Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První auto jsem postavil ve stanu, říká majitel automobilky Kaipan

  15:05
První auto postavil pod stanem, nyní už jich má na kontě přes tři stovky. Michal Hradský, majitel automobilky Kaipan sídlící ve Smržovce na Jablonecku, dostal nápad rozšířit trh s automobily o ryze sportovní kabriolet. Při vymýšlení konstrukce se nechal inspirovat legendárním vozem Lotus Seven.
Ředitel a majitel automobilky Kaipan Michal Hradský

Ředitel a majitel automobilky Kaipan Michal Hradský | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Jak se zrodil Kaipan?
Na začátku 90. let jsem si chtěl postavit auto pro sebe. Jenže tehdejší policie dělala hrozné problémy. Tvrdili, že na to, abych si mohl postavit auto, musím mít souhlas národního výboru. To mě naštvalo, proto jsem se začal zabývat, jakým způsobem postavit ne jedno auto, ale celou sérii.

Michal Hradský

Šestapadesátiletý ředitel a majitel automobilky Kaipan. Narodil se v Praze, ale od roku 2003 s rodinou žije ve Smržovce na Jablonecku, kde stavebnice Kaipan vyrábí.

Vystudoval střední stavební průmyslovku a Konzervatoř Jaroslava Ježka. Má pět synů a s rodinou žije v bytě přímo v prostorách továrny na výrobu aut.

A povedlo se?
Naštěstí na ministerstvu dopravy tomu rozuměli a během pěti let jsme se dopracovali k tomu, jakým způsobem lze schválit malou sérii vozidel. Začal jsem vyrábět pro kamarády, pak kamarády kamarádů. Když to dospělo k tomu, že jsem začal vyrábět pro cizí lidi, tak jsem zjistil, že mám automobilku.

Co je to vlastně Kaipan?
Zjednodušeně řečeno: vezmete starý favorit a vyměníte mu karosérii. Jsou potřeba i doklady z původního favorita, do kterých se jen napíše, že byla schválená přestavba.

Znamená to, že na favoritu musí zůstat vše původní?
Ano, motor, převodovka, jejich osazení, řízení, řazení, bezpečnostní pásy. To vše je stejné jako na původním favoritu. My tomu dáváme jen jinou karosérii. Došlo to dokonce tak daleko, že jsme chtěli nové tlumiče. A to nám bylo zakázáno. Ředitel na ministerstvu dopravy nelenil, vyšel z budovy a v obleku si lehl pod auto, jestli jsme tam nedali nové tlumiče.

Od roku 2003 vyrábíte ve staré továrně na Smržovce. Kde jste sestavil své první a následně další auta?
První auto z roku 1992 jsme stavěli pod stanem. Za hotelem, který jsem provozoval, jsme ho postavili pod plachtou z náklaďáku. Tam vzniklo první auto Kaipan 47, přímý předchůdce současného Kaipana 57. Oba typy jsou volné repliky na téma Lotus Seven.

Ředitel a majitel automobilky Kaipan Michal Hradský

Vaše výroba i nadále pokračovala ve stanu?
To ne. Jako firma jsme se asi sedmkrát stěhovali. V Praze jsme si našli nějaké prostory, většinou nevyhovující. Hledal jsem tedy něco svého. Líbil se mi Liberecký kraj, Plzeň nebo České Budějovice. Nakonec jsme našli prázdnou halu na Smržovce, kde dříve sídlila firma Strojobal. Doufám, že se už stěhovat nebudeme. Máme zde dílnu i byty. Dokonce i garsonky pro zaměstnance.

V dnešní době, kdy na stavbu aut máte lidi, už sám "špinavou" práci asi neděláte?
Ale ano, mě to baví. Auta jsou můj koníček, který přerostl v dospělého koně. Více než papírování a všechno to kolem mě baví auta vymýšlet a dělat.

Kolik jste již postavili vozů?
Firma Kaipan byla založena v roce 1991 jako ryze česká společnost. Od té doby jsme postavili 330 aut. Ale do roku 1997 jsme zvládli jen tři auta, protože jsme dělat nesměli. Od tohoto roku máme povolení na malosériovou výrobu.

Kaipan je vlastně stavebnice. Mám si ji postavit doma na zahradě, nebo to za mě uděláte vy?
To záleží na vás. Ten, kdo chce naše auto, tak si ho chce většinou postavit sám. Zhruba z devadesáti procent. Zejména pro Čechy to je obrovská zábava. Zákazník musí auto postavit podle našeho návodu. Pak přijede na kontrolu a my můžeme potvrdit, že to je náš výrobek.

Ruční výroba českých sporťáků Kaipan

Do stavebnic potřebuji motor Škoda Favorit nebo i Škoda Fabia. Musím si ho sama obstarat?
Auto vám můžeme dodat se vším, tedy i s motorem. Když si lidé kupují stavebnici, tak si motor většinou seženou sami. Pokud například chtějí Kaipan 14, vezmou ze starého favorita komponenty jako motor, převodovku a nápravy vmontují do našeho rámu.

Deset až patnáct procent aut z celkové produkce máte pro zahraniční trh. Kdo projevil zájem?
Kromě České republiky byly automobily Kaipan 14 vyexpedovány do Německa, Nizozemí, Srbska, Černé Hory a na Slovensko.

Jak taková malá automobilka na sebe vydělá?
Zisk se pohybuje kolem nuly. Peníze, které vyděláme, použijeme na vývoj a výzkum.

27. srpna 2008

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...