Ceny ojetin: Kolik dostanete za své auto?

aktualizováno 
Chcete si pořídit vůz, při jehož prodeji proděláte co nejméně peněz? Pak zvolte evropské auto s úsporným naftovým motorem. Nejlépe značky Volkswagen, Škoda nebo Audi.

Při prodeji auta má největší vliv na jeho cenu potenciální kupec. Toho zajímá především stáří vozu, počet najetých kilometrů, druh motoru, pověst značky, ale také to, zda auto nebylo nabourané, případně jestli jím jezdil pár důchodců, nebo vůz sloužil ke služebním účelům.

Roli mohou hrát i zdánlivé maličkosti: zda byl automobil garážován, jakou má barvu nebo jak opotřebený je interiér.

Ceny benzinu a nafty se vyšplhaly nad 30 korun za litr. To se výrazným způsobem podepisuje na výkupních i prodejních cenách velkoobjemových aut vyšších tříd, protože mají vysokou spotřebu.

Pokud jde navíc o auto americké či korejské značky, počítejte s tím, že po třech letech a 90 tisících najetých kilometrů můžete při jeho prodeji získat jen třetinu původní ceny.

Příkladem jsou Chrysler Sebring nebo Hyundai XG. Na opačném pólu stojí například Volkswagen Golf Plus nebo nová generace Škody Octavia.

"U škodovek a volkswagenů jsou obzvláště ceněny vozy s turbodieselovými motory,“ říká Tomáš Lachout z autobazaru AAA Auto.

Například Škoda Octavia combi II 2,0 TDI ve výbavě Ambiente má i po třech letech více než poloviční hodnotu ve srovnání s původní cenou. Důležité je také správně načasovat dobu prodeje. I to se může promítnout do množství získaných peněz.

Zájem o rodinné velkoprostorové automobily roste před prázdninami. To platí i pro kabriolety a sportovní vozy. Naopak na podzim se v bazarech dlouho neohřejí terénní auta s pohonem všech kol. Obecně platí, že cena aut z těchto čtyř kategorií klesá jen pozvolně. U off-roadu je důležité, aby měl pod kapotou naftový motor. S benzinovým je jeho prodej obtížnější.

Bílou raději ne
Největší problém při prodeji auta dělá fakt, že prodělalo autonehodu. Sice záleží na kvalitě opravy, ale i v případě, že je provedena odborně, může cena klesnout i o 20 procent.

Směrem dolů může hodnotu vozu poslat i neolíbená barva. Tou je dlouhou dobu bílá. "Problematická, obzvlášť u aut dovezených ze západní Evropy, může být také barva slonové kosti, kterou používají taxikáři. To řadu lidí odradí. Mají totiž strach, že auto bude moc opotřebované,“ říká Štěpán Kubín, manažer společnosti Eurotax Czech, která se výpočtem zůstatkové ceny automobilů zabývá.

Negativně se na ceně projevuje i automatická převodovka, u citroënů se zákazníci bazarů obávají hydropneumatického pérování.

Výbava nic nepřináší
Kožená sedadla, kvalitní audiosouprava, elektricky nastavitelná sedadla. To všechno jsou prvky výbavy, které si majitel auta užije. A při koupi vozu také dostatečně zaplatí. Musí však počítat s tím, že při prodeji za ně zpět nedostane prakticky nic. Bohatší výbava nemá na cenu auta téměř žádný vliv. Výjimkou je snad jen klimatizace.

"Bez té si dnes auto v ceně nad sto padesát tisíc korun nového majitele hledá jen těžko. Za standard se už také považuje brzdový systém ABS, centrální zamykání a dva airbagy,“ vyjmenovává Tomáš Lachout. Když nějaké auto tuto výbavu nemá, majitel musí jít s cenou dolů. Proto se na to vyplatí myslet už při koupi nového vozu.

Chcete prodat auto a nevíte, kolik za ně dostanete? Jednotnou částku nečekejte. Nejvíc lze utržit při přímém prodeji. To však může přinést dost starostí. Musí se zadat inzerát a vůz ukazovat zájemcům. Navíc je třeba vypracovat kvalitní kupní smlouvu.

"Smlouva musí obsahovat jména kupujícího i prodávajícího, jejich rodná čísla a základní údaje o vozidle,“ radí advokát Jan Černý. Při prodeji v bazaru lze zvolit dvě varianty - přímý a komisní prodej. V prvním případě bazar auto vykoupí a majiteli dá peníze na ruku. Zároveň tím přebírá všechna rizika, která s prodejem ojetiny souvisejí. Výkupní cena však není vysoká. Proti komisnímu prodeji může být inkasovaná částka o sedm, ale i 35 procent nižší.

Zjistit reálnou výkupní cenu můžete z našeho přehledu. V případě, že v přehledu svůj vůz nenajdete, je nejsnazší se podívat na stránky velkých autobazarů, najít odpovídající vůz a od prodejní ceny odečíst přibližně 15 procent.

Cena nejrychleji klesá u velkých automobilů, které mají vysokou spotřebu a jsou finančně náročné na údržbu

Jak si nejprodávanější automobily drží svoji cenu

stáří vozu

2 roky

4 roky

6 let

Škoda Fabia

65 %

50 %

44 %

Škoda Octavia

80 %

62 %

40 %

Hyundai Getz 3dv.

69 %

53 %

-

Renault Thalia

58 %

50 %

-

Peugeot 206

61 %

46 %

35 %

Toyota Yaris 3dv.

57 %

41 %

32 %

Volkswagen Polo 3dv.

68 %

52 %

36 %

Renault Clio 3dv.

58 %

48 %

35 %

Škoda Superb

58 %

43 %

-

Na příkladu deseti modelů osobních aut, které se v České republice za prvních šest měsíců prodávaly nejvíce, lze ukázat, jak rychle klesá hodnota vozu s přibývajícím věkem. Údaj uvádí průměrnou tržní hodnotu v procentech z původní ceny základního provedení.

Autoři:

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Porsche 917 byl první Piëchův pomník. Dalo vzniknout hypersportům dneška

Porsche 917

Jeden z nejslavnějších závodních vozů automobilové historie Porsche 917 by nikdy nevzniklo, nebýt umanutého Ferdinanda...

Autofotka týdne: Z legendární vlnité dodávky Češi postavili výčep

Citroën H přestavěný na pojízdný výčep

Tvůrci jí pojmenovali Pivní mašina, za základ jim posloužila jedna z nejslavnějších dodávek vůbec. Citroën H...

Auta Čechů od roku 1989. Je jich víc, ale stále jsou průměrně čtrnáctiletá

ilustrační snímek

Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 zvýšil na 2,5 násobek. Zatímco v polovině...

Najdete na iDNES.cz