Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Shání se ojetý bus pro rodinu. Renault Espace je třeba dobře prověřit

Prostorná ojetina až pro sedm cestujících a za dobrou cenu? Přesně takový je francouzský Renault Espace, a to i ve své předposlední generaci. Ale příznivá cena má svůj důvod a vybírat je třeba s rozumem.
Renault Espace

Renault Espace | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Velký Renault Espace je zakladatelem třídy MPV v Evropě. Už od první generace se těší značnému zájmu motoristů, kterým tradičně nabízí mimořádný vnitřní prostor a vysoký cestovní komfort. Početné rodiny mají sice i jiné možnosti, Espace je však v tomto směru zavedená značka, a proto pro mnohé představuje první a nezřídka i jedinou volbu.

Nic na tom nemění ani značně pochroumaná pověst vozidel značky Renault. Zejména spolehlivost elektroniky bývá často kritizována, ale výhrady se nevyhýbají ani některým motorům. Na druhou stranu je to vše na trhu s ojetými automobily vyváženo opravdu lákavou pořizovací cenou.

Na to přirozeně slyší mnoho motoristů, navíc ani náklady na palivo nejsou v dnešní době moderních turbodieselů vysoké. Kromě toho velká univerzálnost modelu umožňuje i jeho využití v drobném podnikání.

Renault Espace

Espace okouzlí prostorností a variabilitou interiéru.

Espace tak nachází uplatnění u rodin s početnějším potomstvem či živnostníků, kteří v něm sem tam odvezou, co potřebují. Přitom se mohou spolehnout na komfort osobního vozu namísto jízdy v rozvrzaném pick-upu nebo dodávce. Častěji se však toto MPV ocitá v typické rodinné úloze, kdy poskytuje špičkový komfort například při dlouhých jízdách na dovolenou.

Ve dvou velikostech

Předposlední generace vozu, o které je řeč, přitom vyjela už v roce 2002 na upravené podvozkové platformě modelu Laguna. Espace se vyráběl hned ve dvou verzích: kromě standardní totiž vyjela i prodloužená varianta Grand. Zatímco Espace má rozvor 2 805 mm, Grand Espace těží z rozvoru prodlouženého na 2 870 mm. Odlišná je i délka karoserie, a to 4 655 mm proti 4 855 mm.

Z toho plyne prostý fakt, že zatímco každý espace disponuje opravdu velkým vnitřním prostorem, nabídka místa pro posádku a zavazadla v prodlouženém provedení Grand Espace je doslova královská. To poznáte jak v prostoru pro cestující, tak v kufru. Při plném obsazení vozu najdete ve standardním provedení prostor pro zavazadla o objemu 290 litrů (což je velikost kufru malého auta formátu Škody Fabie), maximálně tato verze odveze náklad o objemu 2 860 litrů. Prodloužený Grand Espace zvládne v základním uspořádání zavazadla o objemu 455 litrů a jeho maximální nákladová kapacita představuje vynikajících 3 050 litrů.

Vůz byl dodáván jako pěti či sedmimístný. Jednotlivá sedadla lze přitom různě posouvat, sklápět nebo vyjímat (platí pro druhou a třetí řadu sedaček). Variabilita interiéru je doslova příkladná a to musíme ještě zmínit řadu menších odkládacích prostorů v podobě různých schránek rozesetých po interiéru. S úložnými místy tedy problém rozhodně nebude.

Futuristické tvary

Samostatnou kapitolu představuje pracoviště řidiče, které je hodně svérázné. Hluboká palubní deska působí zcela atypicky. Přístrojová kaplička v podobě širokého kšiltu je centrálně umístěna na samotném vrcholu, s čímž mohou mít někteří řidiči problém. Zejména pokud drahé polovičky rády mluví do řízení a dodržování maximální povolené rychlosti. Zde totiž má prakticky celá posádka na tachometr výhled jako z první řady kinosálu.

Renault Espace

Espace čtvrté generace se představil v roce 2002, ale přístrojovka vypadá i na dnešek velmi futuristicky.

Zbytek palubní desky pokrývají dvířka nejrůznějších přihrádek, takže i cestující na předních sedadlech mají prostoru na nejrůznější drobnosti nadbytek. Zcela atypicky je umístěno také ovládání klimatizace, které najdete na dveřích. Startování probíhá stejně jako u dalších modelů Renault namísto klasických klíčků pomocí karty a startovacího tlačítka. Právě čtečka startovacích karet patří mezi slabší články vozu a může zapříčinit nehybnost automobilu.

Ale pokud vše funguje, můžete se těšit na skutečně komfortní jízdu. Měkce naladěný podvozek z ohromného MPV žádného přeborníka ve slalomu neudělá, ale postará se o skvělé tlumení nerovností, což je vzhledem k rodinnému zaměření automobilu mnohem důležitější schopnost než rychlé zdolávání zatáček. Pokud je navíc vůz vybaven silným motorem, může na dálnici mile překvapit.

Nový Renault Espace

V aktuální generaci už Espace v podání Renaultu neznamená prostor. Ze stěhováku pro rodinu je frajer na velkých kolech a ambicemi crossoveru - více čtěte zde.

Renault Espace
Renault Espace

Základní benzinový dvoulitr o výkonu maximálně 100 kW díru do světa zrovna neudělá. Přeplňované dvoulitry jsou v tomto směru sice lepší, ale spotřebou zastíní i Otesánka. Úsporu přirozeně nelze očekávat ani od benzinového šestiválce, i když jeho výkon 177 kW je úchvatný.

Kdo chce jezdit svižně a současně za příznivých provozních nákladů, měl by hledat turbodiesel, ale určitě ne některý z těch základních.

I když výhodou agregátů 1.9 dCi je poměrně slušná spolehlivost, výkony 85 a 88 kW zrovna nenadchnou. Dvoulitry 110 a 127 kW jedou citelně lépe, jenže se někdy potýkají s potížemi s mazáním. Jednotky 2.2 dCi stejně jako šestiválce 3.0 dCi nejsou vzorem spolehlivosti. Třílitry nadchnou výkonem 120 až 133 kW a současně nečekaně nízkou spotřebou nafty, ale někdy je potkají nepříjemné závady. Řeč je například o přehřívání či nadměrné spotřebě oleje.

Renault Espace

Zkrátka vybrat vhodnou motorizaci není vůbec jednoduché. V zásadě lze říci, že je důležité zvolit vozidlo s jasnou minulostí a servisní historií. Dobré je také měnit motorový olej raději dříve, než udává výrobce, protože u turbodieselů může být právě přesluhující olej nositelem nemalých potíží.

Zapomeňte na prodloužené servisní intervaly po 30 tisících kilometrů. Ujet na jeden olej 20 tisíc kilometrů je naprostý strop. Kdo jezdí hlavně po městě, měl by měnit raději ještě dříve. Včasná výměna olejové náplně je u turbodieselů Renault klíčem k jejich životnosti. Bohužel, u ojetého vozu budete často dost těžko zjišťovat, jak byl servisován.

Renault Espace podle odborníka z bazaru

Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO

Zájemci o ojeté MPV se o Renault Espace zajímají velice často. Vůz pověstný cestovním komfortem a mimořádnou prostorností je i díky ceně na trhu s ojetými automobily opravdu zajímavou možností. Většinu motoristů navíc okouzlí i variabilitou interiéru a řadou nejrůznějších schránek na drobnosti.

Při výběru je však důležité věnovat zvýšenou pozornost elektronice. Rozhodně všemožně prověřte elektrickou výbavu. Časté jsou poruchy čidel tlaku v pneumatikách, ale i závady startovacích karet nebo jejich čteček. Vyzkoušejte tedy všechny karty dodané k vozidlu. Někdy zlobí také elektronická parkovací brzda a nezapomeňte prověřit ani funkčnost klimatizace.

U takto těžkého vozu nepřekvapí výskyt vůlí na přední nápravě, kratší životnost mají brzdové obložení i spojka. Některé automobily mají zvlněné brzdové kotouče, zde je tedy nutná jejich výměna.

Specifickou závadou tohoto modelu je zablokovaná kapota motoru, kterou pak nelze otevřít.

Na druhou stranu ceny těchto vozidel jsou často tak lákavé, že jim řada řidičů nějaké ty možné potíže odpustí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...