Úterý 6. června 2023, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 6. června 2023 Norbert

Rodinná ikona je zpátky. Renault Espace poprvé jako SUV, dojezd má 1 100 km

Jedno z nejslavnějších empévéček světa, v Evropě zakladatel této donedávna populární kategorie, se dočkalo šesté generace. Ještě to není čistý elektromobil, ale hybrid se spalovacím motorem a elektrickou výpomocí. Pod kapotou je sice jen dvanáctistovka, ale zaplaťpánbůh aspoň za to.

Byl to nezapomenutelný zážitek, srovnatelný se setkáním s mimozemšťanem, když jsem v zimě prvního celého svobodného roku 1990 nasedl do Renaultu Espace. Co na tom, že jako stopař, vykulený z možnosti vyrazit do západního světa. Ředitel muzea v Dornbirnu u švýcarských hranic mě nabral u Linze a já se nechal odvézt až tam, necelých 500 kilometrů. Bylo mi jedno, kam jedu, hlavně když jsem mohl celou bytostí nasávat vůni toho neuvěřitelného auta, studovat futuristickou palubní desku, sedadla s výrazným bočním vedením, poslouchat tichounký a svižný více než dvoulitrový diesel.

Vždyť dosud jsem se doma svezl pouze v beznadějně zastaralé dýchavičné Škodě 1203, Espace v Československu téměř nikdo neznal. Byla to láska na první pohled, a i když jsem auto téhle první generace nikdy nevlastnil, vždycky mě nové Espacy zajímaly, pár jsem jich taky vystřídal.

Shání se ojetý bus pro rodinu. Renault Espace je třeba dobře prověřit

Nikdy to nebývala levná auta, vždy ovšem skvěle vybavená, prostě vlajkové lodi francouzské automobilky, nic lepšího Renault nenabízel. A obrovská, prostorná, skoro autobusová. Tedy až do páté generace – v roce 2015 se Espace zmenšil, stal se z něj už tehdy kříženec, crossover s mnohem nižší kabinou, než bývalo zvykem; švihák lázeňský.

Teď proměna vygradovala: nový šestý Espace ročníku 2023 je SUV, vlastně zvětšený model Austral, na jeho prodloužené platformě. Tu ostatně sdílí s dalšími vozy aliance – Nissanem X-Trail či vozem Mitsubishi Outlander. Při pohledu zboku, alespoň na fotkách, docela připomíná Seat Tarraco nebo Škodu Kodiaq; tak jsou si dnes všechna SUV podobná. Má také slušnou světlou výšku 18 cm a devatenácti nebo dvacetipalcová kola v závislosti na verzi. O možnosti pohonu 4×4, alespoň do budoucna, výrobce zatím mlčí; v dnešní době to už ale není velký problém, stačí na zadní nápravu instalovat další pomocný elektromotor; kardany jsou minulostí.

Renault Espace: z obřího praktika je frajer na velkých kolech

Hybrid s jediným motorem

Největší změna se však odehrála pod kapotou. Zapomeňte na benzinové a dieselové 1.6 či dvoulitry, o sametovém třílitrovém šestiválci čtvrté generace ani nemluvě, nyní si můžete do Espacu vybrat jakýkoli motor, pokud to bude E-Tech full hybrid 200 (označuje výkon v koních), v hlavní roli s přeplňovanou dvanáctistovkou o výkonu 96 kW. S ní spolupracují dva elektromotory – ten hlavní s výkonem 50 kW má na starosti elektrickou jízdu, napájí ho li-ion baterie (2 kWh/400 V), druhý, podstatně menší (vysokonapěťový startér-generátor), slouží ke spuštění spalovacího motoru a k řazení rychlostních stupňů.

OBRAZEM: Austral má patřit k nejdůležitějším renaultům

Výkon sestavy přenáší na kola takzvaná automatická vícerežimová převodovka, odvozená z technologií, které si Renault otestoval ve Formuli 1. Kombinuje dva převodové stupně u elektro- a čtyři u spalovacího motoru, nabízí celkem patnáct možných variant, například plně elektrický pohon, kdy kola otáčí pouze elektromotor, dynamický hybrid (spalovací motor a elektromotor společně otáčejí koly), e-drive (elektromotor otáčí koly, spalovací motor nabíjí baterii), spalovací motor (aktivní je pouze spalovací motor, který otáčí koly a/nebo dobíjí baterii) či rekuperaci (kola pohánějí elektromotor, který nabíjí baterii).

Výrobce tvrdí, že díky plně elektrickému zapalování a rekuperaci, která se automaticky podle pokynů inteligentní převodovky zapne při zpomalování nebo brzdění, dokáže hybridní Espace jezdit ve městech z 80 procent v elektrickém režimu, což sníží spotřebu paliva až o 40 procent. „Získáte tak všechny výhody jízdy elektromobilem, aniž byste museli zastavovat a nabíjet,“ říká šéf Renaultu Fabrice Cambolive.

Onu spotřebu výrobce konkrétně udává ve výši pouhých 4,7 litru na 100 km – čemuž se u tak velkého auta ani nechce věřit, na druhou stranu, s hybridními renaulty poslední doby máme v tomto směru skvělé zkušenosti. Zvlášť když novinka tomu „jde naproti“ i shozením kil oproti předchůdci (-215 kg). Díky snové spotřebě by tak Espace měl zvládnout dojezd na nádrž až 1 100 km, což dorovnává nebo i překonává donedávna nejúspornější diesely. Na rozdíl od nich však neprodukuje žádné oxidy dusíku.

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Sílu rekuperace ve čtyřech stupních může řidič nastavit i sám, pomocí pádel na volantu nebo nastavením systému Multi-Sense. K tomu má k dispozici spoustu animací, zobrazujících toky energie, kapacitu baterie a podobně – vše jako v čistokrevném elektromobilu, takže si může vyhrát do sytosti; přitom ovšem nemusí trpět „dojezdovou úzkostí“ z vybité baterie.

A ještě jednu funkci, známou z elektromobilů, má nový Espace zabudovanou – takzvanou prediktivní jízdu. Což znamená, že auto podle údajů z navigace, i když není nastavený cíl, sleduje výškový profil silnice na nejbližších sedmi kilometrech, aby mohl maximalizovat využití elektrické energie. Samozřejmě, se spuštěnou navigací je systém přesnější, protože ví, kudy na nejbližší křižovatce řidič pojede.

Řídí všemi koly

Není se asi třeba nějak zvlášť rozepisovat o všech 32 asistenčních systémech, které novinka má, auta se dnes už bez udržování jízdního pruhu, prostorového snímání okolí nebo přednárazového asistenta neobejdou. Co však není úplně běžné, je u Renaultu tradičně nabízené řízení všech čtyř kol, tedy i těch na zadní víceprvkové nápravě.

Výrobce dokonce tvrdí, že systém 4Control Advanced je kvůli délce vozu „nezbytný pro zvýšení manévrovatelnosti, agility a dynamiky“. Je součástí standardní výbavy verzí Iconic a Esprit Alpine a „zvyšuje potěšení z jízdy, bezpečnost a poloměr otáčení. Chování vozu je díky vylepšené kontrole náklonu jisté a zároveň svižné při zatáčení nebo změně jízdního pruhu“. V praxi 4Control optimalizuje polohu kol na nerovných a členitých površích, při vysokých rychlostech nebo při zatáčení rychlostí vyšší než 50 km/h, systém velmi mírně natáčí zadní kola ve stejném směru jako přední kola (pouze do jednoho stupně); při nižších rychlostech natáčí zadní kola až o pět stupňů v opačném směru (u předchozích generací to bývalo 3,5 stupně). Větší úhel zkracuje poloměr otáčení vozu od obrubníku k obrubníku na 10,4 metru, jako u maličkého Renaultu Clio; bez 4Control to Espace zvládá na 11,6 metrech, což je pořádný rozdíl.

Zcela nový Espace je důležitým vozem, který potvrzuje náš posun na vyšší úroveň. Kombinuje komfort a prostornost, nabízí úsporný hybridní motor a jedinečným multimediálním zážitkem. Fabrice Cambolive, generální ředitel Renaultu

Nový Espace je dlouhý 4,72 metru, o 14 cm méně než předchozí generace – ale prostor pro cestující má delší než ona (2,48 metru po třetí řadu). To přináší i víc místa ve druhé řadě sedadel, což je vítané, současný Espace byl v tomto směru poněkud skromný; výrobce nyní uvádí prostor pro kolena až 32 cm. Sedadla se navíc dají naklápět až do úhlu 31 stupňů. Třetí řada je při objednávce k dispozici bez příplatku, před koleny zbývá 13 cm a funkce Easy Access umožňuje posunout sedadla druhé řady o 26 centimetrů směrem dopředu a sklopit opěradla dopředu; jsou také rozdělené na dvě nezávislé části (60: 40). Třetí řada sedaček se pak sklápí do podlahy.

Moderní výbava včetně obří obrazovky

Novinka je nabitá technologiemi – už základní výbava Techno zahrnuje 24" obrazovku OpenR ve tvaru písmene L, skládající se ze dvou sousedících displejů: na šířku umístěného 12,3" na přístrojové desce a výškově orientovaného 12" uprostřed konzoly. Včetně 9,3" head-up displeje zobrazuje nový Espace informace na ploše téměř 1 000 cm2, což odpovídá zhruba třem dotykovým panelům. Kromě toho už v základu dostanete elektricky ovládané páté dveře, bezdrátovou nabíječku telefonu, devatenáctipalcová kola i bezpečnostní paket včetně systému varování před mrtvým úhlem.

Espace se vyrábí v závodě v Palencii, který prošel rozsáhlou, rok a půl trvající rekonstrukcí, například k dosavadním 900 robotům přibylo 400 nových.

Objednávky nového Espace budou zahájeny na jaře 2023. Na české ceny si ještě musíme počkat, počítáme však, že zcela jistě nepodstřelí milion korun, už vzhledem k tomu, že menší Austral se prodává za 950 tisíc; spíše se budeme pohybovat někde u hranice 1,2 milionu. Pro zajímavost, když na trh přicházela před ne tak dávnými osmi lety pátá generace, stál základní model 769 tisíc korun. Na ty časy můžeme jen smutně vzpomínat...


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Co se chystá pro motoristy: autoškola na elektromobil a řidičák v mobilu

Uspávání dětí v autě? Funguje i v elektromobilech.

Evropská unie chce lepší vymahatelnost přestupků a přípravu začínajících řidičů na elektromobily....

Na světě bude letos každé páté prodané auto elektrické, odhadují energetici

Pro podporu elektromobility na amerických dálnicích existuje prostor, a...

Zhruba každé páté letos prodané auto bude v celosvětovém měřítku elektromobil. Ve svém výhledu to...

Škoda představuje své elektrické plány v přímém přenosu

Skica malého elektromobilu v podání značky Škoda

VIDEO Přímý přenos Škoda už dříve oznámila, že do konce roku 2026 plánuje představit další tři elektroauta, která...

Ojetých elektroaut přibývá, ale pozor na ně. Řada jich je bouraných

ilustrační snímek

Po několika letech, co Češi začali nakupovat ve větším počtu elektromobily, se začíná tvořit trh s...

Nabíjení trvá déle, než výrobci elektroaut tvrdí. Nejhorší je zima

Ultrarychlá nabíječka Pražské energetiky s připojeným Renault Zoe ZE50

Mráz je nejlepší děda, tvrdil náčelník Karel Němec ve hře Dobytí severního pólu. Jedni z těch, kdo...

Premiéra elektrického fordu pro Evropu. Influencerka s ním objede svět

Nový plně elektrický Ford Explorer má premiéru v březnu 2023.

VIDEO Seznamte se: toto má být budoucnost Fordu. Elektrická, jak jinak. Nové kompaktní auto pro Evropu má...

Teorie a praxe: test dojezdu elektromobilů ukázal jejich zimomřivost

Maxus Euniq6

Automobilisté se s přechodem na elektromobilitu musejí učit nové disciplíny. Vedle plánování cesty,...

  • Nejčtenější

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

Otázku, zda automobilka Tesla dokáže spolehlivě ochránit osobní údaje svých klientů, si klást už nemusíte. Nedokáže to....

A ten čudlík dělá co? Řidiči chtějí auta našlapaná technikou. A neví, co s ní

Osm z deseti řidičů nových automobilů se považuje za fandy techniky. Pochvalují si, jak jsou jejich elektronikou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

Autofotka týdne: Autová dolce vita se sympaťákem, co není auto

Itálie byla národem automobilových bohémů a fanatiků. Finito! Teď je automobilová dolce vita nové postindustriální doby...

V Berlíně testují hlukový radar, frajerům túrujícím motory postih nehrozí

Německo má první hlukový radar, jak se přístroji na měření hluku od projíždějících vozidel říká. Zprovozněn byl v...

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Bylinky a koření v kuchyni: Jak s vařením pomůže Podravka NATUR?
Bylinky a koření v kuchyni: Jak s vařením pomůže Podravka NATUR?

Podravka NATUR využívá pouze čerstvé a kvalitní suroviny, bez umělých přísad, konzervantů nebo barviv. Vyzkoušely jsme kombinaci zeleniny, koření a...

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Vláda téměř vyčerpala rozpočet. Stanjura se chystá zasáhnout co nejdřív

V květnu skončil státní rozpočet ve schodku 271,4 miliard korun, v dubnu to bylo dvě stě. Schválený rozpočet přitom za...

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...

Když ukazuju prsa, jsem šťastnější, říká pansexuální a nebinární Monáe

Herečka a zpěvačka Janelle Monáe (37) nemá s nahotou problém. Na obálce magazínu Rolling Stone pózovala nahoře bez,...

KVÍZ: Opáčko základních školních znalostí. Co si pamatujete ze zeměpisu?

Který předmět byl ve škole vaším nejoblíbenějším? Pokud to byl zeměpis, máte příležitost vyzkoušet, co si pamatujete ze...