nové blatníky. Zatímco nárazník 2CV byl pochromován, nyní je lakován bílou barvou, aby kontrastoval s karoserií. Kapota ve tvaru V svými podélnými pruhy přebírá vizáž předlohy, která byla z vlnitého plechu. Kulaté světlomety jsou oddělené od kapoty a integrované do blatníků.

Další panely v nezaměnitelném vzhledu vlnitého plechu jsou na bocích. Zatímco dříve bylo toto řešení zvoleno pro zvýšení stability konstrukce, dnes je to již jen pastva pro oči. Další poctou užitkové verzi modelu 2CV Fourgonnette jsou nahoře a dole zaoblená svislá okna v zadních dveřích. Celkový retro vzhled podtrhují i různé chromované akcenty na karoserii a výrazné chromované kryty kol. Buď si zákazník koupí již upravené nové auto, nebo si nechá přestavět vlastní. Tato konverze přijde na přibližně 400 tisíc korun bez daně.

Od letošního roku Caselani prodává i retro přestavbu pro Citroën Berlingo a ë-Berlingo do podoby evokující model 2CV Fourgonnette, což byla užitková verze slavné „kachny“. Autor: Caselani

Babiččino oblečení zpět vnučce

Alfa Romeo Giulia ErreErre Fuoriserie vzkřísil kouzlo sedanu Alfy Romeo Giulia Quadrifoglio Tipo 105 ze 60. let.

Zatímco originál vznikl v 501 exemplářích, moderní obdoby se dočká jen 99 zájemců.

Nový turínský startup ErreErre Fuoriserie se rozhodl vzkřísit kouzlo sedanu Alfy Romeo Giulia Quadrifoglio Tipo 105, která vznikla v rozpětí let 1963 až 1964. „Naším nápadem bylo vrátit babiččino oblečení zpět vnučce,“ vysvětluje designér Fabrizio Rossini, a tak zachovat veškerou aktivní a pasivní bezpečnostní výbavu Alfy Romeo Giulia Quadrifoglio, ale také motor V6 2.9 Biturbo se sportovním výfukem, manuální převodovku a pohon zadních kol.

Nová karoserie z uhlíkových vláken, jejíž návrh si vyžádal 5 tisíc hodin práce, pomohla snížit hmotnost auta o 200 kg. Zatímco originál vznikl v 501 exemplářích, moderní obdoby se dočká jen 99 zájemců, kteří si k autu za 2,3 milionu korun ještě připlatí za přestavbu 4,6 až 5,7 milionu Kč, samozřejmě plus DPH. Za výslednou cenu by tedy šlo pořídit nějaký supersport. Na druhé straně toto je ještě větší exot.

Mitsuoka Viewt – z minihatchbacku barokní jaguar

Jedním z prvních, kdo začal „přebalovat“ nová auta do starých „šatů“, je japonská firma Mitsuoka. Od roku 1996 se dokonce oficiálně jedná o nejmenší japonskou automobilku. V průběhu let představila celou řadu „ostařených“ aut. Legendární je zejména v roce 1993 poprvé představený model Viewt, přestavba malého hatchbacku Nissan Micra do podoby sedanu Jaguar Mk II z roku 1963. Tohoto neobvyklého spojení japonského miniauta a vizáže barokního britského sedanu vzniklo během jednotlivých generací několik verzí.

Nejzdařilejší je nejspíš ta původní z 90. let. V případě čtvrté generace přišla změna, když Mitsuoka přehodila výhybku a nová verze vznikla na základě Toyoty Yaris a nese označení Viewt Story.

Velkým hitem značky Mitsuoka se v poslední době stal model Mitsuoka Buddy, „převlečená“ Toyota RAV4 za Chevrolet K5 Blazer. Dalším již legendárním výtvorem od Mitsuoky byl roadster Rock Star na bázi Mazdy MX-5 s designem Chevroletu Corvette C2.

Mitsuoka Buddy, „převlečená“ Toyota RAV4 za Chevrolet K5 Blazer se stala velkým hitem. Autor: Mitsuoka

Alpine Style – na vlně 80. let

Další japonskou tuningovou firmou, která se věnuje retro úpravami aut, je Alpine Style. Jejími nejnovějšími počiny jsou modely Carica a Havana. V prvním případě se jedná o modifikovanou Toyotu Hiace minulé generace, která je stále ve výrobě. Ta dostala hranatou chromovou masku s dvěma páry obdélníkových světlometů, dále rovněž dvoubarevné lakování karoserie, a chromovaná zpětná zrcátka, nárazníky a oldschoolová kola.

Druhý model Alpine Style Havana vychází z Toyoty Raize a podobně jako Mitsuoka Buddy evokuje Chevrolet Blazer z 80. let. Nová je nejen maska se světlomety, ale i kapota, nárazníky a blatníky, a to včetně těch zadních. Úpravou prošlo rovněž zadní víko a koncová světla. Vše dokreslují výrazná chromovaná kola.

Alpine Style Havana vychází z Toyoty Raize a podobně jako Mitsuoka Buddy evokuje Chevrolet Blazer z 80. let.

Alpine Style Carica je modifikovaná Toyota Hiace minulé generace.

Suzuki Jimny mnohokrát jinak

Oblíbeným cílem úprav je v Japonsku Suzuki Jimny. Nejnovějším počinem pro tento malý teréňáček je body kit ve stylu Jeepu Cherokee XJ od společnosti Marvelous. Pravidelně se Jimny bere do „parády“ tuningová firma DAMD (Dream Automotive Design and Development). Ta aktuálně nabízí tři různé modifikace s označeními Advance, Traditional a Aventura.

DAMD Little G je laděný do podoby Mercedesu třidy G.
DAMD Little G je laděný do podoby Mercedesu třidy G.

DAMD Little G je laděný do podoby Mercedesu třidy G.

DAMD Little svojí přídí evokuje styl Land Roveru Defender.

Všechny tyto body kity odrážejí design různých variant ikonického Mercedesu třídy G. Již v minulosti DAMD představilo toto provedení jako Little G. Další konverze pro změnu evokuje Land Rover Defender a jmenuje se Little D. Nechybí však ani varianta evokující původní Ford Bronco. Společnost DAMD také upravuje kei car, jako je Suzuki Hustler Carabina do podoby klasických vojenských amerických jeepů. V provedení Little D lze pořídit i Suzuki Every van.

FlexDream – Retro na cestách

Dalším variantou je provedení Toyoty Hiace se sníženým podvozkem nebo různá dvoubarevná lakování v retro stylu.

Retro úprava Toyoty Hiace od japonské firmy FlexDream.

Japonská firma FlexDream nabízí retro úpravy Toyoty Hiace. Přídi dominují kulaté světlomety (halogenové nebo LED žárovky) se samostatnými směrovými světly v černém plastovém krytu. Ty jsou kombinovány s novou mřížkou chladiče s nápisem Toyota namísto běžného znaku a novým voštinovým vzorem. Bližší pohled odhalí, že Hiace si zachovává sériový nelakovaný plastový nárazník a také zbytek panelů karoserie.

Tím však možnosti úprav exteriéru nekončí. Kromě osobní verze se v podobné retro úpravě nabízí i kempovací provedení se stanem na střeše a markýzou. Asi nejzajímavější je žlutá dodávka s polepy s dřevěným dekorem, které má auto i na palubní desce a podobně je řešené i koženkové čalounění. Dalšími variantami jsou například šedě lakovaná dodávka se sníženým podvozkem nebo různá dvoubarevná lakování v retro stylu.

Hurtan – Miata k narozeninám

Španělská karosárna Hurtan loni u příležitosti 30 let od svého založení představila speciální šestikusovou edici roadsteru Grand Albaycín (název historické čtvrti v Granadě) na bázi Mazdy MX-5 (Miata). Kombinuje osvědčené základy s karoserií s retro příchutí a přečalouněnou kabinou. 30th Anniversary Edition navazuje na běžný model, který byl představen v roce 2021. Karoserii, která byla inspirována vozy z 50. a 60. let, charakterizují vyboulené blatníky, oldschoolová mřížka chladiče a kulatá LED světla. Celek je velmi nápadný, ale proporce z některých úhlů působí poněkud zvláštně.

JDM v USA – Zničte to auto!

Subaru Sambar z roku 1996, upravený firmou JDM prostřednictvím stavebnice do...
Subaru Sambar z roku 1996, upravený firmou JDM prostřednictvím stavebnice do...

Subaru Sambar z roku 1996, upravený firmou JDM prostřednictvím stavebnice do podoby legendárního busíku Volkswagenu T1, vzbudil v USA pozdvižení.

Kuriózní situace nastala nedávno v USA, kam si chtěl jeden nadšenec přivézt z Japonska své oblíbené auto. Jednalo se o kei car Subaru Sambar z roku 1996 upravený firmou JDM prostřednictvím stavebnice do podoby legendárního busíku Volkswagenu T1. Ten neušel pozornosti americké celní správy, která kontaktovala pobočku Volkswagenu, ta ho považovala za plagiátorství a celní úřad nechal auto zlikvidovat.

Jedinou skutečnou změnou na dodávce přitom byl jiný přední panel. Zbytek je přelakovaný a přečalouněný. Následně Volkswagen of America poslal majiteli vozu dopis, ve kterém uvedl, že by veřejnost mohla být uvedena v omyl. Jestli to nebyli stejní chytrolíni, kteří před dvěma lety vymysleli nepovedený apríl s přejmenováním Volkswagenu na Voltswagen?