Prius pro bohaté: Lexus představil nový exkluzivní sci-fi hybrid

aktualizováno 
Automobilky Toyota a Lexus patří mezi průkopníky v oblasti hybridních pohonných ústrojí. A tak není divu, že Lexus přichází se svým vlastním luxusním hybridem. Ten je určen těm zákazníkům, kterým je Toyota Prius málo exkluzivní.

Lexus HS 250h | foto: NAIAS

Autosalon Detroit

Nový model HS 250h je prvním modelem Lexusu, který si jinak než s hybridním pohonem nezakoupíte. Jde tedy o jakousi exkluzivnější variantu Toyoty Prius a vůz je určen přesně pro ty zákazníky, kterým je prius malý nebo málo luxusní. Celkově jde o čtvrtý hybrid v nabídce Lexusu, podobně jako prius by však měl převzít roli ekologického image-makera.

HS 250h je typickým sedanem střední třídy – je o něco větší než současný sedan řady IS a na druhou stranu o něco menší, než čistě pro americký trh určený model vyšší střední třídy ES. Na délku měří HS 4 750 mm, tedy asi tolik, co Volkswagen Passat nebo pětidveřový Ford Mondeo.

Pod kapotou HS 250h najdeme premiérově zážehový čtyřválec. Ten má ale relativně vysoký zdvihový objem – 2,4 litru a podobně jako u Toyoty Prius pracuje s atkinsonovým oběhem. To znamená, že fáze expanze je delší, než kompresní fáze. Takovou činnost umožňují proměnné časování a zdvih ventilů VVT-i.

V kombinaci s elektromotory má pohonné ústrojí HS 250h celkový maximální výkon 187 koní, tedy 137,5 kW. Dynamické parametry stejně jako pohotovostní hmotnost výrobce prozatím nezveřejnil. Nelze však předpokládat, že technikou a výbavou nacpaný HS 250h bude z tohoto hlediska kdovíjakým rekordmanem.

Lexus HS 250h

Dynamické parametry ale nebudou u HS tím hlavním. Automobilka především zdůrazňuje jeho nízkou spotřebu a to i přesto, že oficiální čísla zatím opět zveřejněna nebyla. Představitelé automobilky ale tvrdí, že spotřeba HS 250h bude minimálně o 30% nižší než u nejúspornějšího současného modelu řady – bráno tedy v amerických poměrech, kde je doposud nejúspornějším modelem IS 250, vznětový motor 2,2 litru není v USA v prodeji.

Podle všeho by měl být ve městě HS 250h úspornější, než Smart ForTwo, který si podle amerických norem vezme v tomto provozu 7,8 litru paliva na 100 kilometrů. Navíc bude HS 250h schopen jezdit i na nízkooktanový benzín, který odpovídá našemu Naturalu 91. Budeme-li optimisté, můžeme očekávat, že se HS svou spotřebou vyrovná vozům s moderními vznětovými motory.

K nízké spotřebě kromě hybridního ústrojí přispívá i koeficient odporu vzduchu s hodnotou cx=0,27. Tato nízká hodnota má ještě jeden pozitivní vliv – minimalizuje aerodynamický hluk. HS 250h také používá úspornější elektrický posilovač řízení, namísto klasického hydraulického, což opět snižuje spotřebu paliva.

Výrobce se dále chlubí tím, že HS používá v interiéru ekologické plasty, které rovněž daleko méně zatěžují životní prostředí. Lexus udává, že asi 30% plastů a čalounění v interiéru a zavazadlovém prostoru je vyrobeno z ekologických materiálů.

Lexus HS 250h se tak možná stane novou modlou vyznavačů hybridních automobilů. Výrobce přitom od novinky očekává docela hodně. Prý až 60% zájemců o luxusní sedan dané třídy totiž uvažuje o koupi ekologického modelu, jenže ty povětšinou nejsou k dispozici.

To samozřejmě platí pro americký trh, kde se také HS 250h začne letos v létě prodávat a to za cenu mezi 30 – 35 000 dolary. Jsme zvědavi, jak se HS 250h s poměrně futuristickým designem ve skutečnosti povede. Je ale stoprocentní, že do Evropy tento lexus určitě nedorazí.

Lexus HS 250h hybrid

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Dyson zrušil projekt elektroauta. Zvládne je každý a nedá se na nich vydělat

Známý výrobce vysavačů, vysoušečů vlasů i rukou a čističek vzduchu Dyson měl plány na vlastní elektromobil. Ty ale...

Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky
Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky

Nemocnice v Pardubicích čelí dalšímu obvinění. Při porodu novorozence tamní personál včas neodhalil problém, který bylo možné vyřešit medikací. Dítě bude mít doživotní následky.

Najdete na iDNES.cz