Pro ojetinu vyrazte teď. Mráz pomůže odhalit skryté závady

  14:30aktualizováno  14:30
Pokud zvažujete koupi ojetého auta, teple se oblečte, abyste moc nepromrzli a jděte na to. A předem zavolejte prodejci, že chcete vidět auto zmrzlé na kost, tedy na plech a plast.

Ilustrační foto | foto: AP

Vždy testujte ojetinu, kterou chcete koupit, po delším stání, nejlépe celonočním. Pozorně sledujte projevy při startování a ihned po něm a myslete i na dostatečně dlouhou zkušební jízdu do úplného prohřátí všech agregátů, radí odborník na kontrolu ojetin. Mrazivé období může při prověrce ojetiny pomoci, protože lépe odhalí poruchu motoru i další nedostatky.

Dobře poslouchejte motor

„Díky mrazu odhalíte snáze zhoršenou kompresi motoru,“ radí Aleš Zich z Auto AZ Consulting, který se zabývá prověřováním ojetých vozů před koupí. „Zásadně trváme na tom, aby byl vůz při našem příchodu na prověrku studený a ten den nestartovaný. I v letním období za plusových venkovních teplot je totiž start zcela studeného motoru silně vypovídající,“ popisuje.

MRÁZ NA KOST. V teplotách blížících se českým rekordům XC70 posádku nezradila.

Nejlépe je poslouchat projevy startujícího vozu po celonočním vymrznutí.

Benzinový motor se zhoršenou kompresí bude například déle točit startérem, než naskočí. Bude-li zhoršená komprese na jednom válci, může chvíli po nastartování motor „houpat na volnoběh“ a poté se již zklidní. „Když přijdete k autu, které již chvíli před tím pár minut ́vrčelo ́, může se vše zdát již v naprostém pořádku a skutečnost je přitom jiná,“ vysvětluje Aleš Zich.

Mráz také může ukázat na problémy se žhavicími svíčkami a vstřikovači. „S teplotami klesajícími pod bod mrazu v zimním období se pak jakákoliv počínající porucha nebo nesprávná funkce důležitých komponent může projevit naplno,“ říká odborník. U dieselových motorů spalujících naftu je studený start vzhledem k principu jejich spalování ještě výraznější prověrkou jejich kondice.

Závada řídící jednotky motoru nebo elektroniky

Závada řídící jednotky motoru nebo elektroniky

Nedávno jsme například přijeli k Volvu XC90 s předem ověřeným nájezdem 200 tisíc kilometrů s motorem D5. Tyto motory, pokud je vše v pořádku, startují naprosto snadno a i studené mají hned po nastartování klidný a plynulý chod. Zde však start trval o chvíli déle, než bývá obvyklé, a po startu vynechával jeden válec. To ještě stále může být například jednou vadnou žhavicí svíčkou v ceně cca 1,5 tisíce korun včetně výměny, což není žádný zásadní problém,“ líčí Zich. „Zde ovšem nepravidelný chod přetrvával delší dobu, což už bývá příznakem zhoršené funkce vstřikovačů nafty nebo nějaké počínající mechanické poruchy v motoru. A to už může znamenat drahé opravy v řádech desítek tisíc korun.“

Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben, je však obvykle již úkol pro odborníka. Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přece vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány.

Za studena nesmí vrzat

Další typickou věcí v zimě je zvukový projev ́načatých ́ ložisek u napínacích kladek, alternátorů a podobně. „Lehce přidřené ložisko bývá obvykle slyšet právě za studena. Jakmile se trochu prohřeje a protočí, tak často ztichne. Jedná se sice obvykle o opravy v řádech tisíců korun, ale i o těchto čekajících investicích do nově pořizované ojetiny je dobré vědět,“ komentuje Aleš Zich.

Stejně jako ložiska se může při ochlazení nebo v mrazu projevit zhoršená funkce některých pohyblivých součástí na podvozku.

„Již mnohokrát jsem zažil, že s příchodem zimy začalo při přejezdu nerovností něco vrzat, loupat a podobně. Bývá to již výraznějším opotřebením gumových uložení součástí náprav, orezlými plochami kulových čepů nebo typicky se může ozvat při otáčení koly přidřené horní uložení předních tlumičů,“ vysvětluje expert.

Dlouhá jízda

Je třeba vědět, že automobil je po studeném startu potřeba nechat při zkušební jízdě prohřát na provozní teplotu. V zimě by tedy zkušební jízda neměla být kratší než minimálně 15 km a 20 až 30 minut. Nutnost dlouhé testovací jízdy ilustruje Aleš Zich příkladem: „Pohledově i za studena pěkně funkční Mazda s benzinovým motorem nastartovala i jela bez zásadnějších výhrad. Vnímal jsem sice lehce nestandardní zvukový projev motoru, ale dalo se to ještě hodnotit jako přijatelné. Až teprve po úplném prohřátí se začalo ozývat klepání od motoru a projevila se vůle na klikovém mechanismu motoru.“

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

S Broukem je definitivně amen. Ikonou nové doby má být elektromobil

Poslední vyrobený Volkswagen Brouk

Brouk nebyl obyčejné auto, byl ikonou, sociálním fenoménem, filmovou hvězdou. Jeho kariéra se však definitivně uzavře,...

Auta Čechů od roku 1989. Je jich víc, ale stále jsou průměrně čtrnáctiletá

ilustrační snímek

Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 zvýšil na 2,5 násobek. Zatímco v polovině...

Z Prahy vyjel závod veteránů. První etapu absolvují vlakem

Retro Prague Historic Rally 2019

Z centra Prahy ve čtvrtek odpoledne slavnostně odstartoval 20. ročník Retro Prague Historic Rally, která je podle...

Najdete na iDNES.cz