První auto jsem postavil ve stanu, říká majitel automobilky Kaipan

  15:05aktualizováno  15:05
První auto postavil pod stanem, nyní už jich má na kontě přes tři stovky. Michal Hradský, majitel automobilky Kaipan sídlící ve Smržovce na Jablonecku, dostal nápad rozšířit trh s automobily o ryze sportovní kabriolet. Při vymýšlení konstrukce se nechal inspirovat legendárním vozem Lotus Seven.

Ředitel a majitel automobilky Kaipan Michal Hradský | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Jak se zrodil Kaipan?
Na začátku 90. let jsem si chtěl postavit auto pro sebe. Jenže tehdejší policie dělala hrozné problémy. Tvrdili, že na to, abych si mohl postavit auto, musím mít souhlas národního výboru. To mě naštvalo, proto jsem se začal zabývat, jakým způsobem postavit ne jedno auto, ale celou sérii.

Michal Hradský

Šestapadesátiletý ředitel a majitel automobilky Kaipan. Narodil se v Praze, ale od roku 2003 s rodinou žije ve Smržovce na Jablonecku, kde stavebnice Kaipan vyrábí.

Vystudoval střední stavební průmyslovku a Konzervatoř Jaroslava Ježka. Má pět synů a s rodinou žije v bytě přímo v prostorách továrny na výrobu aut.

A povedlo se?
Naštěstí na ministerstvu dopravy tomu rozuměli a během pěti let jsme se dopracovali k tomu, jakým způsobem lze schválit malou sérii vozidel. Začal jsem vyrábět pro kamarády, pak kamarády kamarádů. Když to dospělo k tomu, že jsem začal vyrábět pro cizí lidi, tak jsem zjistil, že mám automobilku.

Co je to vlastně Kaipan?
Zjednodušeně řečeno: vezmete starý favorit a vyměníte mu karosérii. Jsou potřeba i doklady z původního favorita, do kterých se jen napíše, že byla schválená přestavba.

Znamená to, že na favoritu musí zůstat vše původní?
Ano, motor, převodovka, jejich osazení, řízení, řazení, bezpečnostní pásy. To vše je stejné jako na původním favoritu. My tomu dáváme jen jinou karosérii. Došlo to dokonce tak daleko, že jsme chtěli nové tlumiče. A to nám bylo zakázáno. Ředitel na ministerstvu dopravy nelenil, vyšel z budovy a v obleku si lehl pod auto, jestli jsme tam nedali nové tlumiče.

Od roku 2003 vyrábíte ve staré továrně na Smržovce. Kde jste sestavil své první a následně další auta?
První auto z roku 1992 jsme stavěli pod stanem. Za hotelem, který jsem provozoval, jsme ho postavili pod plachtou z náklaďáku. Tam vzniklo první auto Kaipan 47, přímý předchůdce současného Kaipana 57. Oba typy jsou volné repliky na téma Lotus Seven.

Ředitel a majitel automobilky Kaipan Michal Hradský

Vaše výroba i nadále pokračovala ve stanu?
To ne. Jako firma jsme se asi sedmkrát stěhovali. V Praze jsme si našli nějaké prostory, většinou nevyhovující. Hledal jsem tedy něco svého. Líbil se mi Liberecký kraj, Plzeň nebo České Budějovice. Nakonec jsme našli prázdnou halu na Smržovce, kde dříve sídlila firma Strojobal. Doufám, že se už stěhovat nebudeme. Máme zde dílnu i byty. Dokonce i garsonky pro zaměstnance.

V dnešní době, kdy na stavbu aut máte lidi, už sám "špinavou" práci asi neděláte?
Ale ano, mě to baví. Auta jsou můj koníček, který přerostl v dospělého koně. Více než papírování a všechno to kolem mě baví auta vymýšlet a dělat.

Kolik jste již postavili vozů?
Firma Kaipan byla založena v roce 1991 jako ryze česká společnost. Od té doby jsme postavili 330 aut. Ale do roku 1997 jsme zvládli jen tři auta, protože jsme dělat nesměli. Od tohoto roku máme povolení na malosériovou výrobu.

Kaipan je vlastně stavebnice. Mám si ji postavit doma na zahradě, nebo to za mě uděláte vy?
To záleží na vás. Ten, kdo chce naše auto, tak si ho chce většinou postavit sám. Zhruba z devadesáti procent. Zejména pro Čechy to je obrovská zábava. Zákazník musí auto postavit podle našeho návodu. Pak přijede na kontrolu a my můžeme potvrdit, že to je náš výrobek.

Ruční výroba českých sporťáků Kaipan

Ruční výroba českých sporťáků Kaipan

Do stavebnic potřebuji motor Škoda Favorit nebo i Škoda Fabia. Musím si ho sama obstarat?
Auto vám můžeme dodat se vším, tedy i s motorem. Když si lidé kupují stavebnici, tak si motor většinou seženou sami. Pokud například chtějí Kaipan 14, vezmou ze starého favorita komponenty jako motor, převodovku a nápravy vmontují do našeho rámu.

Deset až patnáct procent aut z celkové produkce máte pro zahraniční trh. Kdo projevil zájem?
Kromě České republiky byly automobily Kaipan 14 vyexpedovány do Německa, Nizozemí, Srbska, Černé Hory a na Slovensko.

Jak taková malá automobilka na sebe vydělá?
Zisk se pohybuje kolem nuly. Peníze, které vyděláme, použijeme na vývoj a výzkum.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest...

Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

Premium

Odhalte tajemství znaků automobilek. Volkswagen ho právě mění

Volkswagen má nové logo. Kruh obsahující písmena VW má plochý dvourozměrný design, je jasnější a má symbolizovat...

Experti chtějí prosadit řidičák na zkoušku, jako mají Rakušané

Experti chtějí prosadit novelu zákona, která by změnila získání řidičského oprávnění i systém vzdělávání v autoškolách....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz