Celkem 239 profesionálních a nezávislých mechaniků si v průzkumu vzalo do parády padesát nejoblíbenějších vozidel v Česku a na Slovensku, které hodnotili jako ve škole – známkami jedna až pět.
U všech cenových kategorií se berou v potaz kritéria, jako je spolehlivost motoru a jeho zavěšení, poruchovost elektroniky a kvalita karoserie. Nasbírané známky u aut se pak zprůměrují a z aritmetického průměru vznikne výsledné hodnocení jednotlivých modelů.
Průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto zhodnotil nejprve auta do sta tisíc korun (psali jsme o nich ZDE) a pokračoval i kategorií dražších aut, které pořídíme za cenu mezi stem a dvěma sty tisíci korunami.
V této kategorii automechanici hodnotili celkem osmnáct nejpopulárnějších vozů: Škoda Octavia I, Škoda Citigo, Škoda Octavia II, Škoda Roomster, Volkswagen Golf VI, Škoda Fabia II, Citroën Berlingo II, Seat Ibiza IV, Volkswagen Caddy III, Hyundai i20 I, Volkswagen Polo V, Dacia Logan II, Dacia Dokker, Dacia Sandero II, Ford Fiesta VI, Renault Mégane III, Kia Cee’d II a Renault Clio IV.
Octavii by doporučilo 100 procent mechaniků
Aktuálně hodnocená kategorie udělá všem vlastencům a stoprocentním příznivcům značky Škoda radost – vítězem se stala Škoda Octavia I (výroba 1996 až 2010). „Je poměrně zajímavé, že nový montážní závod byl v Mladé Boleslavi otevřen 3. září 1996. A v tento den byla také oficiálně zahájena montáž nové Škody Octavia I. Díky tomuto modelu získala Škodovka světové jméno a kvalita zpracování vozu to potvrzuje,“ uvedl ředitel projektu ProfiAuto v Česku a na Slovensku Jindřich Krejčí.
Dodal, že tento model by doporučilo sto procent automechaniků, kteří se průzkumu účastnili. „Přesto samozřejmě existují důvody, proč k nám řidiči s Octavií jezdí. Poměrně častým problémem byla koroze, dále mechanici často řešili potíže se stahováním oken, zabezpečením dveří, silentbloky nebo předními kotouči,“ dodal Krejčí.
Bodové hodnocení
|
Ani ostatní modely škodovek nezaostaly a obsadily další přední pozice. Dokázal se mezi ně vklínit jen Volkswagen Golf VI (2008–2016). „Tento model, který v USA nese označení Rabbit, by doporučilo 73 procent našich mechaniků. Řidiče u Golfa často trápí EGR ventil, vodní čerpadlo nebo také rozvodový řetěz,“ doplnilo krejčí.
„Přesto platí, že tuto cenovou kategorii vozů absolutně ovládly škodovky. Jak Citigo, tak Roomster, Fabia i Octavia II potvrzují, že do dvou set tisíc korun lepší koupi nenajdete. Jestliže ale Škodovky na něco trpí, tak jsou to rozvody, stahování oken a někdy také kabeláž ve dveřích,“ vysvětlil šéf průzkumu.
Francie na chvostu
Naopak nejhůře si v anketě vedly Renaulty. Mégane III (2008–2016) získal známku 3,1, model Renault Clio IV (2012–2019) byl se známkou 3,4 nejhorší. „Zde je největší problém s elektronikou a nefunkční kabeláží. Motor u nich správně netěsní a připočteme-li, že se u těchto modelů velmi rychle opotřebují brzdy, tak jsme museli modely od Renaultu logicky zařadit na ty nejnižší příčky,“ vysvětlil poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto Service Lukáš Czauderna.
Mezi Renaulty se ještě dostala Kia Cee’d s hodnocením 3,2. „Ta má velké potíže především s motorem a karoserií. U tohoto modelu se velmi rychle opotřebují ložiska a velmi často a brzy je zničená spojka,“ vzkázal Czauderna.
Cílený průzkum Čechům chyběl
Cílem ankety bylo podle Krejčího zprostředkovat českým řidičům a potencionálním kupcům levnějších ojetin co nejucelenější přehled o spolehlivosti oblíbených vozidel.
Jaké auto byste doporučili vy?Který model do sta tisíc korun je podle vás nejlepší a proč? Napište nám do diskuze nebo na auto@idnes.cz. |
„Před koupí auta si většina lidí shání co nejspolehlivější informace o vybraném modelu. Ty však často chybí. Čeští řidiči se tak většinou musí spoléhat jen na rady známých nebo internetová hodnocení. Jen velmi málo anket srovnává auta mezi sebou, navíc většinou nereflektují situaci na českém trhu,“ vysvětlil Krejčí.
Výzkum probíhal v loňském roce a hodnotil padesátku nejpopulárnějších automobilů v České republice rozdělených do tří kategorií podle pořizovací ceny. Anketa probíhala formou dotazníků. Hodnocené modely byly vytipovány na základě údajů o registracích a prodejích aut za období 2004 až 2018 podle Svazu dovozců automobilů.