Auto z Jizerských hor pojede na elektřinu, vážit bude pod 350 kilo

  17:15aktualizováno  17:15
Čtvrtá největší automobilka v zemi, jizerskohorský Kaipan, vyvíjí vlastní elektromobil. Vozidlo bude mít dojezd asi sto kilometrů a určené bude pro městský a příměstský provoz. Tomu bude odpovídat i design automobilu.

Majitelem firmy Kaipan je Michal Hradský (na snímku). Jde o jedinou ryze českou automobilku v zemi. | foto: Petra Laurin, 5plus2.cz

„Nepůjde už o klasický sportovní roadster bez střechy, definitivní podobu ještě dolaďujeme,“ prozrazuje majitel společnosti Michal Hradský. „Jsme malá firma, a tak musíme hledat místo na trhu,“ přiznává.

Proč jste se pustili do výroby elektromobilu?
Chceme vyrobit auto, které nebude vypadat jako všechna ostatní, a přitom bude mít i slušnou užitnou hodnotu. Vedle levného provozu je výhodou elektromotorů, že nepotřebují žádnou údržbu a mají delší životnost. Máme vlastní elektromotor, ale ještě s ním nejsme tak docela spokojení. Musíme ho vylepšit.

Kdy chcete auto představit lidem?
Pro elektromobil Kaipan VoltAge už získala automobilka povolení pro provoz na pozemních komunikacích. Premiéry se dočká zřejmě na jaře. Stejně jako minulým modelům finální podobu dá vozu designér Jan Hrbek.

Vývoj nového vozu je složitý, řešíte ho sami?
Spolupracujeme s ostravskou Technickou univerzitou a opavskou firmou Isotra. Úplně všechno si člověk nemůže dělat sám. Chceme dělat i elektromobily, se kterými by mohly jezdit děti od patnácti let. Takové auto nesmí vážit víc než 350 kilogramů, motor musí být do čtyř kilowattů a maximální rychlost nesmí přesáhnout 45 kilometrů. Prvním z těchto aut bude jezdit můj syn, sám pomáhá s jeho vznikem.

Co vás k výrobě aut přivedlo?
Krátce po revoluci jsem chtěl postavit roadster pro sebe, protože na nové auto jsem neměl. Jenže policie a úřady dělaly tenkrát problémy. Nechtěly to povolit. Naštěstí na ministerstvu dopravy byli rozumnější. Společně jsme se po pěti letech dopracovali k tomu, jak schválit malou sérii vozidel. Udělal jsem auto pro sebe, pak pro kamarády a potom pro kamarády kamarádů. Nakonec i pro běžné zákazníky, až jsem zjistil, že mám vlastně automobilku.

Kolik vozů jste dosud vyrobili?
Kolem 380. Ročně děláme asi 20 aut. Letos jsme jich zatím prodali dvanáct. Hotové auto si ale objedná jen pětina lidí, ostatní kupují stavebnice. Jsou levnější a každého Čecha baví si něco ukutit. Dělali jsme si takový průzkum, jak jsou místní lidé šikovní, objížděli jsme vesnice a zjistili, že snad v úplně každé vsi se najde někdo, kdo si vyrobil vlastní malotraktor.

Máte přehled, kde vaše auta jezdí?
Vyvezli jsme jich asi patnáct procent. Jsou v Německu, Nizozemí, Srbsku, v Černé Hoře a na Slovensku. A dokonce i v Bulharsku. Lidé o nás ví většinou díky internetu.

Jak stavebnice vypadá a kolik času je na sestavení kaipanu potřeba?
Tvoří ji rám, karosérie, asi čtyři krabice dílů a přesný návod. Auto vzniká pod naším dozorem, my je pak také zkontrolujeme a vystavíme technický průkaz. Vyzkoušeli jsme, že dva osmnáctiletí kluci, kteří ještě nemají moc zkušeností, ho dají dohromady za měsíc.

Motor není součástí stavebnice?
Ne, ten má většinou každý ze starého auta. Pro přestavbu se používají favority, těch už ale moc není. V Kaipanu 16 je proto motor z Fabie 1,2 TSI a v Kaipanu 57, volné replice Lotusu Seven, pak turbo motor 1,8 z oktávky. S replikami lotusu jsme začínali, pak přišly tři vlastní modely.

Jste jediná ryze česká automobilka v zemi. Kolik lidí zaměstnáváte?
Kolem deseti.

Řídíte firmu, nebo se pustíte, když je to třeba, i do špinavé práce?
S tím nemám žádný problém. Auta vymýšlet a dělat mě baví snad víc než všechno ostatní.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Budování „elektrobenzínek“ se zpozdí, síť se rozšíří až za čtyři roky

Zástrčka na dobití elektromobilu.

Fanoušci elektromobilů si budou muset na páteřní dobíjecí síť ještě nějakou dobu počkat. Ambiciózní...

KOMENTÁŘ: Kubánský model a žluté vesty pro budoucnost evropského motorismu

Veteráni na kubánských silnicích

Vedení automobilky Volkswagen to říká stále hlasitěji: elektroauta budou drahá, nebudou tedy pro...

Nejčtenější

Liberecký podnikatel vystřelil po mladé rodině, teď mu hrozí osm let

Jiří Vařil na snímku z července 2009

Policie prověřuje incident z poloviny ledna v liberecké části Harcov. Devětatřicetiletý muž tam tehdy vyběhl z honosné...

U Máchova jezera se usadili šakali. S klimatem se něco děje, říká zoolog

Od března doplní vycpaný šakal expozici českolipské fauny v místním muzeu....

Když šéf českolipského muzea Zdeněk Vitáček, před lety začal nacházet v okolí Doks a Provodína charakteristické stopy s...

Šlágr kola v televizi neuvidíte. Kvůli výběru ČT i postoji klubů

Tyler Redenbach z Liberce se snaží překonat brankáře Třince Šimona Hrubce.

Kdo by čekal, že na televizní obrazovce uvidí šlágr středečního kola extraligy, bude zklamán. Hokejový duel prvního...

Zemřel filatelista, který vlastnil zřejmě největší sbírku známek v Česku

Nejznámější český filatelista Ludvík Pytlíček na snímku ze srpna 2010

Ve věku 76 let zemřel filatelista Ludvík Pytlíček ze Semil, donedávna majitel zřejmě největší sbírky známek v Česku....

Seniorka, kterou napadla doga, zemřela v nemocnici. Vyšetřuje to policie

Ilustrační snímek

V pátek v nemocnici v České Lípě zemřela seniorka, která zde byla od středy hospitalizovaná po napadení psem....

Další z rubriky

Konec šedých krabic, Jablonec chce najít městského architekta

Z pláště věže zmizely ohyzdné fleky od opadané omítky.

Nové vedení jablonecké radnice nechce další nevzhlednou šedou krabici uprostřed města. Politici touží najít městského...

Žena napadená dogou stihla jen pozdravit. Pak si soused vybavuje křik a krev

Ilustrační snímek

Pes stejného majitele ve vsi řádil už mnohokrát. To tvrdí obyvatelé obce Pihel, kde argentinská doga napadla seniorku....

Ti tygři jsou bastardi. Jejich orgány mohu použít, hájí se souzený Berousek

Ludvík Berousek u soudu v České Lípě (21. ledna 2019)

V České Lípě pokračuje soudní jednání, při němž se rozplétá kauza nelegálního obchodu s částmi tygřích těl. Veterinářka...

Kde doma tečou peníze? 5 tipů, které vám ušetří tisíce korun
Kde doma tečou peníze? 5 tipů, které vám ušetří tisíce korun

Proč u vás doma nefungují všechny univerzální rady, jak ušetřit? Protože každá rodina funguje jinak! Zaměřte se na to, co opravdu potřebujete, a podle toho postupně utáhněte kohoutek na správném místě. V rozpočtu se pak najde i pár stovek navíc.

Najdete na iDNES.cz