Qoros

Qoros | foto: QorosMartin VoskoSME.sk

Čínská značka pro Evropu Qoros představí každý půlrok nový model

  • 21
Čínská značka Qoros otevřela svůj první autosalon na světě v Bratislavě. První model se na výbornou popasoval s crash testy. Zatím je k mání nejvyšší výbavová verze, která stojí v přepočtu přes půl milionu korun. Na novou značku a její plány odpovídala čtenářům iDNES.cz Zuzana Kubíková ze slovenského zastoupení.

Čínské automobilky se do Evropy zrovna nehrnou. Evropský zákazník je totiž hodně náročný a rozmazlený. Starý kontinent, který se nyní potýká s hlubokou krizí prodejů, je navíc pro rozvoj úplně nové a neznámé značky velmi nejisté území.

Mezi automobilkami panuje vyhrocený konkurenční boj, takže značka bez dealerského, servisního a finančního zázemí bude muset hodně zabrat a investovat, aby se prosadila. V porovnání s objemy prodávanými na čínském trhu je navíc ten evropský malý, takže ne moc zajímavý. Mnoho mimoevropských značek přiznává, že přítomnost na evropském trhu je pro ně hlavně otázkou prestiže.

Qoros otevřel svůj první autosalon na světě začátkem záři v Bratislavě. Autorizované prodejní a servisní centrum Auto Palace Panónska provozuje nizozemská distribuční společnost AutoBinck, která má pobočku i v Česku.

Pro značku Qoros je uvedení na slovenský trh testovací fází, začátek prodeje se shoduje s plným uvedením na čínský trh. Cílem pilotního programu je aktivní zapojení značky na trhu s relativně nízkým objemem prodejů, který je však stále velmi relevantní," vysvětluje Zuzana Kubíková. "Slovensko je politicky stabilní, ekonomicky vyspělé a je členem eurozóny," vysvětluje.

Na otázky čtenářů odpovídala Zuzana Kubíková ze slovenského zastoupení značky. Odpovědi čtenářům ČTĚTE ZDE

Vyvinuto pro Evropu

Jediný model Qoros 3 sedan zatím startuje na ceně 20 960 eur, tedy 545 tisíc korun . To je cena za nejvyšší verzi výbavy Elegance a pohon přeplňovaným zážehovým motorem o objemu 1,6 litru a s výkonem 115 kW (156k) splňujícím emisní normu Euro 5. Cena základní verze by měla být výrazně pod 20 tisíc eur.

"Qoros má už v tuto chvíli připravených pět modelů, které jsou postavené na modulární platformě," říká Kubíková. "Nové modely budou postupně uváděné na trh v intervalu 6 až 12 měsíců."

Qoros je značka postavená doslova na zelené louce v roce 2007 jako společný podnik izraelské investiční firmy a čínské automobilky Chery. Qoros má být prvním  čínským výrobcem automobilů, který nabídne Evropanům přijatelnou variantu k zavedeným domácím, japonským a korejským značkám. Automobilka měla s prvním modelem Qoros 3 sedan premiéru letos v březnu na autosalonu v Ženevě.

Qorosy jsou zcela nově vyvinuté a mají evropskému zákazníkovi přinést kvalitu, na kterou je zvyklý. Značka přetáhla řadu manažerů z evropských automobilek a vývoj a dodávku mnoha součástí zajišťují přední dodavatelé autoprůmyslu. Hlavním designérem značky je Němec Gert Hildebrand, bývalý šéfdesignér Mini. Komponenty dodávají Magna Steyr, TRW, Continental, Bosch nebo Microsoft. Designérská centra má Qoros v Německu a Rakousku.

Šéfem izraelské poloviny firmy a viceprezidentem Qorosu je Volker Steinwascher, který dříve pracoval ve Volkswagenu. V 90. letech působil za Volkswagen ve Škodě Auto. Prezidentem značky je Guo Qian, šéf Chery. Na technický vývoj Číňané najali Klause Schmidta, který měl dříve na starosti podvozky u BMW. Technickou platformu pomáhala Qorosu vyvinout rakouská Magna Steyr.

Skvělý výsledek v crash testech není náhoda. Za bezpečnost u Qorosu odpovídá Roger Malkusson, který přišel ze Švédska. Pracoval tam pro automobilky Saab a Volvo, vyhlášené právě péčí o bezpečnost svých aut.